نظرات نویسنده کاملاً متعلق به خودش است (به استثنای رویداد غیرمحتمل هیپنوتیزم) و ممکن است همیشه منعکس کننده نظرات Moz نباشد.
در طول دوران حرفهای من، بیشتر استراتژیهای روابط عمومی دیجیتال تیمهای من برای مشتریان شامل بستن شکافهای لینک، ایجاد موارد جدید و کسب بیشترین تعداد لینکهای سطح بالا بوده است. هدف همیشه یکسان بود: وبسایتهای مشتریان خود را به بالای صفحههای نتایج موتورهای جستجو (SERP) برسانیم و از رقبای خود پیشی بگیریم.
برای این منظور، ما پوشش مطبوعاتی را برای مشتریان در هر ناشر درجه یک که فکرش را بکنید، به دست آورده ایم، از جمله «ناشران رویایی» مانند CNN، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، و بیزینس اینسایدر. حتی ده ها مورد نیز داشته ایم. کمپینها ویروسی میشوند و هزاران پیوند و صدها هزار اشتراک اجتماعی به دست میآورند که همگی از ارسال یک ایمیل تبلیغاتی برای یک روزنامهنگار حاصل میشوند.
“چه اشکالی دارد؟” ممکن است بپرسید “به نظر می رسد یک استراتژی موفق است.”
در حالی که “ویروسی شدن” ممکن است وزن قبلی را نداشته باشد، من اولین کسی خواهم بود که به آن اعتراف می کنم – به سختی احساس هیجان انگیزتری هنگام کار در روابط عمومی دیجیتال وجود دارد. و همه ما می دانیم که حجم لینک همراه با لینک های معتبر به شما کمک می کند تا در رتبه های SERP ارتقا پیدا کنید. بنابراین، در واقع، هیچ مشکلی با این استراتژی وجود ندارد.
اما وقتی تنها چیزی که به آن اهمیت میدهید لینکهای زیاد و ویروسی شدن است، گاهی اوقات علامت چیزی را که به همان اندازه مهم است، اگر نه بیشتر، از دست میدهید: مرتبط بودن.
از سال 2019، گوگل تایید کرده است هنگام ارزیابی ارتباط و هدف جستجوهای کاربران از درک زبان طبیعی (NLU) استفاده می کند. پس چرا هیچکس ارتباط پروفایل ها را اندازه نمی گیرد؟
تیم Journey Further به دنبال انجام این کار بود – و در آخرین مطالعه خود، نشان دادیم که چرا ارتباط پیوند از همیشه مهمتر است، و چگونه یک رویکرد مبتنی بر ارتباط می تواند بارها و بارها از وب سایت های بزرگتر و معتبرتر بهتر عمل کند.
مرتبط بودن در روابط عمومی دیجیتال به چه معناست؟
مانند بسیاری از چیزهایی که در صنعت ما آتش میگیرند، “ارتباط” در روابط عمومی دیجیتال کمی به یک کلمه رایج تبدیل شده است. اما واقعا به چه معناست؟
وقتی به ارتباط فکر می کنید، ساده است. از خودت بپرس:
-
آیا این کمپین به محصول یا خدمات مشتری مربوط می شود؟
-
آیا کلمات کلیدی هدف در آن وجود دارد؟
-
آیا در مورد موضوعات اصلی که می خواهیم هدف قرار دهیم صحبت می کند؟
-
آیا به هدف جستجو پاسخ می دهد؟
-
آیا منطقی است که مشتری در این موضوع به عنوان یک مرجع و/یا منبع قابل اعتماد در نظر گرفته شود؟
اگر به اکثر این موارد پاسخ منفی دادید، ممکن است بخواهید به تابلوی نقاشی برگردید.
برای برخی از مشتریان، ارائه ایده ای که هم مرتبط و هم ارزش خبری باشد، می تواند دشوار باشد. مرتبط ترین ایده در جهان اگر خسته کننده باشد، لینک به دست نمی آورد، و این چالشی است که همه ما هر روز هنگام ایجاد کمپین های روابط عمومی دیجیتال برای مشتریان خود با آن روبرو هستیم.
اگرچه دشوار است، اما به نفع مشتریان شماست که در ایده پردازی خارج از چارچوب فکر کنید و هم ایده های روابط عمومی دیجیتال مرتبط و هم ارزش پیوند را ارائه دهید – پس از دیدن داده های آخرین مطالعه ما متوجه خواهید شد که چرا.
چگونه ارتباط محتوا را اندازه گیری می کنید؟
فراتر از تعیین ارتباط دستی با سوالات بالا، اگر یک روش مبتنی بر داده وجود داشت چه میشد؟
استیو واکرمدیر فناوری Journey Further دریافت که این نوع تجزیه و تحلیل منابع فشرده و مستعد خطا است. انسان ها به اندازه ماشین ها در این کارها خوب نیستند، بنابراین او خلق کرد برجسته، یک ابزار رایگان برای استفاده که ارتباط محتوای شما را می سنجد.
