سرمایه گذاری تجاری در بازاریابی این روزها به ویژه در بازاریابی دیجیتال افزایش یافته است.
در واقع، برای اولین بار در یک دهه، رشد بازاریابی از فوریه 2021 تا فوریه 2022 به 10 درصد رسید. گزارش نظرسنجی CMOهزینه های بازاریابی نسبت به 12 ماه قبل 11.8 درصد رشد داشته است. و پیشبینی میشود که در سال آینده حتی با سرعت بیشتری رشد کند و به 13.6 درصد برسد.
کانال بازاریابی دیجیتال به طور خاص بخش عمده ای از هزینه های بازاریابی را به خود اختصاص می دهد که 57.1٪ است. بر اساس همین گزارش، انتظار میرود هزینههای بازاریابی دیجیتال در سال آینده به میزان 16.2 درصد رشد کند.

اما چه مقدار از هزینه های بازاریابی دیجیتال صرف بهینه سازی موتورهای جستجو می شود؟
در سال 2019، شرکت های آمریکایی 73.38 میلیارد دلار از مجموع 776.30 میلیارد دلار برای بازاریابی دیجیتال – تقریباً 9.5٪ – بر اساس گزارش قبلی، 73.38 میلیارد دلار برای سئو هزینه کردند. گزارش توسط Borrell Associates.
کسانی که سئو داخلی انجام می دهند (حداقل با مشاغل محلی) گزارش می دهند بالاتر هزینه ها و پایین تر بر اساس این گزارش، بازده در مقابل استخدام مشاور و آژانس، که هزینه های کمتر و بازدهی بیشتری را به همراه دارد.
بر اساس این گزارش:
“کسانی که از اشخاص ثالث استفاده می کنند، اثربخشی شخص ثالث را بالاتر از مهارت داخلی خود ارزیابی می کنند. سئو و طراحی/توسعه وب به ویژه نسبت به اشخاص ثالث مؤثرتر است.
گفته می شود، سئو سرمایه گذاری در درآمد آینده کسب و کار شما است. در مورد آن فکر کنید:
- چیزی که یک کسب و کار را هدایت می کند، فروش است.
- آنچه باعث فروش می شود، سرنخ است.
- سرنخ های دیجیتال از طریق یک وب سایت وارد می شوند.
- مردم یک وب سایت را از طریق نمایش در نتایج جستجو پیدا می کنند.
سئو به کسبوکارها اجازه میدهد تا بالای قیف فروش را داشته باشند: نمایشهایی از وبسایت شما در نتایج جستجو. و برخی از بخش ها جستجوی ارگانیک را پیدا می کنند 2 برابر بیشتر درآمد ایجاد می کند نسبت به کانال های دیگر
بنابراین چه چیزی بودجه سئوی شما را تعیین می کند؟ در ادامه به آن خواهم پرداخت.
عواملی که بودجه سئوی شما را تعیین می کنند
چند درصد از بودجه شما باید صرف سئو شود؟
سیاه و سفید نیست، اما عوامل زیر باید میزان سرمایه گذاری شما را تعیین کنند:
- درآمد شما
- رقابت شما
1. درآمد شما
من توصیه می کنم که بیشتر از 8000 دلار در ماه یا 5٪ تا 10٪ از درآمد کسب و کار شما به سئو اختصاص یابد. در یک فضای بسیار رقابتی، شما باید به سمت بالا متمایل شوید. این همان چیزی است که برای مشاغلی که در رقابت جدی هستند خواهید دید.
صرف حداقل 8000 دلار در ماه معمولاً به یک نقطه شروع خوب با منابع متخصص فراوان اجازه می دهد. در سطح بالا، ما در هر ماه شش برابر مشتریان داریم.
همچنین در نظر بگیرید که چقدر پول برای تبلیغات پولی اختصاص می دهید. به عنوان مثال، یک برند ملی که کمپین های PPC را برای جذب مشتریان جدید اجرا می کند، باید تقریباً 25٪ به همان اندازه برای سئوی ارگانیک هزینه کند. این دو کانال مکمل یکدیگر هستند تا به افزایش ترافیک وب سایت کمک کنند.
من فکر می کنم مفید است که بگوییم 25٪ از هزینه های PPC یا حداقل 8000 دلار در ماه، تخمین معقولی از هزینه های SEO برای شرکت هایی است که از تبلیغات استفاده می کنند.
2. رقابت شما
در نظر بگیرید که اکثر پرس و جوهای موتورهای جستجو حداقل یک میلیون نتیجه جستجو دارند. و شما باید در صفحه 1 باشید تا حتی اهمیت دهید.
هر کسب و کاری که در جستجوی ارگانیک رقابت می کند، کار خود را برای آنها قطع می کند. اما، اگر در موقعیت دشواری قرار دارید یا در مقابل برندهای بزرگ با بودجههای بزرگتر هستید، ممکن است مجبور شوید کمی سختتر و سریعتر کار کنید.
