به عنوان یک تحلیلگر، بازاریاب یا سئو، احتمالاً گزارشهایی دارید که عادت دارید در Google Analytics به آنها نگاه کنید. ممکن است آنها را بوکمارک کنید یا سه یا چهار کلیکی را که برای دریافت گزارش مناسب از یونیورسال آنالیتیکس نیاز دارید، حفظ کرده باشید.
اکنون که به زودی به ابزار پیش فرض تجزیه و تحلیل گوگل تبدیل خواهد شد، بیایید به نحوه ایجاد سه گزارش رایج و مفید برای سئو در گوگل آنالیتیکس 4 نگاه کنیم.
1. گزارش کسب ترافیک
این یکی سریع و ساده است – تنها با یک کلیک در رابط GA4، گزارش جذب ترافیک، با نام مستعار گزارش اکتساب جلسه (در GA4 هم توسط کاربر و هم از جلسه اکتساب وجود دارد) به شما می دهد.
اینجا جایی است که میتوانید کانالهای مختلفی که ترافیک را به سایت شما وارد میکنند را به سرعت تجزیه و تحلیل کنید.
در رابط کاربری گزارش، این گزارش را در زیر پیدا خواهید کرد چرخه زندگی > تحصیل > کسب ترافیک.

توجه داشته باشید که این گزارش در ابتدا به صورت پیش فرض از گروه بندی کانال پیش فرض جلسه به عنوان بعد اولیه با این حال، در صورت تمایل، میتوانید این را به دیدگاه دیگری از جذب ترافیک تغییر دهید.
برای مثال می توانید انتخاب کنید منبع جلسه / رسانه که یک گزارش پیش فرض در ناوبری UA بود.

همچنین میتوانید این گزارش را بر اساس ابعاد اضافی، از جمله ابعاد سفارشی، تقسیم کنید.
فرض کنید ابعاد سفارشی را در وبلاگ خود برای مواردی مانند عنوان مقاله، برچسب مقاله، تاریخ مقاله و غیره جمع آوری می کنید. سپس این توانایی به من می دهد تا عملکرد مقاله را بر اساس کانال تجزیه و تحلیل کنم.

در نهایت، اگر میخواهید فقط این گزارش را فیلتر کنید، میتوانید از کادر فیلتر بالای جدول استفاده کنید جستجوی ارگانیک به عنوان یک کانال
توجه داشته باشید که جعبه فیلتر در حال حاضر به هر دو بعد اولیه و ثانویه اشاره دارد. برخلاف UA، (هنوز) قابلیت فیلتر کردن یک بعد واحد در جدول وجود ندارد.

دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
2. گزارش های کنسول جستجوی گوگل
اگر از ادغام کنسول جستجوی Google استفاده میکنید (و باید هم باشید!)، مجموعه جدیدی از گزارشها را برای انتشار در منوی پیمایش گزارش خود در دسترس خواهید داشت.
هنگامی که این تنظیمات را انجام دادید، دو گزارش خواهید دید:
- گزارش ترافیک جستجوی ارگانیک گوگل.
- گزارش Query.
توجه داشته باشید که در اسکرین شات زیر، نام این گزارشها را (از طریق ویژگی سفارشیسازی) تغییر دادهام تا برای من کمی معنیدار باشد، بنابراین آنها را «SC: Organic Keywords» و «SC: Landing Page» مینامند.

این گزارش ها تقریباً آنچه را که انتظار دارید نشان می دهد. گزارش صفحه فرود معیارهای خاص سئو مانند:
- کلیک های جستجوی ارگانیک گوگل
- نتایج جستجوی ارگانیک گوگل
- CTR
- موقعیت متوسط

گزارش پرسوجوها/کلمه کلیدی معیارهای مشابهی را در برابر عبارت جستجوی واقعی نشان میدهد (برخلاف صفحه فرود در گزارش قبلی).

در حالی که این گزارشها جایگزین دادههای GSC شما نمیشوند، اما افزودنی خوبی برای GA4 هستند، بهویژه زمانی که ابعاد ثانویه ترافیک وب را هنگام تجزیه و تحلیل دادههای جستجوی ارگانیک اضافه میکنید.
برای مثال، میتوانم عبارتهای جستجوی خود را بر اساس دسته دستگاه تقسیم کنم.

3. گزارش صفحه فرود سئو
من بهترین را برای آخرین بار ذخیره کردم – ساختن یک گزارش صفحه فرود سئو سفارشی.
در مقاله قبلی، یک فرآیند 10 مرحلهای سریع برای ایجاد گزارش صفحه فرود در GA4 را پوشش دادم. بعد صفحه فرود خارج از جعبه در دسترس است، اما (هنوز) گزارشی خارج از جعبه به طور خاص برای صفحات فرود وجود ندارد، بنابراین باید خودتان آن را ایجاد کنید.
اکنون، میخواهم به شما نشان دهم که چگونه گزارش صفحه فرود خود را طوری تنظیم کنید که فقط ترافیک ارگانیک را نشان دهد.
مطمئناً، شما فقط می توانید گروه بندی کانال پیش فرض یا منبع / رسانه را به گزارش صفحه فرود فعلی خود اضافه کنید. اما صرف چند لحظه برای سفارشیسازی بیشتر، این کلیک را ذخیره میکند و به شما این امکان را میدهد که گزارش صفحه فرود SEO خود را با یک بعد اضافی در رابط کاربری گزارش تجزیه کنید.
مرحله 1: از طریق بخش کتابخانه، یک گزارش جزئیات جدید ایجاد کنید.

