برنامه ریزی محتوا فرآیند تصمیم گیری است که چه چیزی و چه زمانی منتشر کنید. نقش اصلی آن اولویت بندی تولید محتوا بر اساس استراتژی بازاریابی و محتوا است.
اگر به طور منظم محتوا تولید می کنید (همانطور که احتمالاً باید)، به برنامه ریزی محتوای مناسب نیاز دارید تا بر اساس آنچه در یک زمان معین برای کسب و کار شما منطقی تر است، ایجاد را اولویت بندی کنید. این به این دلیل است که منابع مورد نیاز برای تحقق ایدههای محتوایی که به ذهن شما خطور میکند یا به سمت شما میرود، معمولاً بسیار بیشتر از منابعی است که در اختیار دارید.
در این راهنمای برنامه ریزی محتوا، پنج مرحله را طی خواهیم کرد.
آیا می خواهید برای حساب های رسانه های اجتماعی، خبرنامه، کانال یوتیوب یا وب سایت خود یک برنامه محتوا ایجاد کنید؟ شما می توانید این کار را برای همه آنها انجام دهید – اما باید این کار را جداگانه انجام دهید. این به این دلیل است که هر کانال اهداف خاص خود را دارد و راه های زیادی برای دستیابی به آنها وجود دارد.
برخی از کانال ها نیز لزوماً به برنامه های محتوایی خود نیاز ندارند. به عنوان مثال، برای اکثر کسبوکارها کافی است که پستهای رسانههای اجتماعی را چند روز زودتر در ابزاری مانند MeetEdgar برنامهریزی کنند، و به ندرت نیازی به برنامههای با تلاش زیاد وجود دارد.
به طور کلی، هر چه منابع بیشتری را برای ایجاد محتوا سرمایه گذاری کنید، باید برای برنامه ریزی مناسب آن تلاش کنید. این طبیعتاً بیشترین بازده را برای مقالات طولانی، پست های وبلاگ، صفحات فرود و ویدیوها خواهد داشت.
به همین دلیل، ما در اینجا عمدتاً بر برنامه ریزی محتوا برای وب سایت ها تمرکز خواهیم کرد. این چیزی است که اکثر مردم به هر حال به دنبال یادگیری هستند. بیایید در آن حفاری کنیم.
داشتن فهرست قابل توجهی از موضوعاتی که دوست دارید روزی پوشش دهید برای برنامه ریزی محتوا ضروری است. چگونه دیگری می توانید اولویت بندی کنید که در یک زمان معین روی چه چیزی بهتر است کار کنید؟ ما میخواهیم این فهرست هزینه فرصت ناشی از پوشش ندادن محتوای بسیار ارزشمندی را که شما از آن بیخبر هستید، به حداقل برساند.
این زمانی است که تحقیق کلمات کلیدی وارد عمل می شود. این فرآیند درک زبانی است که مشتریان هدف شما هنگام جستجوی محصولات، خدمات و محتوای شما استفاده می کنند. سپس شامل تجزیه و تحلیل، مقایسه و اولویت بندی بهترین فرصت های کلمات کلیدی برای وب سایت شما می شود.
جستجوی کلمات کلیدی بهترین روش برای یافتن اینکه کدام موضوعات مورد علاقه مخاطبان شماست. همچنین به شما این امکان را می دهد که بعداً لیست را بر اساس معیارهای ارائه شده اولویت بندی کنید (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).
به عنوان مثال، میتوانیم چند کلمه کلیدی اولیه را که مشخصههای جایگاهی است که در آن قرار داریم، طوفان فکری کنیم. سپس کلمات کلیدی را به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs’ Keywords Explorer متصل کنیم. در اینجا چیزی است که شما به آن نگاه خواهید کرد:

علامت های تیک سمت چپ هر کلمه کلیدی را می بینید؟ این بدان معناست که کلمه کلیدی بخشی از لیستی است که شما ایجاد کرده اید. این یک راه آسان برای نگه داشتن تمام کلمات کلیدی مرتبط در یک مکان است. در اینجا گسترش فهرست کلمات کلیدی “قهوه” به نظر می رسد:

فرآیند کشف و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط ساعت ها طول خواهد کشید، اما ارزشش را دارد. پس از اتمام کار، فهرست کلمات کلیدی خود را به Excel یا Google Sheets صادر کنید زیرا باید ورودی خود را علاوه بر تمام معیارهای ارائه شده توسط Ahrefs اضافه کنید. در اینجا یک مثال از یک زیربخش از فهرست موضوعات خود ما آورده شده است:

