آیا داشتن چندین دامنه به سئوی شما کمک می کند یا به شما آسیب می رساند؟
بیایید به سراغ قطعه ویژه برویم! پاسخ کوتاه این است که داشتن دامنه های متعدد قطعا می تواند برای عملکرد سئو به دلیل آدم خواری مشکل ساز باشد.
هر چند لازم نیست که باشد.
استراتژیهای متعددی برای اینکه چگونه دامنههای مختلف میتوانند سئوی یکدیگر را تکمیل کنند وجود دارد، و من در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم.
اما برای این مقاله، بیایید روی مشکلات تمرکز کنیم (چون اجازه دهید با آن روبرو شویم، احتمالاً بسیاری از شما این مطلب را می خوانید زیرا مشکوک هستید که در استراتژی سئوی چند سایتی خود مشکلی وجود دارد!).
در این مقاله موارد زیر را خواهید آموخت:
- چرا یک کسب و کار ممکن است از چندین دامنه برای سئو استفاده کند؟
- مشکلات رایج سئو برای مشاغل با دامنه های متعدد.
- نحوه تجزیه و تحلیل عملکرد سئوی چندین دامنه
- الگوهای/مشکلات اصلی ترافیک ارگانیک که باید به آنها توجه کرد.
- ایده هایی برای رفع مشکلات آدم خواری که می تواند از داشتن چندین وب سایت بر اساس موضوعات مشابه ایجاد شود.
چرا یک کسب و کار ممکن است از چندین دامنه برای سئو استفاده کند؟
دلایل قانونی زیادی وجود دارد که یک تجارت چندین وب سایت داشته باشد. دلایل رایج عبارتند از:
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
مشاغل با چندین برند
به عنوان مثال، SC جانسون مالک Windex، Pledge و مجموعه ای از برندهای دیگر است که همگی شایستگی دامنه خود را دارند. این اغلب زمانی که هر برند با مخاطبان متفاوتی صحبت می کند، راه اندازی خوبی است.
مشاغلی که چندین کشور را هدف قرار می دهند.
به عنوان مثال، OLX مشاغل طبقه بندی شده مشابهی را در پرتغال، هند و برزیل اجرا می کند که هر کدام دارای ccTLD خاص خود هستند. داشتن یک دامنه خاص کشور می تواند یک مزیت سئو و همچنین مزیت برندسازی داشته باشد.
کسب و کارهایی که از طریق اکتساب رشد می کنند.
وقتی شرکتی را خریداری می کنید، معمولاً وب سایت آن را همراهی می کند. این می تواند یک فرصت رشد ایجاد کند زیرا دامنه دسترسی شما را افزایش می دهد یا یک چالش SEO که می تواند ناشی از آدمخواری و/یا سردرگمی موتورهای جستجو باشد.
کسب و کارهای چندمکانی
این غیر معمول نیست، مخصوصاً در مورد حق رای دادن، که یک برند ملی برای هر مکان فیزیکی یا قلمرو، وب سایت های جداگانه ای داشته باشد. این اغلب می تواند منجر به رقابت در SERP بین این سایت های محلی و سایت برند ملی شود.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
مشاغلی که می خواهند بر SERP ها تسلط داشته باشند.
خواه از اکتسابها باشد یا سایتها در خانه تولید شدهاند، بسیاری از شرکتها تلاش میکنند تا سایتهای متعددی را که کنترل میکنند برای نمایش جستجوهای یکسان نشان دهند.
همانطور که خواهیم دید، این می تواند عالی کار کند – تا زمانی که این کار را نکند.
مشکلات رایج سئو برای مشاغل با دامنه های متعدد
ما اغلب دو چالش اصلی در سئو برای مشاغلی با چندین وب سایت می بینیم:
پشتیبانی از چندین سایت یک PITA سلطنتی است و می تواند گران باشد.