گام 2: در مرحله بعد، باید یک الگو را برای شروع انتخاب کنید. می توانید یک الگوی خالی یا یکی از الگوهای از پیش پر شده را انتخاب کنید. همه اینها به عنوان یک کپی از گزارش اولیه برای حوزه موضوعی شروع می شود.
به عنوان مثال، الگوی Traffic Acquisition یک کپی از گزارش جذب ترافیک خواهد بود. برای این سناریو، با الگوی Pages and screens شروع می کنیم.

مرحله 3: هنگامی که در قالب گزارش قرار گرفتید، روی آن کلیک کنید ابعاد کاشی در گوشه سمت راست بالا برای انتخاب ابعاد اضافی برای افزودن به ستون بعد اصلی.

سپس کلیک کنید بعد اضافه کنید.

از لیست کشویی، را انتخاب کنید صفحه فرود.

مرحله 4: هنگامی که بعد صفحه فرود را اضافه کردید، باید آن را به بعد اصلی در گزارش تبدیل کنید.
برای انجام این کار، روی منوی سه نقطه کلیک کرده و انتخاب کنید تنظیم به عنوان پیشفرض. سپس کلیک کنید درخواست دادن برای ذخیره تغییرات

مرحله 5: اکنون بخش سرگرم کننده فرا می رسد (همه چیز تا به حال فقط یک مرحله برای تهیه گزارش صفحه فرود از ابتدا بود!).
ما قصد داریم از یک ویژگی کاملاً جدید در GA4 به نام استفاده کنیم فیلتر گزارش این گزارش صفحه فرود را فیلتر کنید تا فقط داده هایی را که از ترافیک ارگانیک به دست آمده است به ما نشان دهد.

مرحله 6: وقتی روی افزودن فیلتر دکمه، یک شرط ساز برای تنظیمات فیلتر خود پیدا خواهید کرد. برای این فیلتر خاص، ما می خواهیم:
- انتخاب کنید عبارتند از، که به عنوان یک اپراتور شامل فقط عمل می کند.
- بعد را که می خواهیم روی آن فیلتر کنیم انتخاب کنید. در این مورد، گروه بندی کانال پیش فرض جلسه. سپس از یک لیست کشویی انتخاب کنید که کدام کانال ها را شامل شود. ما فقط انتخاب می کنیم جستجوی ارگانیک.
اصابت خوب و اعمال کنید.

اکنون گزارش صفحه فرود را فیلتر می کند تا فقط ترافیکی را که از جستجوی ارگانیک آمده است نشان دهد.
چند کار سریع دیگر که دوست دارم با گزارش های سفارشی انجام دهم، تغییر تصاویر است. من ترجیح می دهم نمودار پراکندگی را پنهان کنم و نمودار میله ای را به نمودار خطی تغییر دهم. شما می توانید این کار را در نمودار بخش ویرایشگر
پس از اتمام کار، گزارش را ذخیره کنید و نامی برای آن قائل شوید. من این مورد را “گزارش صفحات فرود سئو” خود می نامم.
همچنین می دانید که این یک گزارش فیلتر شده است زیرا نماد فیلتر کوچکی را در گوشه سمت چپ بالای گزارش نشان می دهد.

فراموش نکنید که این گزارش جدید را به یکی از مجموعه های گزارش خود در کتابخانه اضافه کنید تا در نوار پیمایش سمت چپ شما ظاهر شود.
امیدواریم این مثالهای سریع از گزارشهای رایج سئو راهی مفید برای آشنایی بیشتر و راحتی شما با GA4 باشد.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در زمین موتورهای جستجو
درباره نویسنده

کریستا سیدن مشاور اصلی تجزیه و تحلیل دیجیتال و مربی ارشد KS Digital است، یک شرکت مشاوره تحلیلی که او در سال 2019 تأسیس کرد و به کسب و کارها کمک می کند تا از سرمایه گذاری های خود در بازاریابی دیجیتال و تجزیه و تحلیل استفاده کنند. کریستا پیش از این معاون، بازاریابی و رشد محصول در Quantcast بود. قبل از آن، او نزدیک به 7 سال در Google بود، جایی که او تلاشهای مدیریت محصول را در سراسر پلتفرم بازاریابی Google رهبری کرد و به عنوان مبشر خارجی مجموعه محصولات Google Analytics خدمت کرد. کریستا یک سخنران اصلی، پزشک، نویسنده در تجزیه و تحلیل و بهینه سازی، و حامی پرشور #WomenInAnalytics است. میتوانید در مورد Krista و KS Digital بیشتر بدانید KS دیجیتال.