با این حال، همه چیز حول محور دریافت ترافیک جستجو که به مشتری تبدیل می شود، نمی چرخد. البته، این رایج ترین هدف سئو است. اما میتوانید در مورد موضوعاتی بنویسید که نیازی به جستجو ندارند یا جستجوی کمی دارند که میتواند برای سئو نیز بسیار ارزشمند باشد. من در مورد طعمه های پیوند صحبت می کنم: محتوای طراحی شده برای جذب بک لینک هایی که می توانند ارزش لینک خود را به صفحات دیگر شما منتقل کنند.
شما می توانید با جستجو در هر وب سایتی در سایت خود، نوع محتوایی را که بیشترین بک لینک را دریافت می کند، بیابید بهترین از طریق پیوندها گزارش در سایت اکسپلورر Ahrefs. آنچه در مورد ما بهترین کار را می کند، مطالعات داده های منحصر به فرد است:

اینجا جایی است که به خلاقیت خود اجازه می دهید بدرخشد. حتی میتوانید محتوایی را برنامهریزی کنید که میخواهید به عنوان بخشی از یک کمپین روابط عمومی منتشر شود. آنها طبیعتاً مزایای سئوی خود را در قالب پیوندها و ذکرها نیز دارند.
اکنون، ممکن است فکر کنید که من بیش از حد روی سئو تمرکز کرده ام. بله، اما به این دلیل است که موتورهای جستجو معمولا بهترین و منبع ثابت ترافیک هستند.
اما مواردی وجود دارد که انتشار محتوا بدون در نظر گرفتن هدف سئو منطقی است. مثلاً به اطلاعیههای مهم یا بهروزرسانیهای محصول فکر کنید. ما یک بخش جداگانه در وبلاگ خود برای این موارد داریم و آنها به اندازه هر بخش دیگری از وبلاگ مهم هستند:

وقتی کار با جستجوی کلمات کلیدی تمام شد، متوجه میشوید که 2 مورد از 3 معیاری که در اینجا در مورد آنها صحبت میکنیم در حال حاضر در کاوشگر کلمات کلیدی Ahrefs در دسترس شما هستند: پتانسیل ترافیک (TP) و دشواری کلمه کلیدی (KD). آخرین معیاری که باید به صورت دستی پر کنید چیزی است که ما آن را “پتانسیل تجاری” می نامیم.
بیایید به هر یک از آنها نگاه کنیم.
پتانسیل ترافیک (TP)
فقط هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا کافی نیست. شما باید به TP کلی نگاه کنید زیرا یک قطعه محتوا می تواند برای هزاران کلمه کلیدی مختلف رتبه بندی کند.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی “چگونه قهوه سرد تهیه کنیم” دارای حجم جستجوی 29K در ایالات متحده است اما TP آن 93K تخمین زده می شود و کلیدواژه اصلی مسئول بیشتر این ترافیک “Cold Brew” است:

با نگاهی به کادر بالا، ممکن است قبلا حدس زده باشید که چگونه متریک TP را محاسبه می کنیم. این مجموع ترافیک ارگانیکی است که صفحه رتبه بندی شماره 1 برای کلمه کلیدی مورد نظر شما از تمام کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی می کند دریافت می کند.
آن را حجم جستجو در استروئیدها در نظر بگیرید.
مشکل کلمه کلیدی (KD)
این معیار تخمینی است از دشواری رتبه بندی یک کلمه کلیدی در مقیاس 0 تا 100 بر اساس قدرت پروفایل پیوند صفحات با رتبه برتر. هرچه امتیاز کمتر باشد، رتبه بندی در بالای کلمه کلیدی آسان تر است.
اگر بخواهید کلمه کلیدی “cold brew” را از بالا هدف قرار دهید، احتمالاً به تعداد زیادی بک لینک نیاز دارید تا شانس رتبه بندی در 10 نتیجه جستجوی برتر را داشته باشید:

پتانسیل تجاری (BP)
برای جذب مخاطب مناسبی که باعث جذب مشتری می شود، باید روی نوشتن محتوایی تمرکز کنید که محصول شما را به عنوان یک راه حل برجسته کند. برای تعیین کمیت میزان عرضه محصولات خود، به این معیار BP رسیدیم. در اینجا نحوه کار ما با آن در Ahrefs آمده است:

