شما برای به دست آوردن رتبه بندی کلمات کلیدی برتر سخت کار کردید. اما کار به همین جا ختم نمی شود. اگر فهرست شما نتواند ارزش ارتباطی را نشان دهد، نمی توانید انتظار کلیک های زیادی را برای وب سایت خود داشته باشید. و هر کلیک از دست رفته فرصتی حیاتی برای دستیابی به مخاطبان برای شما به همراه دارد.
بهینه سازی نرخ کلیک یک تکنیک بازاریابی جستجوی نادیده گرفته شده است که می تواند تأثیر زیادی بر ترافیک کلی سایت شما داشته باشد.
در این مقاله با نرخ کلیک و 9 نکته امتحان شده بیشتر آشنا می شوید تا با بهبود آن، کلیک های بیشتری به دست آورید.
اما ابتدا، بیایید مطمئن شویم که CTR چیست، چرا مهم است، و معیاری برای CTR شما تعیین کنیم.
نرخ کلیک (CTR) رابطه کلیکها روی پیوند شما (کلیکها) در مقایسه با تعداد دفعاتی است که فهرست شما در یک SERP (نمایشها) ظاهر میشود.
CTR نشان می دهد که فهرست موتور جستجوی شما چقدر در جذب افراد برای بازدید از صفحه وب شما موثر است.

اگر CTR شما 5 درصد است، به این معنی است که از هر 100 نفر، 5 نفر به وب سایت شما کلیک می کنند.
طبیعتاً CTR مهم است زیرا هر چه بیشتر باشد افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید می کنند.
و ما دوست داریم که مردم از وب سایت ما بازدید کنند زیرا آنها به مشتری شدن بسیار نزدیک تر هستند.
CTR از نقطه نظر استراتژی نیز مفید است. میتوان از آن برای پیشبینی ترافیکی که بهبودهای جستجوی ارگانیک ایجاد میکند استفاده کرد و به اولویتبندی بهینهسازی محتوا کمک کرد.
وقتی سعی می کنید بفهمید که CTR شما خوب است یا نه، احتمالاً از خود می پرسید که CTR متوسط چیست.
در زیر می باشد نتایج یک مطالعه 2021 که 17 میلیارد کلمه کلیدی را برای ایجاد یک CTR متوسط بر اساس موقعیت های SERP بررسی کرد.

با نگاهی به این نمودار، ممکن است فکر کنید که سایت شما بسیار عقب مانده است – یا اینکه سایت شما عملکرد شگفت انگیزی دارد و می توانید اینجا متوقف شوید – اما با من بمانید.
مقایسه CTR سایت شما با یک معیار عمومی چندان مفید نیست زیرا می تواند از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت باشد. اگر می خواهید عمیق تر شیرجه بزنید، می توانید دانلود گزارش کامل شامل داده های تفکیک شده برای 13 صنعت مختلف است.
استفاده از میانگین CTR در بالا به عنوان یک چارچوب مرجع کلی مشکلی ندارد، اما باید زمانی که آمار صفحه وب خود را بررسی کردید، معیار خود را به روز کنید.
همانطور که نمی خواهید CTR را از یک دیدگاه کلی تجزیه و تحلیل کنید، نمی خواهید برای CTR به عنوان یک اقدام فراگیر در سراسر سایت بهینه سازی کنید.
شاید شنیده باشید که بازاریابان بهینه سازی CTR را به عنوان یافتن “میوه کم آویزان” می نامند.
برای پیدا کردن صفحاتی که باید CTR را بهینه کنید، به کنسول جستجوی گوگل وارد شوید، ویژگی جستجوی خود را انتخاب کنید و گزارش عملکرد > نتایج جستجو را باز کنید.
محدوده تاریخ به طور خودکار روی سه ماه گذشته تنظیم می شود. این خوب است، اما برای در نظر گرفتن حجم و فصلی بودن سایت خود، مدت زمان را طولانی یا کوتاه کنید.
برای انتخاب فقط کارتهای امتیازی برای «تعداد کل»، «متوسط CTR» و «موقعیت میانگین» کلیک کنید.
با کلیک بر روی علامت “+” با متن “جدید”، فیلترهایی را اضافه کنید تا به کشور مورد نظر (و موضوع محتوای خود) بپردازید.

