گزارشگری و تجزیه و تحلیل داده ها به طور حتم مقدار قابل توجهی از وقت ما به عنوان بازاریاب دیجیتال را در بر می گیرد.
با این حال ، حتی بازاریابان باتجربه می توانند هنگام جستجوی داده ها و تصمیم گیری ها ، مرتباً مرتب شده و چند اشتباه رایج را مرتکب شوند.
شما باید مراقب خطاهایی باشید که می تواند منجر به مشاهده داده های اشتباه ، نتیجه گیری غلط یا باز گذاشتن درها برای تفسیرهای نادرست مشتری یا رئیس شود.
در این مقاله ، 10 مورد معمول را یاد خواهید گرفت اشتباهاتی که بازاریابان دیجیتال مرتکب می شوند هنگام تجزیه و تحلیل داده ها:
- نگاه نکردن به یک بازه زمانی قابل توجه از نظر آماری.
- فاکتور گرفتن در فصلی بودن نیست.
- نادیده گرفتن تأثیر فعالیت آفلاین.
- برای تعامل چند کانال حساب نمی شود.
- گزارش در مورد اعداد بدون نتیجه گیری.
- تمرکز روی KPI های اشتباه.
- تصمیم گیری براساس داده های معیوب.
- عدم استفاده از داده های باطن.
- تجسم داده ها ضعیف است.
- با این فرض که همه چیز را می توانید اندازه بگیرید.
1. نگاه نکردن به یک بازه زمانی قابل توجه از نظر آماری
بسیاری از مشاغل در طول یک هفته یا ماه شاهد کاهش و کاهش حجم سرب هستند و فقط چند روز مشاهده اطلاعات معمولاً بازتابی دقیق از بازگشت سرمایه (ROI) طولانی مدت ندارد.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
اگر هدف شما تولید ماهانه 100 لید واجد شرایط است ، می توانید با دریافت 10 لید در هفته و 30 لید در هر سه هفته آینده ، این هدف را به سرانجام برسانید.
تعداد بسیار کمی از مشاغل دقیقاً همان تعداد بازده را در هر روز یا هفته مشاهده خواهند کرد.
اگر بخواهید عملکرد پیش بینی شده را فقط براساس هفته اول قضاوت کنید ، ممکن است تصور کنید که حجم سرب غیر طبیعی است. با این حال ، با افزایش حجم هفته ، حساب همچنان به هدف 100 هدایت در ماه رسیده است.
بسیاری از صاحبان مشاغل و CMO (به طور قابل فهم) به تعداد و نظارت بر نتایج روزانه / هفتگی مرتبط هستند.
بازاریابان باید به فراهم آوردن زمینه گسترده تر کمک کنند تا ترس از کاهش تعداد برای روزی که فروش ماه افزایش دارد را به حداقل برسانند.
2. فاکتورسازی در فصلی بودن نیست
قسمت دیگر در نظر گرفتن بازه های زمانی ، به خاطر داشتن عوامل فصلی است.
یک تجارت الکترونیکی احتمالاً بزرگترین دوره فروش خود را در حوالی جمعه سیاه خواهد دید ، در حالی که یک تجارت B2B ممکن است در حدود تعطیلات شاهد افت حجم سرب باشد.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
داده های مربوط به سالهای گذشته می تواند به عنوان فاکتوری که در آن ماه ها بیشترین و کمترین حجم را دارند ، مفید باشد.
شما باید داده ها را مستقیماً از Google Analytics و سیستم عامل های تبلیغاتی و همچنین داده های کلی فروش / سرب باطله در نظر بگیرید.
3. نادیده گرفتن تأثیر فعالیت آفلاین
متأسفانه ، احتمالاً همه ما با آن آشنا هستیم “رویدادهای بی سابقه” که می تواند بر کسب و کار تأثیر بگذارد در سطح جهانی. نمودارهای اکثریت قریب به اتفاق مشاغل هنگام بازگشت به سال 2020 از الگوی “عادی” پیروی نمی کنند.
خارج از حوادث سال 2020 ، بسیاری از شرکت ها روند اقتصادی خود را بر اساس عوامل بیرونی می بینند.