اکنون مهمترین بخش برنامه ریزی محتوا می آید: اولویت بندی. اگر روند ما را دنبال نکنید، احتمالاً صدها، و نه هزاران ایده محتوایی خواهید داشت، مگر اینکه در جایگاه باریکی قرار داشته باشید.
به طور کلی، بهترین کلمات کلیدی (موضوعات) برای هدف گذاری، آنهایی هستند که ترافیک بالا، پتانسیل تجاری بالا و دشواری کلمات کلیدی پایینی دارند. در واقعیت، شما تقریباً هرگز چنین فرصت هایی را پیدا نمی کنید، بنابراین باید مصالحه کنید.
ساده ترین مصالحه بر روی متریک KD انجام می شود. این به این دلیل است که در دراز مدت، احتمالاً می خواهید تقریباً هر موضوعی را با TP و BP جامد پوشش دهید.
همچنین، هرچه زودتر به موضوعات با KD بالا بپردازید، زمان بیشتری برای جمع آوری پیوندهای مورد نیاز خود به صورت ارگانیک خواهید داشت. دلیل آن این است که محتوا می تواند برای کلمات کلیدی طولانی رتبه بندی شود، در طول زمان پیوندهای داخلی بیشتری را به آن نشان می دهید یا از طریق توزیع محتوا به آن توجه می کنید.
در مورد TP و BP، اغلب میتوانیم تناسب معکوس برای این دو معیار ببینیم. معمولاً، هرچه تقاضای جستجو برای یک موضوع خاص بدون مارک بیشتر باشد، آن جستجوگران از خرید دورتر می شوند.
فاصله تا خرید در این تصویر سفر مشتری نشان داده شده است:

کسی که به دنبال موضوعی با TP بالا مانند “بک لینک چیست” هنوز آماده نیست که مشتری ما شود. اما آن شخص ممکن است بعداً چیزی مانند «ابزار لینک سازی» را جستجو کند که دارای TP کمتر اما BP بسیار بالاتر است.
بهترین راه حل برای این امر در تعادل بین همه چیز نهفته است. اگر محتوای خود را مطابق با سفر مشتریان خود برنامه ریزی کنید، در پایان ترکیب خوبی خواهید داشت. ما بیشترین اولویت را به BP می دهیم. بنابراین اگر که و همه چیزهای دیگر مساوی هستند، سپس موضوعات را بر اساس KD پایین تر و TP بالاتر انتخاب می کنیم.
یک رویکرد خوب همچنین ممکن است تمرکز روی یک موضوع در یک زمان باشد، مانند مثال “لینک سازی” از بالا. در حال حاضر 42 مقاله در مورد این موضوع در وبلاگ خود داریم و بسیاری از آنها حجم خوبی از ترافیک جستجو را به همراه دارند:

این مربوط به ایجاد کلاسترهای موضوعی است که به عنوان هاب محتوا نیز شناخته می شود، که گاهی اوقات به عنوان یک تاکتیک موثر SEO استفاده می شود:

اکنون که موضوعاتی را برای تمرکز بر روی آنها انتخاب کرده اید، زمان آن رسیده که آنها را در یک تقویم محتوا قرار دهید. این سیستمی است که تولید محتوا را سازماندهی، مدیریت و زمانبندی میکند تا به شما یک نمای کلی از هر چیزی که در یک بازه زمانی خاص منتشر میشود، ارائه دهد. در اینجا نگاهی اجمالی به تقویم محتوای خودمان است:

این در Notion ایجاد شده است، با ساختار هر کارت در تقویم به این صورت:

من توصیه می کنم یک تا سه ماه قبل برای محتوا برنامه ریزی کنید. اگر به تازگی شروع به کار با همه چیز کرده اید، اگر نمی توانید برنامه ها و ضرب الاجل های اولیه خود را برآورده کنید، آن را ناامید نکنید. عادت کردن به تخمین تولید محتوا بر اساس منابع شما (نویسندگان، سئوکاران، طراحان و غیره) زمان می برد.
در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد. انتخاب کیفیت به جای کمیت معمولا تصمیم درستی است، پس به هر قیمتی در آن عجله نکنید. ایجاد محتوای عالی زمان زیادی می برد، بنابراین مطابق با آن تنظیم کنید.
خواندن توصیه می شود: چگونه یک تقویم محتوایی درست کنید که برای شما مناسب باشد
افکار نهایی
برنامه ریزی محتوا یک علم موشکی نیست و کاری است که اگر در بازاریابی محتوا جدی هستید باید به هر قیمتی انجام دهید. معیارهای اولویت بندی شما احتمالاً در طول زمان تغییر خواهند کرد. شما کلمات کلیدی، موضوعات و غیره بیشتری اضافه خواهید کرد. برنامه های محتوا یکپارچه و تمام نشده اند.
با انتشار محتوای بیشتر و بیشتر، ناگزیر باید بهروزرسانی محتوای قدیمیتر را نیز در نظر بگیرید. شما به نقطه ای خواهید رسید که انجام این کار بازدهی بالاتری نسبت به تولید محتوای جدید به شما می دهد.
در Ahrefs، ما دقیقاً در آن مرحله هستیم. و همانطور که می بینید، 20 درصد از مقالات ما که در سال جاری منتشر شده اند (29 از 144) پست های بازنشر شده هستند:

سوالی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.