هنگام مرور اینترنت یا بهینه سازی وب سایت ها ، ممکن است با سایت هایی روبرو شده باشید که از پیشوندهای “www” استفاده نمی کنند ، در عوض غیر www را انتخاب کرده اند.
به عنوان مثال ، آدرس های اینترنتی با www:
- https://www.example.com
- http://www.example.com
و آدرس های اینترنتی بدون www:
- https://example.com
- http://example.com
آیا سایتی از آدرس های اینترنتی www یا غیر www استفاده می کند یا خیر ، اهمیتی دارد و آیا استفاده از یکی در مقابل دیگری بر SEO تأثیر می گذارد؟
بیایید کاوش کنیم. قبل از اینکه وارد جزئیات شویم ، بهتر است www و غیر www را مشخص کنیم.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
www و غیر www چیست؟
اصطلاحات “www” و غیر www اغلب برای توصیف اینکه آیا نشانی اینترنتی شامل “www” است استفاده می شود.
شبکه جهانی وب (WWW) مجموعه وسیعی از اسناد متنی و فایل های چند رسانه ای را که می توان با استفاده از اینترنت به آنها دسترسی پیدا کرد ، توصیف می کند.
نشانی اینترنتی یا آدرس وب توسط سرور نام به آدرس IP ترجمه می شود که مرورگر شما به منظور ارائه خدمات به صفحه وب به آن متصل می شود.
با شروع اینترنت ، همه وب سایت ها دامنه خود را با www شروع کردند. اما چند سال پیش ، سایت های بیشتری به دلیل تغییر رفتار کاربران شروع به استفاده از دامنه های غیر www کردند.
دامنه غیر www اغلب به عنوان URL “برهنه” نامیده می شود.


آیا www یا غیر www برای سئو بهتر است؟
مهم نیست که از دیدگاه سئو از کدامیک استفاده می کنید ، اما برای هر کدام چند جوانب مثبت و منفی وجود دارد.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
اگر نسخه غیر www را به عنوان نسخه ترجیحی سایت خود دارید ، نباید دامنه www را فهرست بندی کنید.
به عنوان مثال ، بیایید به مرزهای ارتباطی نگاه کنیم. این دامنه در https://frontier.com قابل دسترسی است ، که خوب است.
هنگامی که www.frontier.com را تایپ می کنید ، به طور خودکار 301 به نسخه دلخواه ، یعنی https://frontier.com هدایت می شود.
اگر Frontier هر دو نسخه را فهرست بندی کرده باشد ، به طور بالقوه باعث ایجاد محتوای تکراری می شود و ارزش ویژه لینک در هر دو نسخه پخش می شود.
این یک نه بزرگ است ، اما خوشبختانه اینطور نیست.
متوجه خواهید شد که نسخه www دارای بک لینک ، دامنه های ارجاع و ترافیک ارگانیک بسیار کمتری است. این به این دلیل است که به دامنه غیر www هدایت می شود.
Frontier با یک نسخه گیر کرده است ، که کار درستی است.
اگر می خواهید از هر دو استفاده کنید ، لطفاً اطمینان حاصل کنید که 301 تغییرمسیر به نسخه دلخواه را تنظیم کرده اید – و نه 302 تغییرمسیر.
این به این دلیل است که 302 تغییرمسیر تغییر رتبه PageRank را به دامنه/صفحه هدایت شده و همچنین 301s منتقل نمی کند.
سایت ورزشهای شدید extreme.com یک تغییر مسیر 302 به نسخه www را از نسخه غیر www تنظیم کرد. در نتیجه ، آنها احتمالاً مقداری ترافیک و پیوند را از دست داده اند.
در عوض ، extreme.com باید از 301 تغییرمسیر استفاده می کرد.
وقتی تغییر مسیرها را تنظیم می کنید ، تجربه برای کاربران یکپارچه است. صرف نظر از اینکه چه چیزی برای رسیدن به سایت شما تایپ می کنند ، Google و سایر موتورهای جستجو دامنه ترجیحی را تشخیص می دهند و همچنین اقتدار پیوند را مطابق آن گسترش می دهند.

از کدام یک باید استفاده کنم؟
پاسخ یا یکی است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
این امکان وجود دارد که در نهایت دامنه های www منسوخ شوند زیرا اکثر مردم هنگام جستجوی وب سایت خود را در تایپ آنها مشکلی ندارند.
این روزها ، نه تنها در رایانه های رومیزی ، بلکه در مرورگرهای تلفن همراه مانند Google Chrome نیز رایج است که “www” به طور پیش فرض پنهان شود ، که باعث می شود برخی در این باره تعجب کنند که آیا می تواند در آینده منسوخ شود یا خیر.