بهینه سازی برای CTR تنها زمانی وارد عمل می شود که به صفحه اول برسید – احتمالاً در پنج نتیجه جستجوی برتر.
در گوشه سمت راست بالای جدول کنسول جستجوی شما سه خط وجود دارد. روی این خطوط کلیک کنید تا داده های خود را بر اساس «موقعیت کوچکتر از 6» و با «CTR کوچکتر از» تقسیم بندی کنید (متوسط CTR خود را در اینجا وارد کنید).

در تصویر بالا، من تقسیم بندی بر اساس کشور هدف، حذف پرس و جوهای نام تجاری، فیلتر بر اساس رتبه های برتر، و مرتب سازی بر اساس برداشت ها برای نمایش درخواست های برتر سایت را انتخاب کردم.
در این جدول، فهرستی از پرس و جوها را در رابطه با اهداف کسب و کار خود در نظر بگیرید. شما به دنبال یک روند یا یک کلمه کلیدی ارزشمند برای برند هستید.
برای این مثال، میخواهیم پرس و جوی «آموزش خواب» را بررسی کنیم، زیرا میانگین موقعیت آن در پنج رتبه اول قرار دارد و تعداد خوبی از نتایج جستجو وجود دارد. اما CTR تنها 1.3٪ است.
در مرحله بعد، می خواهیم روند حجم جستجو را بررسی کرده و روی داده ها کلیک کنیم. استفاده از کاوشگر کلمات کلیدی Ahrefs آسان است:

ما میخواهیم روند مثبت (یا پایدار) را در حجم جستجو ببینیم و نتایج ارگانیک تعداد زیادی کلیک را به دست آورد (توزیع کلیک).
زیرا اولویت بندی صفحه ای که به ندرت منجر به کلیک های ارگانیک می شود، فایده ای ندارد.
کلمه کلیدی مثال ما، “آموزش خواب” روند جستجوی ثابتی دارد و نتایج ارگانیک حدود 63٪ از کلیک ها را برنده می شود.
سرمایه گذاری زمان و منابع برای بهبود CTR برای این صفحه وب احتمالاً ترافیک سایت را افزایش می دهد.
همانطور که آموختیم، رتبه های بالا تضمین نمی کند که کاربران وارد سایت شما شوند. کمی ظرافت بیشتری می خواهد.
مثال ما رتبه بندی سایتی را در پنج سایت برتر برای جستجوی جستجوی با ارزش با CTR 1.2٪ نشان می دهد.
اگر صفحه شما در صفحه اول رتبه دارد اما CTR کمتر از حد انتظار دارد، این 9 نکته را دنبال کنید.
1. تگ عنوان خود را با تگ H1 خود مطابقت دهید
مطالعه Ahrefs روی 953276 صفحه نشان داد که گوگل در 33.4 درصد مواقع برچسبهای عنوان را بازنویسی میکند.
همچنین متوجه شدیم که اگر تگ عنوان شما در صفحه با تگ H1 مطابقت داشته باشد، گوگل کمتر احتمال دارد که برچسب عنوان شما را در نتایج جستجو تغییر دهد.
این نکته واقعا ساده است. موتورهای جستجو (و افراد) عنوان و تگ H1 را در صفحه ترجیح می دهند تا محتوای داخل مقاله را منعکس کند، بنابراین بهتر است آنها مطابقت داشته باشند.
را کاوشگر صفحه ابزار موجود در حسابرسی سایت Ahrefs می تواند به شما نشان دهد که آیا عناوین شما در حال بازنویسی هستند و آیا با تگ های H1 شما مطابقت دارند یا خیر.
در اینجا نحوه انجام آن آمده است.
بازرسی سایت را باز کنید و سپس به کاوشگر صفحه گزارش. سپس روی «Content» کلیک کنید و از منوی کشویی «عناوین صفحه و SERP مطابقت ندارند» را انتخاب کنید.

