Google Analytics (GA) ابزاری رایگان است که توسط Google برای ردیابی فعالیتی که در وب سایت شما رخ می دهد ارائه می شود.
با نصب GA در یک سایت ، می توانید ببینید که وب سایت / برنامه شما چه تعداد بازدید کننده دارد ، چه صفحاتی بیشترین بازدید را دارند و در صورت پیکربندی ، در آنجا اقدامات انجام می شود.
به عنوان مثال ، اگر می خواهید بدانید که چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید می کنند ، Google Analytics می تواند به شما کمک کند تعداد بازدیدها را ببینید ، از چه کانال بازاریابی آمده اند و اینکه آیا آنها در یک دستگاه دسک تاپ یا تلفن همراه هستند.
شکی نیست که Google Analytics ابزاری فوق العاده قدرتمند برای بازاریابان است ، اما GA ساخته نشده است تا همه چیز را به شما بگوید.
آنچه Google Analytics نمی تواند به شما بگوید
برای بازاریابان مهم است که از محدودیت های Google Analytics آگاهی داشته باشند. پس از دانستن آنچه ندارید ، می توانید نحوه به دست آوردن آن را بفهمید.
در اینجا پنج نکته اصلی وجود دارد که Google Analytics نمی تواند به شما بگوید و نحوه کسب اطلاعات از دست رفته ، بنابراین می توانید تصمیمات درست بازاریابی بگیرید.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
1. داده های تاریخی
داده های تاریخی همان چیزی است که قبل از نصب کد رهگیری Google Analytics در وب سایت شما اتفاق افتاده است.
به کد رهگیری به عنوان یک تور ماهیگیری فکر کنید. یک بار در آب ، می توانید ببینید و ببینید که چند ماهی صید شده است.
اما قبل از اینکه تور در جای خود قرار بگیرد ، شما فقط می توانید تعداد ماهیانی را که از آن عبور کرده اند فرض کنید یا حدس بزنید.
به همین دلیل توصیه می کنم قبل از راه اندازی سایت خود ، Google Analytics را تنظیم کنید. و اگر هنوز GA4 را راه اندازی نکرده اید ، قطعاً باید آن را در اولویت قرار دهید.
راه دیگری که ممکن است داده شما را از دست بدهد این است که Google Analytics (استاندارد) به طور خودکار اقداماتی را که کاربران در سایت انجام می دهند جمع نمی کند. این فقط به شما می گوید که چند ، از کجا و چه صفحاتی را مشاهده می کنند.
GA4 به طور خودکار برخی از اقدامات (معروف به رویدادها) را برچسب گذاری می کند اما برخی از نقاط لمسی مهم مربوط به موارد مثبت SEO مانند ارسال فرم را از دست داده است.
یک دوست خوب من را با یک نرم افزار تجزیه و تحلیل جدید ، HockeyStack آشنا کرد ، که به خودی خود “داده های تاریخی” را ارائه نمی دهد اما ردیابی رویداد های گذشته را فراهم می کند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
لحظه ای که اسکریپت HockeyStack را قرار می دهید ، به طور خودکار شروع به جمع آوری تمام داده های رویداد می کند. بدون برچسب گذاری رویداد لازم است.
من با بنیانگذار بنیانگذار ، امیر آتلی گفتگو کردم ، وی توضیح داد که حتی اگر ماهها طول بکشد تا بتوانید اهداف و قیف ها را تنظیم کنید ، داده های رویداد تاریخی در آنجا خواهد بود.
در اینجا تصویری از آنچه به نظر می رسد ردیابی رویداد گذشته نگر در HockeyStack است ، است:
2. نمونه گیری
دومین چیزی که Google Analytics نمی تواند به شما بگوید نمونه دیگری است که ممکن است اطلاعات مربوط به ترافیک سایت خود را از دست بدهید: نمونه برداری.
نمونه گیری از داده ها به این معنی است که بخش کوچکتر از داده ها برای شناسایی سریع الگوها و روندها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
Seer Interactive سالها پیش یک نمونه نمونه برداری عالی از داده را به اشتراک گذاشته است ، بنابراین به جای تلاش برای اختراع مجدد چرخ ، من قصد دارم یک نسخه پارافرایز را به اشتراک بگذارم.
تصور کنید بچه های شما 10 هزار قطعه لگو را روی زمین می ریزند. به یک دلیل یا دلیل دیگر ، تعجب می کنید که تعداد قطعات قرمز لگو وجود دارد.
اکنون می توانید ساعت ها به شمارش ضرب المثل لگوها بپردازید – یا می توانید یک قسمت را انتخاب کنید و فقط 1000 قطعه را بشمارید.
