بسیاری از مفاهیم مشابهی که ممکن است از Universal Analytics به آنها عادت کرده باشید در Google Analytics 4 وجود دارد. با این حال، چندین مفهوم جدید برای GA4 وجود دارد.
این مقاله به جزئیات برخی از مفاهیم آشنا و نه چندان آشنا که GA4 به روی میز آورده است می پردازد.
اگر با GA4 تازه کار هستید، توصیه میکنم ابتدا این مقاله را بررسی کنید تا از تفاوتهای بین Universal Analytics و GA4 مطلع شوید، در غیر این صورت، ادامه مطلب را بخوانید.
مفاهیم مشابه، کاربرد کمی متفاوت
بیایید با آشنایی با مفاهیمی که در Universal Analytics و Google Analytics 4 وجود دارد، شروع کنیم.
اما ابتدا، یک هشدار کوچک: Universal Analytics توانایی فیلتر کردن دادهها را به شیوهای قوی در سطح نمایش دارد. Google Analytics 4 در حال حاضر فقط چند فیلتر در سطح دارایی موجود است (در GA4 هیچ نمائی وجود ندارد) و بنابراین هر تفاوتی که ممکن است در دادههای خود مشاهده کنید باید فیلترهای UA فعلی شما را در نظر داشته باشید.
با این گفته، بیایید به چند معیار آشنا بپردازیم:
کاربران
در یونیورسال آنالیتیکس، معیار کاربران به تعداد کل کاربران در طول دوره زمانی انتخاب شده نگاه می کند. در Google Analytics 4، معیار کاربران در واقع به دو بخش تقسیم میشود: تعداد کاربران و کاربران فعال.
Active Users معیار اصلی کاربران در GA4 است و آنچه میبینید در گزارشهای پیشفرض در رابط کاربری GA4 استفاده میشود. کاربران فعال کاربرانی هستند که در طول مدت زمانی که در ۲۸ روز گذشته یک جلسه جذاب در سایت شما داشته اند.
برای اکثر سایتها، این اعداد احتمالا نزدیک هستند. اما اگر تفاوت هایی بین UA و GA4 می بینید، این می تواند دلیلی برای این امر باشد.
جلسات
در یونیورسال آنالیتیکس، یک جلسه دوره زمانی است که کاربر به طور فعال با سایت شما درگیر است. چندین چیز وجود دارد که ممکن است یک جلسه را خاتمه دهد، مانند یک دوره زمانی غیرفعال 30 دقیقه ای، تغییر UTM یا قطع شدن جلسه در نیمه شب.
در Google Analytics 4، یک جلسه از طریق رویداد session_start تعیین می شود. GA4 یک جلسه را با تغییر UTM ها راه اندازی مجدد نمی کند و جلسه را در نیمه شب قطع نمی کند، اما به دنبال یک دوره زمانی غیرفعال 30+ دقیقه برای راه اندازی مجدد جلسه است.
با توجه به روشهای متفاوتی که یک جلسه بین دو نوع ویژگی شروع میشود، تعداد کل جلسات ممکن است بین UA و GA4 کاملاً متفاوت به نظر برسد بسته به اینکه چند وقت یکبار ممکن است مشمول معیارهای راهاندازی مجدد در UA بوده باشید – قطعاً این را در هنگام مقایسه در نظر داشته باشید. اعداد بین دو پلتفرم
بازدید از صفحه
اینها باید مفاهیم تقریباً مشابهی بین UA و GA4 باشند. بزرگترین تفاوت در اینجا این است که اگر از GA4 برای ردیابی برنامه و وب استفاده می کنید، GA4 معیارهای نمایش صفحه و نمایش صفحه را با هم ترکیب می کند. بازدیدها. اگر فقط وب را برای UA و GA4 ردیابی می کنید، اعداد باید بین پلتفرم ها کاملاً ثابت به نظر برسند.
مفاهیم کمتر آشنا
تبدیل ها
تبدیلها اهداف جدید هستند، اما لطفاً توجه داشته باشید که برابر نیستند.
تبدیل در GA4 صرفاً رویدادی است که به عنوان تبدیل علامت گذاری شده است. این کار به سادگی روشن یا خاموش کردن یک دکمه است تا توجه داشته باشید که رویداد اکنون تبدیل به یک تبدیل است.
برای تفاوت بین اهداف در UA و تبدیلها در GA4، دو نکته اصلی را در اینجا باید بدانید:
- گل ها در UA فقط یک بار در هر جلسه شمارش می شوند. این بدان معناست که حتی اگر هدف چندین بار در یک جلسه اتفاق بیفتد، به عنوان مثال، یک هدف در هر بار تکمیل فرم انجام شود، و یک کاربر خاص سه فرم را در یک جلسه تکمیل کند، تنها به عنوان یک تکمیل هدف حساب می شود. در GA4، هر بار که رویداد برآورده شود، تبدیل فعال می شود، بنابراین در همان مثال، به عنوان سه تبدیل در یک جلسه محاسبه می شود.
