نظرات نویسنده کاملاً متعلق به خودش است (به استثنای رویداد غیرمحتمل هیپنوتیزم) و ممکن است همیشه منعکس کننده نظرات Moz نباشد.

در اوایل سال جاری، وزارت دادگستری (DOJ) اولین خود را منتشر کرد راهنمای دسترسی به وب در 10 سال هدف از این کار این بود که به مشاغل در هر اندازه یادآوری شود که وب سایت آنها – درست مانند ویترین فروشگاه های فیزیکی – باید برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد.
دستورالعمل وزارت دادگستری در زمانی ارائه میشود که اکثر کسبوکارهای ایالات متحده به سرعت در حال غرق شدن هستند. تحول دیجیتال و الف تلاش می کنند تا وب سایت های خود را در دسترس قرار دهند به افراد با هر توانایی
مطابق با جدیدترین تجزیه و تحلیل دسترسی WebAIM از یک میلیون صفحه اصلی برتر، 97٪ از وب سایت ها دارای خطاهای دسترسی هستند – مانند متن کم کنتراست و توضیحات نوشتاری از دست رفته تصاویر – عدم رعایت برخی از اصول اولیه دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب سایت (WCAG)، یک استاندارد بین المللی دوفاکتو. این یک پیشرفت جزئی نسبت به سال 2020 است، زمانی که 98٪ از صفحات اصلی غیرقابل دسترسی بودند.
با در دسترس بودن تنها 3 درصد از اینترنت، ما با یک مشکل فوری در مقیاس بزرگ روبرو هستیم.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا، علیرغم آگاهی روزافزون از دسترسی دیجیتال، انتظارات از فراگیر بودن، و تلاشهای مجدد دولت، ما همچنان عقب هستیم.
از جمله این دلایل، سه چالش زیر است که منعکس کننده وضعیت دسترسی دیجیتال امروزی است.
سه چالش کلیدی در دسترسی دیجیتال
1. عدم وضوح الزامات قانونی

این قانون آمریکایی های دارای معلولیت (ADA)، که تبعیض بر اساس معلولیت را ممنوع می کند، و سایر قوانین حاکم بر دسترسی در ایالات متحده قبل از تبدیل شدن اینترنت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما نوشته شده است. امروزه، وزارت دادگستری و دادگاههای سراسر کشور، با تکیه بر WCAG به عنوان یک استاندارد فنی، در مورد دعاوی دسترسی دیجیتال به صورت موردی تصمیم میگیرند. اما از آنجایی که این دستورالعملها مدون نشدهاند، برای بسیاری از کسبوکارها دشوار است که با اطمینان بدانند کدام استانداردها برای آنها قابل اجرا است، آیا وبسایتهایشان الزامات قانونی را برآورده میکنند، و چه اقدامات خاصی را باید برای رعایت قوانین انجام دهند.
دستورالعمل وزارت دادگستری در سال 2022 تا حدودی این ابهام را با تأیید مجدد اینکه دسترسی به وب یک الزام تحت عنوان III ADA است، برطرف می کند. عنوان سوم ADA هر کسبوکاری را ملزم میکند که «به روی عموم باز باشد» تا محتوا و خدمات آنلاین خود را در دسترس افرادی قرار دهد که برای مرور اینترنت به فناوریهای کمکی مانند صفحهخوانها متکی هستند.
با قوانین فعلی، مشاغل می توانند انتخاب کنید چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که محتوای آنها برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی است. دستورالعمل DOJ به استانداردهای WCAG و بخش 508 (که دولت فدرال ایالات متحده برای وب سایت های خود استفاده می کند) اشاره می کند، اما استاندارد قانونی جدیدی ارائه نمی دهد. برای مثال، مشخص نیست که آیا کسبوکارهایی که فقط فروشگاههای آنلاین دارند باید از استانداردهای قانونی مشابه آنهایی که دارای مکانهای فیزیکی و سایتهای تجارت الکترونیک هستند، پیروی کنند یا خیر.
با توجه به موارد بسیار زیادی که به تفسیر باقی مانده است، از جمله اینکه یک وب سایت باید با چه تعداد و کدام معیارهای WCAG مطابقت داشته باشد تا بتواند مطابق با ADA در نظر گرفته شود، برای کسب و کارها دشوار است که بدانند در مورد انطباق با دسترسی دیجیتال در چه جایگاهی قرار دارند.
پیچیدگی بیشتر مسائل، ماهیت پیچیده و دائماً در حال تغییر اینترنت است.
2. ماهیت پویای اینترنت