به عنوان مثال ، در شرایطی که هوا به سمت گرما یا سرما شدید می رود ، یک تجارت HVAC احتمالاً شاهد سوالات خواهد بود. هنگامی که بزرگترین رقیب خود قیمت ها را افزایش می دهد ، ممکن است یک تجارت SaaS با افزایش سود روبرو شود.
هرگونه اخبار و رویدادهایی را نشان دهید که احتمال افزایش علاقه به کسب و کار یا کاهش سوالات را دارند ، برگه ها را نگه دارید.
متأسفانه ، ممکن است یک کسب و کار با مطبوعات منفی روبرو شود ، که ممکن است بر احتمال کلی افرادی که مایل به خرید هستند تأثیر منفی بگذارد.
برندی که تبلیغات سنتی انجام می دهد همچنین باید هنگام فعالیت تبلیغ تبلیغاتی به دنبال تأثیر در جستجوی مارک و معیارهای اصلی منجر شود. تبلیغات آفلاین اغلب می تواند کاربران را تحت تأثیر قرار دهد تا به دستگاه های خود مراجعه کنند تا با یک نام تجاری بیشتر ارتباط برقرار کنند.
4. عدم درگیر شدن برای نامزدی چند کانال
بازاریابان می توانند با تماشای یک کانال خاص بسیار گره بخورند – خواه این جستجوی ارگانیک باشد ، جستجوی پولی ، تبلیغات در فیس بوک، یا تبلیغات LinkedIn – و وسواس در مورد کارکردن آن کانال.
با این حال ، هیچ کانالی به طور کامل در یک سیلو کار نمی کند ، زیرا هیچ کاربر وب دقیقاً از یک کانال استفاده نمی کند.
متأسفانه ، تجزیه و تحلیل و سیستم عامل های تبلیغاتی که برای انتساب کلیک آخر تعیین می کنند ، اغلب این مشکل را تشدید می کنند.
بازاریابان دقیقاً به منبع و کمپین نهایی که منجر به برتری شده است نگاه می کنند ، بدون اینکه این نتیجه را بگیرند که ممکن است یک کاربر جستجوی بدون مارک را انجام داده ، روی تبلیغات فیس بوک کلیک کرده و سپس قبل از تبدیل نهایی به جستجوی نام تجاری بپردازد.
برای دور شدن از ذهنیت صرفاً با کلیک آخر ، به مسیرهای تبدیل و کمک به کمک در بخش قیف های چند کاناله توجه کنید. تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
علاوه بر این ، برای مقایسه مدل های مختلف اسناد ، از بخش Attribution در Google Ads استفاده کنید.
5. تمرکز بر KPI های اشتباه
شما آنچه را که می دانید بهترین گزارش بازاریابی دیجیتال است ، جمع آوری کرده اید. نرخ تبدیل و نرخ تبدیل افزایش یافته و هزینه / تبدیل کاهش یافته است. کمپین های شما معیارهای عملکرد را خرد می کنند.
شما با به اشتراک گذاشتن اخبار با مشتری خود هیجان زده ، بی روح شروع به صحبت در مورد گزارش می کنید ، در حالی که مشتری شما اولین نگاه خود را به نتایج می اندازد.
اما قبل از اینکه بتوانید دو کلمه بگویید ، مشتری شما س questionsالات را قطع می کند: “چرا نرخ گزاف گویی ما بالا رفته است؟ چرا CTR پایین است؟ “
قبل از اینکه بدانید ، مکالمه از آمار تبدیل مثبتی که می خواهید روی آن تمرکز کنید ، منحرف می شود.
بازاریابان دیجیتال وظیفه دارند که بر روی معیارهای که مستقیماً به خط اصلی کسب و کار مربوط می شوند ، اما معیارهای ثانویه می توانند به سرعت از اهداف نهایی یک کمپین منحرف شوند.
