نظرات نویسنده کاملاً متعلق به خودش است (به استثنای رویداد غیرمحتمل هیپنوتیزم) و ممکن است همیشه منعکس کننده نظرات Moz نباشد.
گوگل بیش از 8.5 میلیارد جستجو هر روز. این بیش از 100000 جستجو در ثانیه است که هزاران مورد می تواند کاربر را به خرید سوق دهد.
پس جای تعجب نیست که 60 درصد از بازاریابان سئو را به عنوان اولویت اول بازاریابی ورودی خود ذکر می کنند.
اما ایجاد ترافیک ارگانیک با چالش هایی همراه است. گوگل صدها میلیارد صفحه وب در خود دارد فهرست مطالب، برای کسب رتبه های برتر در صفحات نتایج جستجو رقابت می کنند. ناگفته نماند، وقتی برای موتورهای جستجو می نویسید، از نظر فنی دو مخاطب دارید: ربات ها و انسان ها.
بیایید ببینیم این مخاطبان چگونه مقایسه میکنند و ببینیم شما باید برای چه کسی بنویسید.
نوشتن محتوا برای سئو: برای چه کسی بنویسیم

ربات ها و انسان ها جوجه و تخم مرغ بهینه سازی موتورهای جستجو هستند. برای فروش به انسان نیاز دارید، اما بدون کمک ربات ها نمی توانید انسان ها را بدست آورید.
سوال این است که کدام یک در لیست اولویت های شما قرار دارد؟ برای پاسخ به آن، اجازه دهید هر یک از این مخاطبان را تعریف کنیم.
نوشتن برای انسان
خوانندگان انسانی کسانی هستند که در نهایت می توانند خرید کرده و مشتری شوند. هنگام تصمیم گیری برای خرید، انسان ها به جزئیات محصول و قیمت نیاز دارند، اما این نوع اطلاعات معمولاً کافی نیست.
اگر می خواهید محتوایی ایجاد کنید که با مخاطبان انسانی طنین انداز شود، محتوای شما به همدلی، داستان سرایی و استدلال احساسی نیاز دارد. مطالعات نشان می دهد که داستان سرایی، به ویژه، اکسی توسین را آزاد می کند در مغز، هورمونی است که با احساسات مثبتی مانند شادی و اعتماد مرتبط است.

داستان سرایی همچنین به شما کمک می کند نوشته خود را به گونه ای ساختار دهید که برای خوانندگان انسانی قابل پیگیری و درک باشد. در نهایت، وقتی برای مردم می نویسید، می خواهید پیام روشنی داشته باشید که با انسان ها ارتباط برقرار می کند.
نوشتن برای روبات ها
در این مورد، ربات هایی که به آنها اشاره می کنیم، خزنده های موتورهای جستجو یا عنکبوت ها هستند. برخلاف انسانها، خزندههای وب نمیتوانند محصولی را از شما بخرند، مهم نیست که بازاریابی شما چقدر عالی است.
اما رباتها بر موقعیت شما در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERPs) تأثیر میگذارند، که بر اینکه خوانندگان انسانی محتوای شما را ببینند یا نه، تأثیر میگذارند.
عنکبوتهای موتورهای جستجو به بهینهسازیهای مربوط به نمایهسازی SEO فنی پاسخ میدهند. به عبارت دیگر، شما میخواهید از کلمات کلیدی و ساختار سرفصل خود استفاده کنید تا رباتها بتوانند محتوای محتوای شما را راحتتر بفهمند.
چگونه مخاطب خود را انتخاب کنید
تحلیلی که توسط FirstPageSage دریافت که مقاله با رتبه برتر در SERP های گوگل میانگین CTR 39.6% دریافت می کند. و زمانی که به جایگاه پنجم برسید، میانگین CTR به 5.1 درصد کاهش می یابد.
اگر هدف شما ترافیک ارگانیک است، به کمک ربات های جستجوگر نیاز دارید تا نگاه انسان بیشتری به محتوای خود جلب کنید. اما شما هرگز نمی خواهید مخاطبان انسانی خود را قربانی کنید. به هر حال، آنها تنها کسانی هستند که می توانند مشتری شما شوند.
بنابراین، پاسخ به سوال ما در مورد اینکه کدام مخاطب را انتخاب کنیم این است: هر دو.
این به نظر کمی پلیسی است، اما خبر خوب این است که آنها متقابلاً منحصر به فرد نیستند.