هنگامی که تصمیم گرفتید از کدام مورد استفاده کنید ، مطمئن شوید که همه آدرس های نقشه سایت و پیوندهای داخلی شما از نسخه ترجیحی شما استفاده می کنند و اگر می توانید آنها را کنترل کنید ، پیوندهای پشتیبان شما نیز باید سازگار باشند.
آیا می توانم از هر دو غیر www و www استفاده کنم؟
از نظر فنی ، می توانید از دو غیر www و www در دامنه خود استفاده کنید ، اما توصیه نمی شود.
در واقع ، گوگل این را به عنوان دو سایت جداگانه در نظر خواهد گرفت.
اگر هر دو نسخه فهرست بندی شده اید ، باید هر دو سایت را در Google Search Console راه اندازی و نگهداری کنید ، با مشکلات محتوای تکراری روبرو خواهید شد و ارزش پیوند شما بین دو دامنه تقسیم می شود.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
این می تواند به طور بالقوه به رتبه بندی موتورهای جستجو شما آسیب برساند ، بنابراین باید یکی را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید.
ترجیح شخصی من استفاده از www است زیرا اکثر سایت ها از آن استفاده می کنند و هنگامی که سایت ها به شما لینک می شوند ، تمایل دارند به نسخه www لینک دهند یا فقط نام دامنه را تایپ کنند.
اگر به دلایل فنی نیاز به فهرست بندی هر دو سایت دارید ، زیرا CMS شما قادر به تنظیم 301 تغییر مسیر نیست ، می توانید از برچسب های متعارف استفاده کنید.
یک برچسب متعارف یک برچسب HTML است که به وب سایت ها کمک می کند تا از محتوای تکراری با تعیین نسخه “متعارف” یا “ترجیح” یک صفحه وب یا دامنه برای Google جلوگیری کنند.
به این ترتیب شما به گوگل سیگنال می دهید: “من می دانم که یک نسخه تکراری با سایت غیر www دارم و بنابراین من برچسب های متعارف را دارم که به نسخه www در سایت غیر www اشاره می کند.”
این مهم است که توجه داشته باشید که گوگل به عنوان توصیه ها و نه دستورالعمل ها رفتار می کند. در نتیجه ، هر دو نسخه وب سایت می توانند ایندکس شوند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
مزایا و معایب www و غیر www
در حالی که می توان از غیر www یا www استفاده کرد ، استفاده از یکی بر دیگری مزایا و معایبی دارد که در زیر شرح داده شده است.
این می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که از کدام استفاده کنید:
طرفداران | منفی | |
www | سالها استفاده می شود و استاندارد محسوب می شود. | تایپ بیشتر طول می کشد ، اکثر مردم هنگام اعلام www در پخش ها نمی گویند. کاربران مدرن ممکن است از آن بگذرند. |
www | به شما امکان می دهد کوکی ها را برای زیر دامنه www خاص خود تنظیم کنید.
همچنین راه اندازی CDN آسانتر است. |
فضای بیشتری را در نوار آدرس اشغال می کند. (و اکنون Google آن را مخفی می کند مگر اینکه روی URL کلیک کنید.) |
غیر www | این یک دامنه کوتاه است. | هیچ گزینه ای برای محدود کردن کوکی ها فقط به دامنه اصلی وجود ندارد. |
غیر www | گفتن و تلفظ راحت تر است. | کار کردن CDN سخت تر خواهد بود ، زیرا نمی توانید بدون مخدوش کردن موارد دیگر مانند FTP و Mail ، یک رکورد CNAME برای دامنه اصلی/برهنه خود تنظیم کنید. |
بسته شدن
از هر نسخه ای که برای تجارت ، اهداف و اهداف شما مناسب است استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نسخه www برای اهداف فنی مناسب تر است ، همانطور که در جدول بالا ذکر شده است و ممکن است نیازهای شما در آینده با رشد سایت و تجارت تغییر کند.
اگر در حال راه اندازی یک سایت جدید هستید ، باید به یکی از آنها پایبند باشید.
اگر سایتی دارید که تأسیس شده است ، به هر چیزی که دارید پایبند باشید و آن را تغییر ندهید.
تغییر مسیرها فقط در صورت لزوم استفاده می شود. هنگامی که از آنها استفاده می شود ، زمان کمی طول می کشد تا تغییرات را نمایه و فهرست بندی کند و برخی از بینایی ها از بین بروند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر ادامه دهید
اگر هر دو نسخه فهرست بندی شده اید ، مطمئن شوید 301 خود را به نسخه ترجیحی که بیشترین ترافیک ، پیوندها و قدرت را دارد هدایت کنید. بهینه سازی و ایجاد محتوا را ادامه دهید تا نام تجاری خود را به صورت آنلاین موفق کنید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: M.IWA/Shutterstock