هر سایتی به کارهای جلو و عقب، نگهداری مداوم، طراحی و منابع UX و سپس سرمایه گذاری در سئو (محتوا، کسب بک لینک، ویژگی های جدید و غیره) نیاز دارد.
همانطور که سرمایه گذاری بزرگتر می شود، بدیهی است که تقاضاهای ROI و نیاز به کارکنان برای حمایت از آن بیشتر می شود.
ما اغلب به مشتریانی که در مورد یک استراتژی چند دامنه می پرسند توصیه می کنیم که اغلب تلاش/سرمایه گذاری بسیار کمتری برای رتبه بندی خوب یک دامنه در مقابل دریافت چندین دامنه برای رتبه بندی خوب برای تعداد مشابهی از عبارت های جستجو انجام می شود.
بنابراین اگر قصد دارید مسیر چند سایتی را طی کنید، در مورد میزان سرمایه گذاری و تلاش مورد نیاز برای کارکرد سئو واقع بین باشید.
آدم خواری
اغلب، وقتی روی کسبوکارهایی با چندین سایت کار میکنیم که شاهد کاهش ترافیک و درآمد ارگانیک هستند، کاملاً مشخص میشود که سایتها بر عملکرد سئوی یکدیگر تأثیر منفی میگذارند.
دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است چنین باشد، اما رایجترین موردی که میبینیم این است که سایتها داده/محتوای یکسانی دارند. دیر یا زود، این همان چیزی است که به نظر می رسد گوگل را خفه می کند.
نحوه تجزیه و تحلیل عملکرد سئوی چندین دامنه
1. داده های خود را جمع آوری کنید
به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد سئو برای چندین دامنه، این کمک می کند که ابتدا بتوانیم همه داده ها را در یک مکان مشاهده کنیم. برای انجام این کار، احتمالاً میخواهید یک انبار داده بسازید تا دادههای کنسول جستجوی Google را از طریق GSC API برای هر دامنه دریافت کنید تا بتوانید دادهها را به صورت انبوه مشاهده کنید.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
ما این کار را از طریق گزارشهای مختلف Google Data Studio انجام میدهیم، مانند این یکی، که ترافیک ارگانیک را به هر دامنه در طول زمان نشان میدهد.
در اینجا مثالی از شش دامنه است که ما به آنها نگاه کردیم که در آن سایت ها همه دایرکتوری ها بودند تا انواع خاصی از مشاغل محلی را پیدا کنیم که در آنها تداخل زیادی بین لیست های هر دامنه وجود دارد.

2. بخش بندی دامنه ها بر اساس نوع صفحه
فقط نگاه کردن به دامنههای کلی میتواند به شما ایدههایی درباره اینکه این مسائل کجا هستند به شما بدهد، اما تجزیه و تحلیل سطح صفحه برای پی بردن به این موضوع واقعاً حیاتی است.

در این مرحله، میخواهید انواع صفحهها را در هر دامنه شناسایی کنید و آنها را به بخشهایی تقسیم کنید تا ببینیم کدام بخشها عملکرد ضعیفی دارند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
3. یک مجموعه کلیدواژه قوی بسازید
هنگامی که داده های صفحه/سایت خود را تنظیم کردید، باید بتوانید به این دامنه ها در سطح کلمه کلیدی نگاه کنید. تعداد کلمات کلیدی به اندازه دامنه ها و اندازه بازار(های) هدف شما بستگی دارد.
برای یک پروژه اخیر با 6 دامنه که جستارهای جستجوی همپوشانی را در شهرهای بزرگ ایالات متحده هدف قرار می دهد، ما با مجموعه کلمه کلیدی 2 میلیون کلمه ای استفاده کردیم.
این به ما امکان داد تا ببینیم صفحات محلی این سایتها در تمام بازارهایشان چگونه عمل میکنند، در حالی که تعداد زیادی از کلیدواژههای دیگر باقی مانده است تا تعیین کنیم که صفحات تحریریه برای سؤالات «ملی» چگونه عمل میکنند.