گوگل به به روز رسانی الگوریتم جستجوی خود برای پردازش بهتر زبان طبیعی و اندازه گیری معیارهای عملکردی که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد، ادامه داده است. این به روز رسانی ها ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای SEO را آسان تر کرده است که برای هر دو مخاطب کارآمد باشد.
نحوه نوشتن محتوای سئو برای انسان و ربات
نوشتن محتوای بهینه شده برای سئو که برای خزنده ها و مردم کار می کند، همه چیز در مورد تعادل است. شما باید درک کنید که کدام عناصر بیشتر بر هر مخاطب هدف تأثیر می گذارد و آنها را بدون آسیب رساندن به تجربه برای گروه دیگر در نظر بگیرید.
در اینجا چند مرحله برای بهبود استراتژی محتوای SEO و افزایش ترافیک ارگانیک آورده شده است.
انتخاب کلمه
انتخاب کلمه برای خوانندگان انسانی شما بیشترین اهمیت را دارد، اما جنبه هایی وجود دارد که برای ربات های موتور جستجو اعمال می شود.
برای رباتها، شما میخواهید مختصر بمانید و خواندن محتوای خود را برای Google آسانتر کنید و زمینه را ایجاد کنید. برای انجام این کار، اصطلاحات کرکی را حذف کنید، کلمات قوی را به جای صفت ها انتخاب کنید و از کلمات طولانی و چند هجایی خودداری کنید.
در اینجا چند نمونه از نحوه انتخاب کلمه برای ربات های گوگل وجود دارد.
-
“اپل برنامه را باز کنید” به جای “به سادگی برنامه را باز کنید”
-
“ما هیجان زده هستیم” به جای “ما بسیار هیجان زده هستیم”
-
“الزامی” به جای “اجباری”
انتخاب کلمات برای انسان نیاز به کمی جزئیات بیشتر دارد. اول، از زبانی که به هوش خواننده شما توهین می کند، مانند کلمه “به وضوح” اجتناب کنید.
دوم، به جای عبارات عمومی، اصطلاحات خاص را انتخاب کنید. به عنوان مثال، “50٪ از پاسخ دهندگان” واضح تر از “بسیاری از پاسخ دهندگان” است.
در نهایت از زبان فراگیر استفاده کنید. کلماتی مانند “انسان” و “آنها” افراد بیشتری را نسبت به “انسان” و “او” در بر می گیرند.
سطح خواندن
مردم برای یافتن پاسخ در گوگل جستجو می کنند نه برای خواندن توضیحات در سطح دانشگاه. کاهش سطح خواندن محتوای شما تجربه کاربری دلپذیرتری را به انسان می دهد.
سطح خواندن به طور مستقیم بر رتبه سئو تأثیر نمی گذارد. با این حال، می تواند بر معیارهای تجربه صفحه مانند زمان ماندن و نرخ پرش تأثیر بگذارد که بر سئو تأثیر می گذارد.
امتیاز Flesch Reading Ease ابزاری است که می توانید از آن برای تجزیه و تحلیل خوانایی متن خود استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می توانید از ابزارهای آنلاین مانند استفاده کنید ویرایشگر همینگوی که از نمره فلش برای تست نوشتن شما استفاده می کنند.
در امتیاز فلش از میانگین طول جمله (ASL) و هجاهای متوسط در هر کلمه (ASW) برای بدست آوردن امتیاز شما استفاده می کند که از 0 تا 100 متغیر است. هر چه امتیاز بالاتر باشد، درک مطالب شما آسان تر است. نمره شما همچنین می تواند به سطح خواندن Flesch-Kincaid متصل شود، که دشواری نوشتن شما را با نمره مدرسه مقایسه می کند.
در اینجا نحوه تقسیم نمرات بر پایه پایه آمده است:
-
درک هر نمره بالاتر از 70 برای کلاس هفتم یا پایین تر آسان است
-
نمرات بین 60 تا 70 سطح خواندن پایه هشتم تا نهم است
-
نمرات بین 50 تا 60 سطح خواندن پایه دهم تا دوازدهم است
-
نمرات زیر 50 در سطح کالج و خواندن حرفه ای است
سطح خواندن Flesch-Kincaid به این معنی است که فردی در آن سطح خواندن می تواند به راحتی محتوای شما را درک کند. سعی کنید نمره 60 یا بالاتر را هدف بگیرید، حتی اگر برای مخاطبان سطح دانشگاه می نویسید. به یاد داشته باشید، خواننده شما برای یافتن پاسخ واضح به گوگل آمده است، نه خواندن پایان نامه.
