SaaS یک طاقچه فوق العاده است که اجازه می دهد تا خلاقیت و آزمایش زیادی را در زمینه ایجاد محتوا در سئو انجام دهید.
این به این دلیل است که سفرهای کاربر چقدر متفاوت است. برای مثال، در تجارت الکترونیک، کاربر تحقیق می کند و سپس خرید می کند. اما در SaaS، شخصی که تحقیق را انجام می دهد، ممکن است نیاز داشته باشد که آن را به سایر ذینفعان داخلی برای خرید یا تصمیم نهایی منتقل کند.
به همین دلیل است که ساختن مخازن محتوای مختلف می تواند قدرتمند باشد. سه نوع از مخازن محتوا قویتر که من طی سالها کار با تعدادی از شرکتهای SaaS را تجربه کردهام، شامل «وبلاگ» نمیشوند.
اینها هستند:
- محتوای آموزشی.
- مقایسه محتوا
- پشتیبانی از محتوا
مقایسه مخازن محتوا
مصرفکنندگان در فضای SaaS، در حین جستجو با پرسوجوهای سرنخ راهحل، از پرسوجوهای «در مقابل» و «جایگزین» نیز برای یافتن ارائهدهندگان خدماتی استفاده میکنند که ممکن است لزوماً برای عبارات محصول اصلی رتبه بالایی نداشته باشند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
این امر فضای رقابتی را در خارج از تنها افرادی که صفحه اول را برای عبارات هدف معمولی رتبه بندی می کنند، گسترش می دهد.
این کارها با استفاده از «هوش تجاری» همراه با معیارهایی مانند حجم جستجو برای اولویت بندی صفحات مقایسه ای که باید تولید شوند، ارزشمند هستند.
تمرکز در اینجا بر ایجاد حجم بالای ترافیک نیست، زیرا هرکسی که برند X را در مقابل مارک Y جستجو میکند، سطحی از آموزش بازار خواهد داشت و احتمالاً نزدیک به تبدیل شدن است.
مخزن مقایسه Gitlab
Gitlab دارای یک مخزن مقایسه بزرگ است که در زمان نگارش شامل 123 صفحه و رتبه بندی برای 3024 کلمه کلیدی است که تخمین زده می شود 11000 جلسه در ماه ایجاد کند (Semrush US).
این یک مرکز محتوای قدرتمند است، زیرا Gitlab یک محصول پیشنهادی دارد که با تعدادی از ارائه دهندگان دیگر همپوشانی زیادی دارد.
این صفحات مقایسه به کاربرانی که در مورد ویژگیهای محصول خاص تحقیق میکنند این امکان را میدهد تا Gitlab را در رادار خود قرار دهند، در صورتی که پلتفرم DevOps ممکن است مرتبط به نظر نرسد (بسته به دانش بازار مصرفکننده).

این همچنین به عنوان ابزاری برای انتقال کاربران به مرحله بعدی قیف با Gitlab عمل می کند و پیوندها به این صفحات به طور برجسته از صفحه اصلی پیوند می شوند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
صفحات مقایسه مفاهیم
Notion با جدا کردن دو رقیب اصلی خود – Evernote و Confluence – با صفحات مقایسه خاصی که از پاورقی سایت به آنها پیوند داده شده اند، رویکرد متفاوتی برای مقایسه محتوا در پیش گرفته است.
این صفحات از دانش بازار که از طریق بازاریابی عمومی و شهرت ایجاد شده است، با رتبه بندی صفحه مقایسه Evernote برای 208 کلمه کلیدی و رتبه بندی صفحه Confluence برای 82 کلمه کلیدی، سرمایه گذاری می کنند.
مخازن محتوای آموزشی
ارائه یک “ارزش پیشنهادی” واحد یا نگاه کردن به هدف جستجوی کلمات کلیدی به صورت خطی می تواند دشوار باشد. سازمانهای As-A-Service تمایل دارند پایگاههای مشتری متفاوتی با سطوح مختلف نیاز، قدرت خرید، و تواناییهای فنی (و دانش) در مورد محصول داشته باشند، و همچنین رویکردی محدود برای بهینهسازی برای کاربران ارگانیک دارند.
به همین دلیل است که رویکرد هاب محتوا/سئوی خندقی در این جایگاه بسیار قدرتمند است.
از نظر دیدگاه سنتی سئو، محتوای خوب زیادی از جمله تعدادی از کلمات کلیدی هدف و تغییرات آنها ایجاد می کند.
با نگاهی گسترده تر، تولید محتوای قوی و غیرتجاری که تعداد زیادی از موضوعات (و پرس و جوهای جستجو) را در یک منطقه به خوبی ساختار یافته (و پیوند داخلی) وب سایت پوشش می دهد، یک مخزن محتوا با تعداد زیادی از ارزش های پیشنهادی متفاوت برای کاربر ایجاد می کند. برای کاربران در مراحل مختلف سفر آنها را تامین می کند.
همچنین به بهبود ارتباط موضوعی دامنه به طور کلی کمک می کند.
هنگامی که یک مشتری SaaS در اواسط سال 2017 اولین بخش از آنچه که به یک “مرکز یادگیری” بزرگ و جامع تبدیل شد را منتشر کرد، Google شروع به خزیدن و دیدن ارزش در این حوزه محتوا کرد.
این وب سایت همچنین شروع به بهبود رتبه بندی در تعدادی از عبارات تجاری با ارزش در صفحات فرود تجاری بیشتر کرد.
این مرکز آموزشی، چهار سال بعد، اکنون برای 151247 کلمه کلیدی (31000 مورد از آن در صفحه اول) رتبه بندی شده است. 1،378،281 جلسه ارگانیک در ماه ایجاد می کند – حدود 25٪ از کل ترافیک ارگانیک تخمینی دامنه.