خواه شخصی سازی بر اساس اقدامات و ترجیحات کاربر باشد، یا ایجاد محتوای جدید – وب سایت ها دائماً در حال تغییر هستند و برای در دسترس نگه داشتن آنها چالشی مداوم ایجاد می کنند. هر تغییری، مهم نیست که چقدر کوچک باشد – مانند افزودن یک توضیح محصول جدید یا یک تصویر – به طور بالقوه می تواند محتوا را برای کاربران دارای معلولیت غیرقابل دسترس کند.
در یک تحلیل اخیر از 3500 وب سایت در 22 صنعت، از جمله مراقبت های بهداشتی، تجارت الکترونیک و اشتغال، AudioEye، یک پلت فرم دسترسی به وب، دریافت که 79٪ از وب سایت ها حداقل سه خطای دسترسی شدید دارند که به طور بالقوه می تواند کاربر فناوری کمکی را از تعامل با محتوا و/یا تکمیل هدف بازدید از سایت، مانند ارسال فرم یا درخواست اطلاعات.
هنگام مقایسه صنایع مختلف در یک تجزیه و تحلیل، تجزیه و تحلیل نشان داد که 83 درصد از سایت های تجارت الکترونیک، 78 درصد از سایت های مراقبت های بهداشتی، و 77 درصد از سایت های مشاغل و مشاغل دارای خطاهای دسترسی هستند که توانایی کاربران را برای انجام وظایف کلیدی مسدود کرده یا به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. مانند مشاهده توضیحات محصول، خرید، پر کردن برنامه یا رزرو قرار ملاقات.
با توجه به ماهیت پویای اینترنت و سرعت تولید محتوا (هر روز بیش از 250000 سایت راه اندازی می شود)، واضح است که ما به یک راه حل دسترسی به وب نیاز داریم که بتواند خطاهای دسترسی را در زمان واقعی نظارت کند و در هنگام بروز مشکلات به رفع آنها کمک کند.
و در حالی که اتوماسیون می تواند بهبود سریع در مقیاس را فراهم کند، نمی تواند همه خطاها را حل کند.
3. محدودیت های فعلی تکنولوژی

حتی بهترین اتوماسیون دسترسی امروزی که می تواند تا 70 درصد از خطاهای رایج دسترسی را شناسایی کرده و دو سوم آنها را برطرف کنید، نمی تواند مسائل پیچیده دسترسی را که نیاز به قضاوت انسانی دارد را حل کند. تشخیص خطاهای ظریف تر اغلب نیاز به درک زمینه ای دارد که حتی فراتر از پیچیده ترین هوش مصنوعی امروزی است. به عنوان مثال، اتوماسیون می تواند تشخیص دهد که یک تصویر فاقد توضیحات نوشته شده یا متن جایگزین است، اما نمی تواند تشخیص دهد که آیا توضیحات موجود معنادار است یا دقیق. حتی با قضاوت انسانی، اگر از دو نفر بخواهید که یک تصویر را توصیف کنند، ممکن است توصیفات آنها مشابه باشد، اما بعید است که دقیقاً یکسان باشند. تعیین اینکه کدام توصیف بهتر است نیز ذهنی است، و هوش مصنوعی هنوز قادر به انجام آن نوع قضاوت نیست.
تجزیه و تحلیل AudioEye از 20000 وبسایت در سراسر صنایع نشان داد که حتی سایتهایی که از نوعی راهحل خودکار دسترسی دیجیتالی استفاده میکردند – یا حدود 6 درصد از همه سایتها در تجزیه و تحلیل – همچنان دارای خطاهای دسترسی با تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربر بودند.
در تحلیل دیگری – این بار ممیزی دستی از 55 وبسایت که بهطور تصادفی انتخاب شدهاند که از خدمات آزمایش و اصلاح دستی یا رویکرد سنتی استفاده میکردند- AudioEye بیش از 950 مشکل دسترسی پیدا کرد. بیش از 40 مورد از این سایتها دارای یک یا چند مشکل دسترسی شدید بودند، مانند ناوبری غیرعملکردی سایت، گرافیک بدون برچسب، کنترلهای ویدیویی غیرقابل دسترس، و سایر مشکلاتی که محتوا و ابزارهای دیجیتال را برای افراد دارای معلولیت غیرقابل دسترس میکرد.
AudioEye با نگاهی خاص به وبسایتهای مشتریان خود دریافت که اکثر مشکلات دسترسی (تا 95 درصد) را میتوان با استفاده از ترکیبی از اصلاحهای خودکار و دستی، بدون نیاز به تغییر کد منبع اصلی، رفع و از آن جلوگیری کرد.
برای حل دسترسی دیجیتال در مقیاس چه چیزی لازم است؟
امروزه راهحلهای دسترسپذیری از ابزارهای ساده فقط اتوماسیون تا ممیزیهای دستی کار فشرده را شامل میشود. تحقیقات AudioEye که شامل تجزیه و تحلیل خودکار و دستی وبسایتها در صنایع مختلف بود، نشان داد که مؤثرترین راه برای حل دسترسی به وب در مقیاس، از طریق ترکیبی از فناوری و تخصص انسانی است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت دسترسی دیجیتال و نقش فناوری در حل دسترسی در مقیاس، AudioEye’s را دانلود کنید. مقاله سفید در مورد ساختمان برای دسترسی دیجیتال در مقیاس که شامل جزئیات تحقیق است.