مطمئن باشید که هم در کارهای بهینه سازی خود و هم در گزارش دهی به مشتریان یا رئیسان ، معیارهایی را که بیشترین اهمیت را دارند (بازاریابی آگهی های واجد شرایط ، فروش و غیره) بیش از معیارهای سطح مانند CTR ، نرخ پرش ، CPC و غیره قرار دهید
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
اگرچه در هنگام تغییرات سریع نباید معیارهایی مانند CTR را نادیده گرفت ، اما نباید تأکید اصلی را روی بهینه سازی معیارهای ثانویه داشته باشید.
6. گزارش در مورد اعداد بدون نتیجه گیری
علاوه بر گزارش در مورد KPI های مناسب ، باید ارتباط برقرار کنید که چرا آن KPI ها را انتخاب کرده اید و چه داستانی را تعریف می کنند.
اگر گزارش های شما فقط جداول اعداد و نمودارها و بدون هیچ زمینه ای باشد ، مشتری یا رئیس شما باید نتیجه گیری کند.
به عنوان مثال ، به جای اینکه فقط بگویید که تبدیل ها بالا رفته است ، به این نکته اشاره کنید که کمپین Spring Spring که شما طی دو هفته گذشته اجرا کرده اید به افزایش 5 درصدی نرخ تبدیل کمک کرده است. درمورد اینکه بهترین تبلیغات خلاقانه چیست
نشان دادن آموخته های خود از این کمپین می تواند درمورد اینکه چه مارک خلاقانه و هدفمندی باید برای فروش بعدی آزمایش کند ، بر اساس آنچه در این دوره کار می کرد ، همراه باشد.
اگر عملکرد پایین است ، درباره عواملی مانند فصلی یا رویدادهای آفلاین صحبت کنید که ممکن است به توضیح افت کمک کند. فراهم آوردن زمینه می تواند به کاهش نگرانی در مورد افت خط نمودار کمک کند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
7. تصمیم گیری براساس داده های نادرست
قبل از شروع تجزیه و تحلیل داده ها ، اطمینان حاصل کنید که پیکربندی Google Analytics ، ردیابی تبدیل پلت فرم تبلیغات و سایر ابزارهایی که به آنها ارجاع می دهید ، تنظیم شده و داده ها را به درستی اندازه گیری می کنند.
اگر پیکسلی به درستی در صفحه تشکر از شما شلیک نشود ، ممکن است در انجام گزارش ها کم گزارش شوید. یا ، اگر یک قانون تبدیل برای صفحه اشتباه تنظیم شده باشد ، می توانید نتایج را بیش از حد گزارش کنید.
علاوه بر این ، سیستمی ایجاد کنید تا مرتباً جریان داده ها را به درستی بررسی کند. به عنوان مثال ، ممکن است یک توسعه دهنده سایتی را به روز کرده و کدهای ردیابی را در این فرآیند حذف کند ، یا ممکن است یک مشتری URL صفحه را بدون اطلاع شما تغییر داده باشد.
در حالت ایده آل ، اطمینان حاصل کنید که مشتری یا تیم توسعه شما می داند قبل از شروع هرگونه تغییر به شما اطلاع دهد.
8. تلفیق نکردن داده های Backend
من با چندین مشتری B2B کار می کنم که چرخه های فروش طولانی دارند و اغلب چندین لمس قبل از معامله بسته را در بر می گیرند.
اگرچه ممکن است ارسال فرم را در Google Ads پیگیری کنم ، اما نمی دانم مکالمات بین فرد و تیم فروش چگونه پیشرفت کرده است. فقط اندازه گیری تبدیل های اولیه ، داستان کامل را بیان نمی کند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
برچسب گذاری مناسب UTM و اختصاص منابع در CRM به شما امکان می دهد بعد از ورود به سیستم ، میزان تأثیرگذاری موثر در روند فروش را اندازه گیری کنید.
در نهایت ، با راه اندازی صحیح ، باید بتوانید درآمد را به یک کمپین ، کلمه کلیدی و تبلیغ خاص نسبت دهید.
در پایان تجارت الکترونیکی ، داده های فروش باطن را مرور کنید و آنها را با آنچه در سیستم عامل های تبلیغات و Analytics ردیابی می کنید مقایسه کنید.