- در UA، میتوانید یک هدف را بر اساس چندین عامل ایجاد کنید: مقصد، مدت زمان، صفحات/صفحهها در هر جلسه، رویداد و اهداف هوشمند. در GA4، تبدیلها فقط میتوانند بر اساس رویدادها باشند. این بدان معناست که برای تبدیل برخی از اهداف خود به رویدادها، باید خلاق باشید، مانند ایجاد یک رویداد برای یک مقصد/صفحه خاص. محرک های مخاطب چیز دیگری است که باید برای مواردی مانند اهداف مدت زمان در نظر گرفت.
جلسات درگیر
این یک مفهوم جدید برای GA4 است. یک جلسه تعاملی به عنوان “تعداد جلساتی که بیش از 10 ثانیه طول کشیده، یک رویداد تبدیلی داشته اند یا حداقل دو صفحه بازدید یا نمایش صفحه داشته اند” تعریف می شود.
این معیار جدید به شما این امکان را می دهد که درک بهتری از جلساتی داشته باشید که کیفیت بالاتری دارند و/یا محتوای سایت شما بیشتر درگیر هستند. نرخ تعامل درصدی از جلسات تعاملی است. معکوس نرخ تعامل، نرخ پرش است (به زیر مراجعه کنید).
ترکیبی از این دو
نرخ پرش
من باید این یکی را با گفتن آن شروع کنم من هرگز طرفدار نرخ پرش نبودم (یا معیارهای زمان در سایت به دلایل مشابه). من فکر می کنم مکان های زیادی وجود دارد که محاسبه نرخ پرش در یونیورسال آنالیتیکس می تواند شما را در تحلیل خود به بیراهه بکشاند. سیمو آهاوا حتی دارد یک وب سایت کوچک خنده دار اختصاص داده شده است تا به شما نشان دهد نرخ پرش خوب چیست.
اما میدانم که برخی از کسبوکارها (بهویژه شرکتهای عمودی مانند Publishers) به شدت به نرخ پرش متکی هستند. و من می دانم که سئوکاران تمایل دارند این معیار را دوست داشته باشند.
گوگل نیز نیاز به این معیار را تشخیص می دهد. به همین دلیل است که همین ماه، آنها Bounce Rate را مجدداً در طبیعت GA4 منتشر کردند (قبلاً یک معیار منسوخ برای GA4 در نظر گرفته می شد/در ابتدا در GA4 تعبیه نشده بود).
اینجا جایی است که من نیاز دارم فشار که این همان نرخ پرش شما در Universal Analytics نیست.
نه.
در
همه.
در یونیورسال آنالیتیکس، Bounce Rate «درصد جلسات تک صفحهای بود که در آن هیچ تعاملی با صفحه وجود نداشت». هر جلسه “جهشی” مدت زمان 0 ثانیه برای کل زمان محاسبه سایت داشت. این بدان معناست که حتی اگر کاربری به وبسایت شما بیاید، به مدت 5 دقیقه تمام کلمات صفحه اصلی شما را بخواند، اما روی چیزی کلیک نکرده یا باعث ایجاد رویداد یا نمایش صفحه دیگری نشود، به عنوان یک پرش در نظر گرفته میشود.
اینکه بگوییم این معیار ناقص بود، دست کم گرفتن است.
در GA4، Bounce Rate یک محاسبه ساده است که معکوس نرخ تعامل است. قبلاً به “جلسات درگیر” اشاره کردم – 10 ثانیه یا بیشتر از یک رویداد یا بازدید از صفحه. اینها مبنای نرخ تعامل هستند. این بدان معناست که Bounce Rate درصد جلساتی است که در نظر گرفته میشوند که درگیر نشدهاند.
چرا این مهم است؟
نرخ پرش در حال حاضر یک معیار بسیار مفیدتر برای نشان دادن تعداد افراد است نه با وب سایت خود درگیر شوید افرادی که آمدند، همه چیز را در صفحه اصلی شما به مدت 5 دقیقه خواندند و سپس ترک کردند، اکنون به عنوان یک جلسه درگیر در نظر گرفته می شوند، بنابراین به عنوان یک پرش محاسبه نمی شوند.
اگرچه ناقص است، اما تعریف بسیار بهتری از پرش واقعی است و به شما به عنوان تحلیلگر کمک می کند تا بهتر بفهمید چه کسی با محتوای سایت شما درگیر است و چه کسی درگیر نیست.
هورای برای معیارهای بهبود یافته در GA4!
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در زمین موتورهای جستجو
درباره نویسنده

کریستا سیدن مشاور اصلی تجزیه و تحلیل دیجیتال و مربی ارشد KS Digital است، یک شرکت مشاوره تحلیلی که او در سال 2019 تأسیس کرد و به کسب و کارها کمک می کند تا از سرمایه گذاری های خود در بازاریابی دیجیتال و تجزیه و تحلیل استفاده کنند. کریستا پیش از این معاون، بازاریابی و رشد محصول در Quantcast بود. قبل از آن، او نزدیک به 7 سال در Google بود، جایی که او تلاشهای مدیریت محصول را در سراسر پلتفرم بازاریابی Google رهبری کرد و به عنوان مبشر خارجی مجموعه محصولات Google Analytics خدمت کرد. کریستا یک سخنران اصلی، پزشک، نویسنده در تجزیه و تحلیل و بهینه سازی، و حامی پرشور #WomenInAnalytics است. میتوانید در مورد Krista و KS Digital بیشتر بدانید KS دیجیتال.