اگر در آن 1000 نمونه 200 لگو قرمز وجود داشته باشد (این “زیرمجموعه” داده ها است) ، منطقی است که فرض کنیم 2000 لگو قرمز بیرون ریخته شده اند.
بدیهی است که نمونه گیری سریعتر انجام می شود. اما با چه هزینه ای؟
در مثال لگو ما تصور می کنیم که لگوهای قرمز به طور مساوی در اتاق پخش شده اند. اگر Legos قرمز به طور مساوی توزیع نشده باشد (به عنوان مثال با فصلی بودن تجارت) ، ممکن است نمونه گیری شما از بین برود.
بنابراین ، در مورد نمونه برداری از داده ها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
اولین قدم این است که بدانید از داده های شما نمونه برداری می شود یا خیر. اگر از حساب رایگان Google Analytics استفاده می کنید ، نمونه برداری از داده ها در حدود 500000 جلسه در محدوده تاریخ مشخص شده شروع می شود.
وقتی نمونه برداری در حال انجام است ، یک سپر زرد با علامت چک در بالای گزارش مشاهده خواهید کرد. در این پیام آمده است: “این گزارش براساس N٪ جلسات است.”
اگر می خواهید از نمونه برداری از داده های خود جلوگیری کنید ، به سادگی به GA4 به روز شوید. Google Analytics 4 هنوز رایگان است و محدودیتی برای بازدید ندارد.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
یک صید وجود دارد. از داده های شما ممکن است “نمونه برداری” نشود اما آستانه ها برای محافظت از حریم خصوصی کاربر اعمال می شوند.
وقتی گزارشی شامل گروه های سنی ، جنسیتی یا علاقه ای باشد ، ممکن است یک آستانه اعمال شود و برخی از داده ها از گزارش پنهان بمانند (ناشناخته).
علامت سبز در یک گزارش پیش فرض GA4 نشان می دهد که 100٪ داده غیر نمونه است.
3. نقشه برداری حرارتی
اکنون که روش هایی را که ممکن است Google Analytics نتواند کل تصویر داده را ارائه دهد ، توضیح دادیم ، وقت آن است که درمورد اینکه GA در تحلیل سایت کوتاهی می کند ، صحبت کنیم.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
نقشه برداری حرارتی یک روش تجسم داده با استفاده از رنگ های روشن (قرمز) برای نشان دادن مقادیر بزرگتر و رنگ های سرد (آبی) برای نشان دادن مقادیر کوچکتر است.
به زبان ساده ، این یک روش سریع و آسان برای دیدن نحوه تعامل مشتریان با صفحات وب شما است ، همانطور که روی کلیک می کنند – یا نمی کنند.
نقشه های حرارتی وب سایت در سه نوع وجود دارد:
- با کلیک روی نقشه ، مکانی که کاربران کلیک می کنند یا کلیک نمی کنند نشان داده می شود.
- نقشه های پیمایشی نشان می دهد که کاربران تا چه میزان پیمایش می کنند ، بر اساس درصد کل کاربران.
- نقشه های شناور مکان و حرکت نشانگر کاربر را نشان می دهد.
بازاریاب های دیجیتال از نقشه های حرارتی برای درک رفتار کاربر در یک صفحه وب استفاده می کنند. این اطلاعات زمانی ضروری است که وظیفه شما بهینه سازی طرح بندی صفحه ، بهبود UX یا افزایش تبدیل ها باشد.
در حالی که Google Analytics دارای یک نقشه گرما (نیمه) است ، اما فاقد همه ویژگی های خدمات پولی است. با این حال ، این به شما خواهد گفت که کاربران کجا کلیک می کنند و کجا کلیک نمی کنند.
مسئله این است که شما در حساب Google Analytics خود نقشه حرارتی پیدا نخواهید کرد. در واقع این یک پسوند کروم است که نامیده می شود تجزیه و تحلیل صفحه.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
این محصول منسوخ شده است و از 8 مارس 2019 دیگر به روزرسانی نمی شود. در تاریخ انتشار ، صفحه تجزیه و تحلیل صفحه تجزیه و تحلیل Chrome همچنان برای کاربران Google Analytics (استاندارد) کار می کند. من هنوز راه حل آسان برای کاربران GA4 پیدا نکردم.
فقط چند قدم سریع برای دیدن نقشه گرما در زمان واقعی Google Analytics وجود دارد. ابتدا باید صفحه Analytics توسط Google را در نوار ابزار برنامه های افزودنی خود بارگیری کنید.