خارج از آنچه در سیستم عامل های تبلیغاتی مستقیماً ردیابی می شود ، ممکن است مشتریانی را که می توانند به کمپین هایی که اجرا کرده اید برگردانند ، شناسایی کنید.
9. تجسم ضعیف داده ها
نمودارها و نمودارها می توانند به مجموعه های پیچیده اعداد کمک زیادی کنند. با این حال ، نمودار استفاده شده با بی احتیاطی می تواند نتایج را نادرست اعلام کند.
به عنوان مثال ، به نمودار دایره ای زیر نگاه کنید که نمایشگر تبدیل ها بر اساس ماه است:
این قالب به شما چیز زیادی نمی گوید ، جدا از اینکه می توانید ببینید برخی از قطعات پای کمی بزرگتر از بقیه هستند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
بدون داشتن حتی اعدادی برای مراجعه ، نمودار دایره ای برای نمایش چگونگی تغییر داده ها از ماه به ماه کمتر از ایده آل است.
برعکس ، نمودار زیر را ببینید:
این نمودار به شما امکان می دهد اعداد تقریبی هر ماه را مشاهده کنید ، همچنین می توانید تغییرات را با گذشت زمان ردیابی کنید. همچنین می توانید روندهای فصلی بالقوه را مشخص کنید.
هنگام استفاده از نمودار یا نمودار ، به فرمی فکر کنید که داستانی را که سعی دارید در گزارش خود به بهترین شکل بیان کنید.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
10. با این فرض که می توانید همه چیز را اندازه بگیرید
می دانم ، شما در حال خواندن مقاله ای در مورد تجزیه و تحلیل داده ها هستید زیرا می خواهید همه چیز را که می توانید اندازه بگیرید. اما شما همیشه انتساب کاملی نخواهید داشت و همیشه نمی توانید میزان بازگشت سرمایه دقیق هر تبلیغی را تعیین کنید.
اگر به موضوعاتی که قبلاً در این پست بحث شد برگردیم ، آیا می توانید کاملاً مرتبط کنید که رویدادهای چشمگیر اخیر جهان چه تاثیری بر فروش هر کسب و کار خاص داشته است؟
نه ، اگرچه مطمئناً می توانید نتیجه گیری کنید و براساس داده ها همبستگی پیدا کنید.
با ادامه محدودیت های مرورگرها و سیستم عامل ها که بر ردیابی تأثیر می گذارند ، آیا هر تبدیل با دقت به منبع درست نسبت داده می شود؟ نه
در حالی که باید تمام تلاش خود را برای راه اندازی صحیح پیگیری انجام دهید ، اما باید بدانید که هیچ زیرساخت تحلیلی به طور 100٪ دقیق عملکرد را نشان نمی دهد.
هنگام ساختن تصمیمات مبتنی بر اطلاعات، اجازه دهید تا تفاوت های ظریف به عقب برگردد و به تصویر بزرگتر نگاه کنید ، از جمله بررسی نتایج کلی بازاریابی همراه با موارد مرتبط با کانال های خاص.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
متعهد به تجزیه و تحلیل بهتر داده ها شوید
اکنون که این 10 اشتباه رایج را مرور کردید ، به فرآیندهای ارزیابی و گزارش گیری داده های خود فکر کنید.
آیا اطلاعات کافی قابل توجهی را جستجو می کنید؟
آیا در رویدادهای خارج از آنچه در سیستم های تجزیه و تحلیل و تبلیغات شما پیگیری می شود ، فاکتور می گیرید؟
آیا زمینه کافی برای گزارشات خود فراهم می کنید؟
هنگام کار در تصمیم گیری برای فعالیت های خود و همچنین هنگام تهیه گزارش ، مراقب این اشتباهات احتمالی باشید.
در نتیجه ، شما می توانید گزارش های بهتری تهیه کنید و پس از بررسی نتایج ، با طرف های ذینفع مکالمه موثرتری داشته باشید.
منابع بیشتر:
اعتبار تصویر
همه عکسهای صفحه گرفته شده توسط نویسنده ، مه 2021