بهترین روشها برای بهبود خوانایی شامل افزودن انتقال، نوشتن جملات کوتاهتر و استفاده از افعال فعال است.
ساختار محتوا
ساختار محتوای شما بر انسان ها و ربات ها تأثیر می گذارد. سرفصل ها و زیرعنوان ها باید خواندن پست شما را آسان تر کنند. اگر فهرستی از مطالب را در بالا قرار دهید، خواننده باید بتواند بفهمد پست شما در مورد چیست و اطلاعات مورد نیاز خود را بیابد.
علاوه بر این، عناوین بخش شما فرصت هایی برای جلب توجه خواننده شما هستند. پس توصیف کافی نیست; باید قلاب داشته باشی به عنوان مثال، “10 راه برای بهبود مدیریت زمان خود” از “نکات مدیریت زمان” شخصی تر و خاص تر است.
در مورد ربات جستجو، ساختار به آن کمک می کند تا زمینه مقاله شما را بفهمد. برای بهینهسازی برای رباتها، کلمات کلیدی اصلی و پشتیبانی را در عنوانهای خود قرار دهید. حتی می توانید استفاده کنید ابزارهای هوش مصنوعی GPT-3 برای کمک به ایجاد رئوس مطالب پس از انجام تحقیق در مورد کلمه کلیدی.
به یاد داشته باشید که ابزارهای هوش مصنوعی برای راهنمایی شما در جهت درست در هنگام ایده پردازی عالی هستند، اما باید مطمئن شوید که متن تمام شده شما هنوز برای خواننده انسانی منطقی است.
تصاویری
استفاده از تصاویر و رسانه های دیگر برای شکستن تکه های بزرگ متن به بهبود تجربه کاربر کمک می کند. مشابه ساختار، عناصر بصری برای هر دو مخاطب شما اهمیت دارد.
وقتی نوبت به مخاطبان انسانی شما می رسد، می خواهید تصاویر بصری را انتخاب کنید که به خوانندگان کمک کند متنی را که مکمل هستند درک کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تصاویر را در نزدیکی متن مرتبط قرار داده اید و از عکس های استوک عمومی خودداری کنید.
در عوض، سعی کنید:
-
GIF ها
-
ویدیوهای جاسازی شده
-
اینفوگرافیک، آمار و نمودار
-
اسکرین شات با حاشیه نویسی
-
تصاویر نقل قول کارشناسی
برای بهینه سازی تصاویر برای ربات های جستجو، گوگل توصیه می کند از تصاویر با کیفیت بالا و فشرده سازی فایل ها استفاده کنید تا سرعت صفحه شما را کاهش ندهند. علاوه بر این، باید ابرداده توصیفی (مانند عنوان، عنوان و نام فایل) را اضافه کنید که در صورت لزوم شامل عبارات کلیدواژه باشد.

در نهایت، به متن جایگزین خود (یا متن جایگزین) توجه کنید. متن جایگزین، تصاویری را برای رباتهای موتور جستجو و صفحهخوانها را برای افرادی که نمیتوانند ببینند، توصیف میکند. نوشتن متن جایگزین توصیفی بخش اساسی از نوشتن محتوای قابل دسترس است.
در حالی که رباتها این متن را اسکن میکنند، شما در نهایت میخواهید توضیحی ایجاد کنید که به خواننده انسانی شما کمک میکند تا آنچه را که در تصویر است تصویر کند. به عبارت دیگر، از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید و به جای آن توصیفی از آنچه در تصویر میگذرد را انتخاب کنید.
مثلا:
-
متن جایگزین با کلمه کلیدی: “کفش مربی کفش ورزشی کفش کتانی مد کفش کفش کفش زنانه لوازم جانبی کفش ورزشی”
-
متن جایگزین توصیفی: “یک جفت کفش کتانی زنانه به رنگ سفید”
گرامر، املا و حروف بزرگ
گرامر و املای مناسب به شما کمک می کند تا با خوانندگان خود اعتماد کنید.
مطابق با مرکز جستجوی گوگل، گرامر عامل مستقیمی برای رتبه بندی موتورهای جستجو نیست. اما، اگر یک ربات جستجو نتواند وب سایت شما را به دلیل خطا بخزد، این به عملکرد جستجوی شما آسیب می رساند. از سوی دیگر، املای مناسب می تواند امتیاز اعتبار صفحه شما را بهبود بخشد.
