دو منبع دادههای حجم جستجوی کلمات کلیدی وجود دارد که مستقیماً از Google میآیند: کنسول جستجوی Google (GSC) و Google Keyword Planner (GKP). ما تصمیم گرفتیم اعداد بین این دو را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که چقدر همسو هستند.
GSC به طور گسترده به عنوان “منبع واحد حقیقت” برای داده های دقیق کلمه کلیدی در نظر گرفته می شود زیرا تعداد دقیق دفعاتی که صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص ظاهر شده است را به شما نشان می دهد.
بنابراین اگر صفحه شما به طور مداوم در صفحه اول گوگل برای یک عبارت جستجوی معین رتبه بندی می شود، تعداد نمایش های آن عبارت در GSC باید به طور دقیق حجم جستجو را منعکس کند (در اکثر موارد).
با توجه به GKP، داده های حجم جستجوی آن بسیار کمتر دقیق شناخته شده است. عمدتاً به این دلیل:
- کلمات کلیدی با معنای مشابه را گروه بندی می کند.
- حجم جستجو را در سطل ها گرد می کند.
و با این حال، بسیاری از سئو حرفه ای ها از حجم جستجویی که از آنها دریافت می کنند کاملا راضی هستند GKP و آنها را دقیق در نظر بگیرید.
بنابراین تصمیم گرفتیم یک آزمایش کوچک انجام دهیم و چگونگی حجم جستجو را مطالعه کنیم GKP در برابر «منبع واحد حقیقت»، که به آن معروف است، مقابله کنید GSC.
مقایسه حجم جستجو بین GSC و GKP
برای این آزمایش، ما 72635 کلمه کلیدی تصادفی را در آن انتخاب کردیم 1K به 10 هزار محدوده حجم جستجو سپس ما تعداد «برداشتها» را با هم مقایسه کردیم GSC با داده های حجم جستجو از GKP (برای همان ماه).
اولین چیزی که پیدا کردیم این است GKP تقریباً همیشه حجم جستجوی “درست” را بیش از حد برآورد می کند:

اما سوال اصلی این است که چقدر؟ به هر حال، اگر فقط کمی حجم جستجو را بیش از حد تخمین بزند، پس مشکل بزرگ چیست؟
در اینجا پاسخ است:

بیشترین حجم جستجو در GKP (54.28٪) بیش از حد برآورد شده است، در حالی که فقط کمتر از نیمی (45.22٪) تقریباً دقیق هستند (یعنی انحراف از GSC “برداشت” بیش از 50٪.
برای سئو در میان شما، در اینجا یک نمای دقیق تر از چگونگی وجود دارد GSC داده ها را مقایسه می کند GKP:

کاملاً اختلاف است، درست است؟
پس چرا ما کمی عمیق تر کاوش نکنیم و دلایل واقعی چنین تفاوت فاحشی در حجم جستجو بین GKP و GSC?
GKP کلمات کلیدی با معنی مشابه را گروه بندی می کند (و اشتباه می کند)
با توجه به ما GSC داده، کلمه کلیدی “احرف” در ژوئن (در ایالات متحده) 25436 برداشت دریافت کرد:

اما اگر به داده ها نگاه کنیم GKP برای همان ماه، حجم جستجوی 33100 را نشان می دهد:

این بدان معناست که “GKP/GSC” نسبت این کلمه کلیدی است 1.3 برابر. خیلی بد نیست، اما خیلی هم دقیق نیست.
پس چه چیزی باعث این اختلاف می شود؟
ظاهرا، GKP حجم جستجو برای کلمه کلیدی “ahrefs” شامل حجم جستجوی همه غلط املایی آن است که می توانیم در ما ببینیم. GSC:
- ahref (2,826 برداشت)
- hrefs (906 نمایش)
- aherfs (435 برداشت)
- arefs (267 برداشت)
- a hrefs (224 نمایش)
- aherf (185 برداشت)
- ahrfs (100 نمایش)
- و غیره
ما این را می دانیم زیرا GKP آنها را با هم گروه بندی می کند (و همان حجم جستجو را نشان می دهد که برای “ahrefs” نشان می دهد):