این اغلب به افزایش بودجه سئوی شما نیاز دارد. و شما باید مایل به انجام این کار باشید یا خطر بی ربط بودن در نتایج جستجو را داشته باشید.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
چگونه بودجه سئو خود را تعیین کنید
بنابراین می دانید که دو عامل اساسی بر بودجه سئوی شما تأثیر می گذارد: درآمد و رقابت شما. بیایید این را در چشم انداز قرار دهیم.
ما می دانیم که رقابت گسترده ای در نتایج جستجو وجود دارد. بنابراین سوال تنها این نیست: “چقدر می خواهید برای سئو هزینه کنید؟” اما همچنین: “با چه سرعتی می خواهید رقابت را شکست دهید؟”
این واقعاً چیزی است که بودجه شما را تعیین می کند. حداقل باید 5 تا 10 درصد از درآمد خود را صرف سئو کنید. اما اگر میخواهید سریعتر جلو بروید، معمولاً بیشتر هزینه میکنید.
این به معنای سرمایه گذاری کورکورانه در سئو با این وعده نیست که پول بیشتر = نتایج بهتر.
اما شما به منابع نیاز دارید. شما باید بدانید چه کسی را استخدام می کنید و آنها باید شهرت عالی و تخصص عمیقی داشته باشند.
اگر از یک آژانس سئو شخص ثالث استفاده می کنید، مطمئن شوید که فقط متخصصان را استخدام می کنید. متأسفانه، بسیاری از مشاغل به خدمات سئوی ارزان رضایت می دهند. سئوی ارزان یک تجربه نزدیک به مرگ است و خزیدن از قبری که حفر کرده اید زمان و هزینه بیشتری را نسبت به زمانی که بخواهید روی یک استراتژی سئو سالم سرمایه گذاری کنید، هزینه خواهد داشت.
با بودجه خوبی که برای یک متخصص واقعی فراهم می کند، می توانید یاد بگیرید که چگونه با منابعی که در اختیار دارید تاثیرگذارترین حرکات سئو را انجام دهید. و اگر بتوانید در ایجاد این تغییرات زیرک تر از رقبا باشید، شانس بیشتری برای پیشرفت دارید.
اگر می توانید، در صورت امکان از رکودها استفاده کنید. کسانی که در زمانی که چشم انداز متزلزل است، واکنش تند و تیز ناشی از کاهش بودجه برای بازاریابی دیجیتال را ندارند، این شانس را خواهند داشت که رقابت خود را افزایش دهند و پشت سر بگذارند.
اختصاص بودجه به سئو را در نظر بگیرید
اگر بودجه بازاریابی شما از قبل در کانال های دیگر به حداکثر رسیده است، بخشی از بودجه خود را به سئو اختصاص دهید.
به عنوان مثال، فرض کنید که مبلغ قابل توجهی را برای تبلیغات PPC هزینه می کنید. حک کردن 5 تا 10 درصد آن برای سئو نباید مشکلی ایجاد کند.
به خصوص وقتی در نظر بگیرید که چگونه سئو در نرخ تبدیل متوسط بر PPC برتری دارد، بعداً از خودتان تشکر خواهید کرد. و سئو قدرت ماندگاری برای حضور آنلاین برند شما دارد. شما نمی توانید این را برای تبلیغات بگویید – اگر فردا تبلیغات خود را خاموش کنید، هیچ ارزش باقیمانده ای در نتایج جستجو نخواهید داشت.
سئو در درازمدت مقرون به صرفه تر است زیرا صفحات وب بهینه شده شما می توانند برای سال ها به افزایش ترافیک ادامه دهند.
بله، شما باید سرنخهایی را که امروز وارد میشوند حفظ کنید (خواه از طریق PPC یا چیز دیگری)، بنابراین من به شما پیشنهاد نمیکنم این فعالیتها را متوقف کنید. اما، اگر در حال حاضر جریان خوبی از سرنخ ها دارید، بخشی از بودجه خود را در آینده سرمایه گذاری کنید – و سئو شما را به آن جا خواهد رساند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در سرزمین موتورهای جستجو
درباره نویسنده

بروس کلی بنیانگذار و رئیس جمهور است شرکت بروس کلی، یک شرکت جهانی بهینه سازی بازاریابی دیجیتال که بهینه سازی موتورهای جستجو، مدیریت PPC، بازاریابی رسانه های اجتماعی پولی، معماری سایت سازگار با SEO، توسعه محتوا، و ابزارها و آموزش SEO را ارائه می دهد. کلی کتاب «بهینهسازی موتور جستجو همهدر یک برای آدمکها» را که اکنون به چاپ چهارم رسیده و «استراتژیهای بازاریابی محتوا برای حرفهایها» را نوشته است. او اولین ابزار تجزیه و تحلیل صفحه وب را نوشت، نمودار روابط موتورهای جستجو را ایجاد کرد و به عنوان اولین کسی بود که از اصطلاح بهینه سازی موتور جستجو استفاده کرد. دوره آموزشی معروف بروس کلی به صورت آنلاین در SEOtraining.com در دسترس است.