وقتی صحبت از نام های تجاری به میان می آید، املا بسیار مهم است. همانطور که دیل کارنگی، نویسنده چگونه دوستان به دست آوریم و بر مردم تأثیر بگذاریم، می گوید: “نام یک شخص برای آن شخص است، شیرین ترین و مهم ترین صدا در هر زبان.”
این ممکن است یک عامل جزئی به نظر برسد، اما مارک هایی که در مورد آنها می نویسید اگر نام آنها را به درستی املا کنید (و با حروف بزرگ بنویسید) اهمیت می دهند.
در اینجا چند مارک وجود دارد که مردم معمولاً آنها را اشتباه می نویسند:
-
کلمهپRess، نه Wordپاستراحت
-
هاباسقابلمه، نه هابسگلدان
-
ایمیلجهیپ، نه ایمیلسیکنجد
برخی از واژهپردازها ممکن است نامهای تجاری را در بررسی املای خود نداشته باشند، اما میتوانید از آن استفاده کنید ویژگی راهنمای سبک Grammarly برای تصحیح خودکار مارک هایی که اغلب در میان تیمی از نویسندگان و ویراستاران درباره آنها می نویسید.
طول محتوا
اگرچه گوگل این موضوع را تایید کرده است تعداد کلمات یک فاکتور رتبه بندی SEO نیست، این بدان معنا نیست که شما باید آن را نادیده بگیرید.
گوگل پاسخ های جامع برای عبارات جستجو را در اولویت قرار می دهد، بنابراین محتوای طولانی ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد. به عبارت دیگر، طول محتوا می تواند نشان دهد که نوشته شما چقدر با هدف جستجوی کاربر در مقایسه با رقابت مطابقت دارد.
ابزارهای بهینه سازی سئو مانند کلیرسکوپ پیشنهادات شمارش کلمات را بر اساس طول صفحات با رتبه برتر ارائه دهید. با این حال، محتوای با کیفیت را فدای ایجاد مقالات طولانیتر نکنید. افزودن محتوای بی معنی برای رسیدن به هدف شمارش کلمات می تواند به تجربه خواننده آسیب برساند.
عنوان صفحات
شما باید عنوان صفحه خود را برای ربات ها و افراد بنویسید. نوشتن برای ربات ها به معنای گنجاندن کلمه کلیدی هدف در برچسب عنوان SEO و توضیحات متا است. انجام این کار به موتورهای جستجو زمینه بیشتری می دهد و شانس شما را برای رتبه بندی کلمات کلیدی مناسب افزایش می دهد.
عناوین صفحات برای افراد باید شامل کلمات کلیدی باشد، اما همچنین باید توجه خواننده را جلب کند تا بتوانید نرخ کلیک خود را افزایش دهید. میتوانید عناوین خود را با گنجاندن کلمات احساسی، افزودن فوریت و شخصیسازی آنها ارزشمند کنید.

در اینجا چند نمونه آورده شده است.
-
احساسی: «5 اثبات شده است راه هایی برای به خواب رفتن به آسانی”
-
فوری: «چگونه از به تعویق انداختن کار دست برداریم همین الان”
-
شخصی: “Resume Template to Land شما شغل رویایی”
عناوین یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر میزان ترافیک دریافتی صفحه شما هستند، بنابراین مکان بسیار خوبی برای تست A/B هستند.
نوشتن برای موتورهای جستجو: بهینه سازی برای روبات ها یا مردم؟
وقتی صحبت از نوشتن محتوای سئو پسند به میان میآید، بحث انسان در مقابل رباتها نیست، بلکه بحث چگونگی بهینهسازی برای هر دو است. اگر میخواهید محتوایی را ایجاد کنید که در SERP رتبهبندی میشود و با مشتریان بالقوه طنینانداز میشود، گامهای عملی در این مقاله مکانی عالی برای شروع است.
برای مطالعه بیشتر در مورد ایجاد دستورالعملهای سبک برند ثابت و کپیرایتینگ برای مخاطبان آنلاین، کتاب من را بررسی کنید نوشتن برای انسان ها و ربات ها: قوانین جدید سبک محتوا، در 18 جولای 2022 به صورت چاپی و Kindle موجود است.