صفحاتی که عنوان با عنوان SERP مطابقت ندارد، در جدولی نمایش داده می شوند. در گوشه سمت راست بالای آن جدول، روی «ستونها» کلیک کنید.

در منوی سمت چپ، «Content» را باز کنید و روی «H1» کلیک کنید. ویجت “H1” را بعد از عنوان SERP بکشید و رها کنید. روی «اعمال» کلیک کنید.

اکنون میتوانید ببینید که آیا H1 یا برچسب عنوانی وجود دارد که بخواهید برای بهبود بالقوه CTR بهروزرسانی کنید.

2. عناوین قابل کلیک ایجاد کنید (نه کلیک کردن)
با فراگیرتر شدن طعمه کلیک (عناوین چشم نواز که توجه را به محتوای سایه دار جلب می کنند)، نوشتن عناوینی که به طور دقیق محتوای صفحه وب شما را منعکس می کند، بسیار مهم است.
برای یک عنوان خوب است که توجه را به خود جلب کند، اما مراقب باشید که این کار را طوری انجام دهید که به تجربه خواننده احترام بگذارد. زیرا وقتی اعتماد خواننده را از دست بدهید، از بین رفته است.
مقاله ما را در مورد فرمول عنوان وبلاگ برای نمونه هایی از عناوین وبلاگ با ارزش کلیک کنید.
3. از قطع شدن به دلیل طول پیکسل خودداری کنید
عنوان صفحه باید کمتر از 580 پیکسل (حدود 50 تا 60 کاراکتر) باشد تا در نتایج موتور جستجو قطع نشود.
این طول عنوان صفحه شما را به طور کامل در دسکتاپ و موبایل قابل مشاهده نگه می دارد.
می توانید به سرعت صفحات آسیب دیده را در حسابرسی سایت Ahrefs پیدا کنید. برو به کاوشگر صفحه ابزار فیلتر کشویی «Content» را انتخاب کنید و روی گزینه «Title too long» کلیک کنید.

استفاده از a ابزار پیش نمایش SERP هنگام ایجاد صفحات جدید برای کمک به تجسم عنوان و توضیحات خود به طوری که بتوانید آنها را به درستی دریافت کنید.
4. با هدف جستجو هماهنگ شوید (علت آن را بدانید)
هدف جستجو است چرا پشت جستجو چرا یک کاربر این جستجو را انجام داده است؟ آنها انتظار دارند چه چیزی پیدا کنند؟
از آنجایی که فهرست جستجوی شما اولین چیزی است که مردم می بینند، باید نحوه پاسخگویی کامل صفحه شما به درخواست کاربر را نشان دهد.
ما میتوانیم عناوین خود را با یک اصلاحکننده کلمه کلیدی تنظیم کنیم تا بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و توضیحات متا بنویسیم تا کل قطعه SERP شما بتواند با هدف جستجو هماهنگ شود.
برای ارزیابی آنچه جستجوگرها به دنبال آن هستند، به پایین بروید تا وقتی کلمه کلیدی را در کاوشگر کلمات کلیدی Ahrefs بررسی می کنید، نمای کلی SERP کلمه کلیدی را مشاهده کنید.