بعد ، وارد Google Analytics خود شوید و یک صفحه وب مرتبط با حساب GA خود باز کنید.
سرانجام ، فعال کردن (روشن کردن) صفحه تجزیه و تحلیل را فراموش نکنید.
Google Analytics: افزونه Heatmap
- معیارهای مشاهده را سفارشی کنید.
- محدوده تاریخ را انتخاب کنید.
- انتخاب کنید چه عملی را می خواهید تجسم کند: کلیک در مقابل اهداف.
- حداقل نسبت نمایش را انتخاب کنید.
- نقشه گرما یا حاشیه نویسی را انتخاب کنید.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
4. نظارت بر شبکه های اجتماعی
دو مورد آخر در این لیست قرار است در مورد تعاملات و مکالمات کاربران خارج از سایت باشد که واقعاً برای انجام موفقیت آمیز در بازاریابی ضروری است.
نظارت بر شبکه های اجتماعی ردیابی اطلاعات مربوط به تجارت شما در سیستم عامل های اجتماعی است. مواردی مانند ذکر نام تجاری ، هشتگ های مرتبط ، مقالات مشترک و پست ها و غیره
Google Analytics می تواند اقدامات و رفتارها را در وب سایت شما از جمله اینکه کاربران شبکه اجتماعی از کجا ارجاع می شوند ، در کدام یک از صفحات شما قرار می گیرند و آیا باعث ایجاد یک رویداد شده است ، ردیابی کند.
GA نمی تواند در مورد فعالیت کاربر در سیستم عامل های اجتماعی مانند Facebook ، IG و Twitter به شما بگوید.
اگر با API دستی دارید ، SharedCount تجزیه و تحلیل و بینش سهم اجتماعی را ارائه می دهد. یک حساب رایگان می تواند حداکثر 500 تماس API در روز استفاده کند.
این عکس صفحه نمایش SharedCount نشان می دهد که شروع کار من با راهنمای GA4 دارای 185 اشتراک و واکنش 1.7k در فیس بوک است.
5. کیفیت سرب
ردیابی کیفیت سرب دشوارترین نوع رفتار است زیرا معمولاً به صورت آفلاین اتفاق می افتد. مواردی مانند تماس های فروش و محتوای ارسالی فرم برای تعیین تأثیر تلاش های بازاریابی ضروری است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
وقتی نوبت به تعیین کمیت کیفیت سرب می رسد ، علی رغم اینکه این معیار بسیار اساسی است ، صاحبان مشاغل به “احساسی” کلی که می گیرند اعتماد می کنند.
برای تعاملات آفلاین مانند تماس های فروش و بازدید از فروشگاه ، بهترین کاری که می توانید به عنوان بازاریاب انجام دهید این است که در این تماس ها بنشینید تا مشتری را کاملاً بشناسید.
برای ارسال های اصلی ، روش هایی برای “امتیازدهی” فیلدها با استفاده از Google Tag Manager وجود دارد. اما تا زمانی که جادوگر Analytics نباشید ، احتمالاً این مسئله گیج کننده و وقت گیر است.
شاید روزی ، ابزاری را ببینیم که نمره گذاری آنلاین و آفلاین با کیفیت را در اختیار شما قرار می دهد که برای صاحبان مشاغل کوچک قابل دسترسی تر است و داده های بهتری را برای متخصصان بازاریابی فراهم می کند.
افکار نهایی
Google Analytics (GA) یک ابزار رایگان باورنکردنی برای بازاریابان است. درک اینکه چه تعداد بازدید کننده به کدام صفحات می روند و چه اقداماتی انجام می شود ، عناصر اصلی یک طرح موفقیت آمیز بازاریابی دیجیتال هستند.
فقط به خاطر داشته باشید که GA برای انجام همه کارها نبوده است.
داده های Google Analytics عطف به ماسبق نیستند ، ممکن است از داده ها نمونه برداری شود ، هیچ نقشه برداری حرارتی وجود ندارد و ما نمی توانیم مکالمات خارج از سایت مانند نام های رسانه های اجتماعی و تماس های فروش را به دست آوریم.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
با برخی تغییرات و تعدیل ها ، می توان Google Analytics را به ابزاری بسیار قوی تبدیل کرد که می تواند به برخی از مبارزات دیجیتال به طور جدی عالی کمک کند.
من شدیداً شما را تشویق می کنم که در مورد چگونگی به دست آوردن ، تجزیه و تحلیل و عملکرد داده های بازاریابی دیجیتال خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.
منابع بیشتر:
اعتبار تصویر
تمام تصاویر صفحه گرفته شده توسط نویسنده ، ژوئن 2021