اما وقتی حجم جستجوی کلمه کلیدی به دلیل غلط املایی آن باشد، آنقدرها هم مشکل نیست، درست است؟ در واقع، در واقع می تواند بسیار مفید باشد.
خوب، مواردی وجود دارد که GKP گروه بندی چیزهایی است که نباید گروه بندی شوند. و این می تواند برای ما سئوکاران گمراه کننده باشد.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی “chusky” دارای حجم جستجوی 550k در ایالات متحده است GKP فکر می کند که املای اشتباه “هاسکی” است زیرا این دو کلمه کلیدی با هم گروه بندی می شوند:

اما اگر به نتایج جستجو برای کلمه کلیدی “chusky” نگاه کنید، فوراً متوجه خواهید شد که این یک اشتباه املایی نیست. در عوض، این یک نژاد سگ منحصر به فرد است، به این معنی که باید حجم جستجوی خاص خود را داشته باشد.

داستان مشابه با این چهار کلمه کلیدی: “اتاق قرمز”، “رز قرمز”، “سنگ قرمز” و “رابین قرمز”:

GKP آنها را به عنوان یکی در نظر می گیرد، اما حتی لازم نیست نتایج جستجو را بررسی کنید تا بدانید که این موارد یکسان نیستند.
چند مثال دیگر:
- بانک های آمریکایی & بانک آمریکا
- نیش پشه & نیش پشه
- یک راننده رزرو کنید & کتاب درایو
صادقانه بگویم، این نوع «گروهبندیهای نادرست» رایج نیستند، اما ممکن است در صورت برخورد با یکی از آنها، سردردهای زیادی برای شما ایجاد کنند.
آنچه بسیار رایج تر (و آزاردهنده) است این است GKP حجم جستجوی مشخصی را برای تغییرات جستجوی مرتبط نزدیک نشان نمی دهد.
برای مثال، عبارتهای جستجوی زیر با هم در گروهبندی میشوند GKP بدون هیچ راهی برای مشاهده حجم جستجوی فردی:
- دانلود رایگان بازی های کامپیوتری
- دانلود رایگان بازی های کامپیوتری
- دانلود رایگان بازی برای کامپیوتر
- دانلود رایگان بازی برای کامپیوتر
- دانلود رایگان بازی کامپیوتر
- دانلود رایگان بازی های کامپیوتری
- بازی های رایگان برای دانلود برای کامپیوتر

این موضوع «گروهبندی» سپس توسط هرکس مورد بررسی قرار میگیرد سئو همچنین که داده های حجم جستجوی خود را از آن استخراج می کند GKP (و تقریباً همه آنها این کار را انجام می دهند).
اما در اینجا در Ahrefs، دادههای کلیدواژه را از منابع متعدد (از جمله دادههای جریان کلیک تاریخی چندین ساله) ترکیب میکنیم. این به ما این امکان را میدهد که پرس و جوهای جستجو را «غیر گروهبندی کنیم» و حجم جستجوی متمایز را برای هر تغییر نشان دهیم:

دانستن حجم جستجوی متمایز هر یک از جستارهای جستجوی منفرد، از تخمین تصادفی پتانسیل کل ترافیک جستجوی یک موضوع در هنگام جمعبندی حجم جستجوی همه کلمات کلیدی در یک گروه جلوگیری میکند.
به غیر از آن، دانستن محبوبترین روشهایی که افراد چگونه عبارتهای جستجوی خود را بیان میکنند، میتواند به شما کمک کند زبان صفحه خود را مطابق با آن تنظیم کنید و عنوان صفحه چشمگیرتری به دست آورید.
همانطور که می توانید بگویید، این ویژگی “گروه بندی” در GKP می تواند برای ما سئوکاران خسته کننده باشد. اما اینطور نیست که بتوانیم سرزنش کنیم GKP برای پنهان کردن حجم جستجوی دقیق از ما. GKP ابزاری برای تبلیغکنندگان است، نه SEO. و این گروه بندی کلمات کلیدی مشابه در واقع برای آنها راحت است.
GSC نمایشهای محلی را برای عبارتهای جستجو با هدف محلی نشان میدهد
مطابق با GKP، کلمه کلیدی “زمین های گلف” دارای میانگین حجم جستجوی ماهانه چشمگیر یک میلیون در ایالات متحده است:

اما موضوع اینجاست. بسته به مکان جایی که از آن جستجو می کنید، رتبه بندی صفحات مختلفی را برای این کلمه کلیدی مشاهده خواهید کرد:
- اگر جستجو کنید از روچستر، صفحه ای را خواهید دید visitrochester.com در #2.
- اگر جستجو کنید از بیکرزفیلد، صفحه ای را خواهید دید visitbakersfield.com در شماره 1.