در مثال «آموزش خواب»، میبینیم که کلیدواژه اصلی و عناوین نتایج جستجو به ما میگویند که مردم میخواهند بدانند چیست، چه زمانی و چگونه شروع کنند.
کلمه کلیدی “آموزش خواب” قابل کلیک نیست، اما ما می توانیم آن را یک قدم جلوتر برداریم و بنویسیم: “آموزش خواب کودک شما: کی و چگونه شروع کنید.”
5. آنچه را که محتوای شما را منحصر به فرد می کند، منتقل کنید
چرا یک کاربر علاقه مند به خواندن مقاله شما به جای لیست های دیگر درست در مقابل آنها است؟
پاسخ ممکن است عمق پوشش یا سادگی، تازگی، یا اینکه برند به عنوان یک متخصص موضوع به خوبی شناخته شده باشد.
به عنوان مثال، اگر یک کار فنی وقت گیر یا ترسناک دارید، بگویید چگونه مقاله کار را ساده می کند.
چیزی شبیه «آموزش خواب نوزاد برای مبتدیان: راهنمای گام به گام».
اگر پرس و جو نیاز به تازگی دارد، مانند آمارهای یک نظرسنجی، می توانید ماه یا سالی را که مطالعه انجام شده است برجسته کنید. مثال: “محبوب ترین روش های آموزش خواب نوزاد در سال 2022.”
وقتی یک کلمه کلیدی برند معروف در حال بازی است، از آن استفاده کنید. برندها شناسایی و اعتماد فوری را به ارمغان می آورند.
به عنوان مثال، «فریاد کن» یک کلیدواژه برتر در نمای کلی SERP ما بود و یک روش رایج آموزش خواب است.
میتوانیم عنوان «روشهای تمرین خواب: وقتی گریه کردن کار نمیکند» را امتحان کنیم و در توضیحات متا آن را گسترش دهیم.
6. مخالف غلات (ضد روایت)
به یک باور یا استاندارد رایج رجوع کنید و سپس با نظر مخالف آن ایده را وارونه کنید.
انجام این کار به طور طبیعی خواننده را ترغیب می کند که بخواهد بیشتر بداند.
مثالها: «چگونه به کودک خود بخوابیم (روش ملایم)» یا «راهنمای خانواده مدرن برای آموزش خواب (بدون اشک).»
هر دو عنوان یک ضد روایت را به پرس و جوی جستجوی مارک دار «فرار کن»، که یک کلمه کلیدی برتر در نمای کلی SERP ما بود، نشان می دهد.
7. یک مزیت اضافی را در پرانتز به اشتراک بگذارید (چشم را بکشید)
افزودن پرانتز یا پرانتز به عنوان می تواند چشم مخاطبان شما را به یک مزیت اضافی جلب کند. مثال: “چگونه بخوابیم کودک را تربیت کنیم (و سلامت عقل خود را حفظ کنیم).”
8. از یک عدد استفاده کنید (لیست های عاشق خوانندگان)
عناوین با اعداد به خواننده نشان می دهند که شما فهرستی را به آنها می دهید. و خوانندگان لیست ها را دوست دارند زیرا نشان می دهد که محتوا به خوبی سازماندهی شده و به راحتی قابل پیگیری است.
“آموزش خواب» به «5 نکته تمرین خواب نوزاد برای خواب بهتر امشب» تبدیل میشود.
9. برای نتایج غنی، نشانهگذاری طرحواره را اضافه کنید (اطلاعات بیشتری ارائه دهید)
بسیار خوب، آخرین نکته ربطی به تگ عنوان یا توضیحات متا ندارد. اما این یک راه آزمایش شده و واقعی برای افزایش CTR است.
نتایج غنی به هر نوع نتیجه جستجویی اشاره دارد که اطلاعات بیشتری را از داده های ساخت یافته ارائه می کند.
نشانه گذاری طرحواره را می توان به صفحه وب شما اضافه کرد تا اطلاعات بیشتری مانند قیمت، بررسی ها، یا زمان پخت را نمایش دهد. انجام این کار به جذب کلیکهای بیشتر کمک میکند زیرا اطلاعات بیشتری را در اختیار خریداران بالقوه قرار میدهد که برای آنها مهم است.
به عنوان مثال، افراد بیشتری ممکن است بر روی یک نتیجه جستجو کلیک کنند که رتبه بندی بررسی بالایی را نشان می دهد، زیرا اثبات اجتماعی را برای خریدار بالقوه فراهم می کند.

در چهار مرحله ساده بیاموزید که چگونه از ریچ اسنیپت ها بیشترین بهره را ببرید.
افکار نهایی
زمانی که سایت شما دچار مشکل کلیکی است، نکات ذکر شده در بالا را برای بهبود CTR خود امتحان کنید.
در حالی که یافتن و تعمیر «میوه کم آویزان» زمان بر است، نیازی به پر زحمتی نیست. کنسول جستجوی Google و Ahrefs به سادهسازی فرآیند شما کمک میکنند.
سوالاتی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.