هنگام ساختن مخازن آموزشی مانند این، مهم است که تا حد امکان از نظر تجاری ناشناس باشید. هدف از این محتوا بهبود ارتباط موضوعی دامنه و آوردن کاربران به سایت است.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
شامل CTAهای تجاری شدید و زبان فروش در این صفحات می تواند ارزش پیشنهادی آنها را کمرنگ کند و پتانسیل رتبه بندی را محدود کند.
نمونه های گوگل از این هاب های محتوا در طبیعت عبارتند از:
- مرکز یادگیری ایمپروا
- دانشگاه اطلس
- آکادمی آسانا.
- مرکز یادگیری ادوبی
- StackPath edge Academy.
مخازن آموزشی همچنین یک مکان واقعاً طبیعی در معماری یک وب سایت ایجاد می کنند که شامل واژه نامه های بزرگ اصطلاحی است که می تواند به صورت داخلی به هر دو صفحه در مرکز یادگیری و به صفحات تجاری پیوند دهد.
پشتیبانی از مخازن محتوا
وقتی با یک شرکت SaaS (یا فناوری) شروع به کار میکنم، بخش پشتیبانی یکی از حوزههایی است که اغلب از نظر افزایش ترافیک مرتبط و تولید محتوا «برندههای سریع» وجود دارد.
دلیل اینکه من از نظر تولید محتوا “سریع” میگویم این است که تمام محتوایی که باید انجام شود این است که درخواست کاربر را برآورده کند.
برای تعداد زیادی از مقالات و مدخل های پشتیبانی، اینها می توانند قطعات کوتاه دو تا سه جمله ای باشند که به اسناد یا مقالات/صفحه های دیگر پیوند دارند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
برای یافتن سوالاتی که باید در اسناد پشتیبانی خود به آنها پاسخ دهید، تعدادی از منابع وجود دارد که باید از آنها استفاده و ترکیب کنید:
- ویژگی PAA (People also Asked) گوگل.
- Reddit، Quora، StackOverflow – هر جایی که کاربران ممکن است سوالات مرتبط با برند/محصول شما را پست کنند.
- ابزارهای سئو شخص ثالث که امکان فیلتر کردن سؤال را فراهم می کند.
در این فرآیند، ممکن است عناصری برای گنجاندن در مخازن دیگر خود نیز بیابید، اما میخواهید در اینجا بیشتر بر برند/محصول خود تمرکز کنید.
با تمرکز بر مرکز پشتیبانی، میتوانید ارزشی را که به طور کلی برای سایت شما به ارمغان میآورد را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
به عنوان مثال، در نمودار زیر، بهینه سازی، هرس و تجمیع در اواسط سال 2016 آغاز شده است. ایجاد مقالات پشتیبانی مرتبط به یکی از ویژگی های GTM های محصول جدید (استراتژی های ورود به بازار) برای افزودن مداوم محتوا به آن منطقه از سایت تبدیل شد.

نتیجه
محتوا و استراتژی های تولید تقاضای ارگانیک شما بسته به وضعیت موجود مشتری شما در بازار و همچنین رقابت پذیری جایگاه متفاوت خواهد بود.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
حوزههای محتوای فوق بهطور سنتی در اکثر موارد به خوبی کار میکنند، اما باید بر اساس قابلیتهای تولید محتوا و ایجاد شکافها در مناطق «سنتیتر» سئو ابتدا اولویتبندی شوند.
*همه داده های استفاده شده از طریق ابزارهای شخص ثالث در دسترس عموم قرار دارند.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Sammby/Shutterstock