بنابراین، صاحبان این دو وب سایت تعداد متفاوتی از برداشت های ماهانه برای کلمه کلیدی “زمین های گلف” را در خود مشاهده خواهند کرد. GSC. به این دلیل که هر وب سایت فقط در یک مکان خاص برای این کلمه کلیدی رتبه خوبی دارد.
و فقط صاحب یک وب سایت بزرگ مانند golflink.com (که به نظر می رسد دارای رتبه بندی صفحات برای “زمین های گلف” در هر مکان قابل تصور است) احتمالاً تعداد برداشت ها را نزدیک به 1 میلیون مشاهده می کند. GKP به ما نشان می دهد.
این کلمات کلیدی “منطقه ای” بیشترین اختلاف را ایجاد کرده اند (4x+) بین GKP و GSC اعدادی که در نمودار بالا قابل مشاهده هستند.
“Impressions” در GSC گاهی اوقات توسط ترافیک ربات افزایش می یابد
بیایید در مورد آن موارد نادر صحبت کنیم که در آن GSC حجم جستجوی بالاتر از GKP.
ما معتقدیم که احتمالاً به دلیل ترافیک ربات اتفاق می افتد. به گفته جان مولر، همه برداشتهای رباتها فیلتر نمیشوند GSC:
گاهی اوقات ممکن است از رباتها باشد – ما لزوماً همه آنها را در کنسول جستجو فیلتر نمیکنیم.
— 🧀 جان 🧀 (@JohnMu) 6 آگوست 2021
اما “ترافیک ربات” چیست؟
خوب، این هر نوع اسکریپت یا برنامه نرم افزاری است که جستجوهای خودکار را در گوگل انجام می دهد.
«رباتهایی» که مطمئنم با آنها آشنا هستید، ردیابهای رتبهای هستند که جستجوی خودکار در Google انجام میدهند تا رتبهبندی وبسایت شما را گزارش کنند.
مثال بسیار بدتر ربات هایی است که کلیک های جعلی روی تبلیغات گوگل ایجاد می کنند تا کمی بر رقبای خود فشار بیاورند.
به هر حال، طبق مطالعه ما، GSC به نظر می رسد که داده ها به طور مصنوعی تنها در 0.5٪ موارد متورم شوند. بنابراین بعید است که از رباتهایی که شما را آلوده میکنند رنج زیادی ببرید GSC گزارش ها.
چگونه داده های حجم جستجوی Ahrefs جمع می شود؟
من مطمئن هستم که برخی از شما تعجب می کنید که چگونه داده های حجم جستجوی Ahrefs مقایسه می شود.
خب، بیایید طرح «احرف/GSC” نسبت درست در کنار ”GKP/GSC” نسبت های نمودار قبلی:

به نظر می رسد Ahrefs مقادیر «تقریباً دقیق» را در 60٪ موارد در مقابل 45٪ موارد برای GKP.
این بیشتر به دلیل توانایی ما در «غیر گروهبندی» خوشههای کلمات کلیدی مشابه و گزارش حجم جستجوی مجزا برای هر یک از آنها است.
بنابراین اگر تعجب میکنید که چرا حجم جستجو در Ahrefs با حجم جستجو یکسان نیست GKP، اکنون می دانید که با طراحی است.
افکار نهایی
امیدوارم از این مطالعه تحقیقاتی لذت برده باشید و درک بهتری از نحوه اعداد به شما داده باشد GSC و GKP متفاوت است و مهمتر از آن چرا آنها تفاوت دارند.
سوالی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.
و به هر حال، تشکر فراوان به تیم فوقالعاده علم داده ما برای اینکه در برنامههای شلوغ خود زمانی را اختصاص دهند تا در انجام این تحقیق به من کمک کنند.