به منظور استخراج چنین فهرست کلمات کلیدی بزرگ، ما معمولاً با یک لیست اولیه شروع می کنیم.
در این مورد، ما همه کلمات کلیدی غیر برند را برای هر دامنه از Google Search Console از طریق GSC API صادر کردیم و سپس آنها را به 1000 منطقه متروی ایالات متحده با پرس و جوهای مختلف محلی رایج (مانند شهر + کلمه کلیدی، کلمه کلیدی در شهر، کلمه کلیدی نزدیک من – با تنظیم مرورگر بر روی مکان کاربر و غیره).
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
اگر نمی توانید کلمات کافی از GSC دریافت کنید، باید فرآیندی برای گسترش مجموعه کلمات کلیدی خود داشته باشید. شما می توانید این کار را با ابزارهای مختلف خارج از قفسه مانند SEMRush یا Keywordtool.io انجام دهید.
با این حال، اگر میخواهید این نوع تحلیلها را زیاد انجام دهید، در حالت ایدهآل میخواهید از روشهای خود برای بسط کلمات کلیدی استفاده کنید، زیرا دادههای مجوز از این ابزارها میتواند گران شود و شما توسط ابزارها محدود خواهید شد. دیدگاه در مقابل استراتژی های خودتان
4. کلمات کلیدی خود را بر اساس موضوع طبقه بندی کنید
درست مانند ما انواع صفحه را از هر دامنه به بخشهایی گروهبندی کردیم، وقتی فهرست کلمات کلیدی خود را داشتید، میخواهید این عبارات را در موضوعات گروهبندی کنید.
وقتی با هر مجموعه ای از پرس و جوهای جستجو در مقیاس سر و کار دارید، عملکرد برای کلمات کلیدی جداگانه معمولاً به اندازه عملکرد صفحات شما در هر دامنه برای یک موضوع خاص مهم/عملی نیست.
به عنوان مثال، صفحهای در مورد «سئوی چند دامنهای» میتواند برای صدها پرسش مختلف مرتبط با این موضوع رتبهبندی کند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
انجام این نوع طبقه بندی با مجموعه کلمات کلیدی بزرگ می تواند چالش برانگیز باشد. همانطور که با توسعه فهرست کلیدواژه اولیه خود، ابزارهای سئو خارج از قفسه می توانند بخشی از راه را به شما برسانند.
یک روش ساده این است که کلمات کلیدی را از طریق ابزار n-gram اجرا کنید و مشاهده کنید که کدام عبارات بیشتر رخ می دهند. اما وقتی موضوع از روی کلمه کلیدی مشخص نباشد، این کمکی نخواهد کرد.
به عنوان مثال، شما فقط با نگاه کردن به کلمات متوجه نمیشوید که یک فورد F-150 یک کامیون است. این نقطه ای است که من قویاً به شما پیشنهاد می کنم روی روش یادگیری ماشینی سرمایه گذاری کنید که می تواند به شما در طبقه بندی کلمات کلیدی مرتبط کمک کند، اما این برای پست دیگری است.
چگونه داده های SEO را برای چندین دامنه تجزیه و تحلیل کنیم
اکنون که دادههای خود را در یک نمای واحد جمعآوری کردهاید، انواع صفحهتان را تقسیمبندی کردهاید و مجموعه کلمات کلیدی عظیم خود را طبقهبندی کردهاید، میتوانید شروع به بررسی نحوه تعامل این دامنهها با یکدیگر و با Google در طول زمان کنید.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
در اینجا برخی از انواع مختلفی از تحلیل هایی که می توانید انجام دهید آورده شده است:
الگوهای رتبه بندی دامنه ها را به صورت گروهی رعایت کنید.
به عنوان مثال، در این مورد، دیدیم که همه این دامنه ها عمدتاً در نیمه پایین صفحه یک یا نیمه بالای صفحه دو رتبه بندی می شوند. یک دامنه قوی برای رتبه بندی در نتایج برتر وجود نداشت.
این یک سیگنال بود که احتمالاً مشکلی در کل مجموعه دامنهها وجود دارد، نه فقط با یک یا دو.

عملکرد انواع صفحات مختلف را در دامنه ها تجزیه و تحلیل کنید.
انواع صفحه اصلی برای این دامنه ها عبارتند از: صفحات شهر، صفحات جزئیات مکان (به عنوان مثال فهرستی برای یک نقطه خاص در یک شهر)، و صفحات ویرایشی. در این مورد، ما الگوهای متفاوتی را برای هر نوع صفحه دیدیم.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
صفحات شهر در همه دامنهها رو به کاهش بود، اما یک دامنه – بزرگترین دامنه گروه – بیشترین ترافیک ارگانیک برای جستجوهایی را داشت که به این صفحات منتهی میشد.
صفحات جزئیات مکان نیز در همه دامنه ها رو به کاهش بود، اما هیچ دامنه ای تحت سلطه نبود.
در مورد پرسشهایی که به این صفحات منتهی میشوند، بزرگترین سایت دارای محتوای کمی در صفحات خود بود، در حالی که دامنههای کوچکتر محتوایی برای این صفحات داشتند.
این نوع الگو یک سیگنال قوی ارسال میکند که حوزههای کوچکتر احتمالاً دامنه بزرگتر را آدمخوار میکنند. اگر دامنه بزرگتر دارای محتوا بود، ممکن است بر این جستارها تسلط داشته باشد.
صفحات تحریریه شاید جالب ترین آنها بود.
در میان شش دامنه، یکی از سایت های کوچکتر تنها سایتی بود که محتوای تولید شده توسط کاربر (بررسی و پرسش و پاسخ) داشت. این تنها دامنهای بود که برای پرسوجوهای «ملی» که اغلب جستارهای اطلاعاتی غیرمکانی خاص بودند، به خوبی عمل کرد.
هنگامی که ما به رقبای برتر SEO برای این دامنه ها، همچنین جمع آوری داده های محلی نگاه کردیم، هیچ یک از آنها برای این نوع جستجوها خوب عمل نکردند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
در این موارد، سایتهای محتوای معتبری که روی موضوع تمرکز داشتند، بهترین رتبه را داشتند. این نشان میدهد که شاید مشتری نیاز به راهاندازی دامنهای داشته باشد که در درجه اول ماهیت ویرایشی داشته باشد.
چگونه برای آدمخواری حل کنیم
در نهایت توصیه ها برای این مجموعه خاص از دامنه ها به موارد زیر خلاصه می شود:
- برای موضوعاتی که یک دامنه بر آن غالب است، حذف یا بیتأکید کردن محتوای رقیب از دامنههای دیگر و دوبرابر کردن سرمایهگذاری موضعی در دامنه برنده را در نظر بگیرید.
- از پیوند متقابل بین دامنهها استفاده کنید تا به Google سیگنال دهید که کدام دامنه را میخواهید در موضوعات خاص از سایرین برتری داشته باشید.
- در مواردی که آدمخواری محتمل به نظر میرسد، ادغام حوزه ضعیفتر را در حوزه قویتر در نظر بگیرید.
- نظارت بر عملکرد همه دامنه ها در یک گزارش واحد. این به شما کمک می کند تا روندها را در همه دامنه ها زود تشخیص دهید و به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه عملکرد سئو در یکی ممکن است بر سایرین تأثیر بگذارد.
اگر میخواهید بهترین عملکرد سئو را از راهاندازی چند دامنه خود حذف کنید، ایجاد فرآیندی برای تجزیه و تحلیل مؤثر نحوه تعامل این دامنهها با یکدیگر و با Google بسیار مهم است.
منابع بیشتر:
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
تصویر ویژه: Shutterstock/nmedia