استیو فکر کرد، “اگر گوگل از یادگیری ماشینی برای اندازه گیری ارتباط محتوا استفاده می کند، چرا ما این کار را نمی کنیم؟”
استفاده از این فناوری اختصاصی که توسط فناوری درک زبان طبیعی (NLU) ارائه میشود، این است که چگونه میتوانیم ارتباط محتوا را اندازهگیری کنیم و نمایه پیوند کل یک وبسایت را به جای مقالات جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم. گنجاندن API یادگیری ماشینی IBM Watson به ما امکان میدهد احساسات، کلمات کلیدی و موجودیتهای تکرارشونده، و امتیاز مرتبط و فراوانی برای هر موضوع را استخراج کنیم.
در پشت این بینش، میتوانیم بفهمیم که چه شکافهایی در ارتباط پروفایل پیوند وجود دارد. سپس این اطلاعات استراتژیهای روابط عمومی و محتوای ما را برای افزایش دید ارگانیک راهنمایی میکند.
مطالعه: کدام متریک پیوند نزدیکترین همبستگی را با دید ارگانیک دارد؟
بنابراین، ارتباط در مقایسه با معیارهای بسیار اعلام شده مانند Domain Authority (DA) و حجم پیوند چقدر مهم است؟
در تلاشی مبتنی بر داده برای یادگیری کدام معیار از نظر آماری بهترین محرک دید ارگانیک است، تیم ما در Journey Further رتبه بندی ارگانیک 6000 کلمه کلیدی تجاری ارزشمند را تجزیه و تحلیل کرد و سهم صدا را برای طیف وسیعی از وب سایت های رقیب محاسبه کرد. از آنجا، ما همبستگی این امتیازات را با سه معیار پیوند اندازه گیری کردیم:
-
تعداد دامنه های پیوند دهنده منحصر به فرد
-
Domain Authority
-
ارتباط نمایه پیوند موضوعی
در این مطالعه، ما بر بخش خرده فروشی خانه با محورهای زیر تمرکز کردیم:

در تمام 15 بخش، ارتباط پیوند موضعی تنها معیاری بود که همبستگی مثبتی با دید ارگانیک داشت.
یافتههای مطالعه ما نشان میدهد که ارتباط پیوند موضعی قویترین همبستگی را در 10 بخش از 15 بخش دارد.
Domain Authority همبستگی قوی تری در پنج بخش داشت: فضای باز/ پاسیو، مبلمان اداری، ملافه، میز و بالش.
دامنههای پیوندی منحصربهفرد هرگز قویترین همبستگی را با دید ارگانیک نداشتند و در واقع، در 6 بخش از 15 بخش همبستگی منفی را نشان دادند.
با این حال، در تمام 15 بخش، ارتباط پیوند موضعی تنها معیاری بود که هر بار با دید ارگانیک همبستگی مثبت داشت.
این TL;DR آن است، اما برای نگاهی عمیق تر به برخی از حوزه های موضوعی و نحوه رسیدن ما به این ارقام، ادامه مطلب را بخوانید. مطالعه کامل را اینجا ببینید.
تعاریف و محدودیت ها
برای درک بهتر داده ها، ابتدا برخی از تعاریف را به تفصیل بیان می کنیم:
ضریب همبستگی: اندازه گیری خطی همبستگی بین دو متغیر. مقدار 0 نشان دهنده عدم ارتباط بین دو متغیر است. مقدار بیشتر از 0 نشان دهنده ارتباط مثبت و مقدار کمتر از 0 نشان دهنده ارتباط منفی است.
سهم ارگانیک صدا (SOV): ارگانیک SOV معیاری است که میزان ترافیک ارگانیک یک سایت را در مقایسه با سایر سایت های آن بخش برای مجموعه ای از کلمات کلیدی پربازدید نشان می دهد. حجم کلمات کلیدی، نرخ کلیک، موقعیت رتبه بندی و ویژگی های SERP را در نظر می گیرد. SOV نهایی به عنوان درصدی از کل حجم جستجوی موجود مجموعه کلمات کلیدی بیان می شود. بنابراین اگر SOV شما 25 درصد باشد، 25 درصد از کلیک های آن مجموعه را برنده خواهید شد.
ارتباط موضوعی پیوند: امتیازی که ارتباط یک کلمه کلیدی یا موضوع را با کل متن سند یا محدوده صفحات تجزیه و تحلیل شده نشان می دهد – در این مورد، متن هر صفحه که به سایت هایی که ما تجزیه و تحلیل کردیم پیوند می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، موضوع مرتبط تر است. نمره 0 به این معنی است که موضوع اصلا مرتبط نبود.
دامنه های پیوند دهنده منحصر به فرد: تعداد کل دامنه های منحصر به فردی که به هر سایت پیوند می دهند.
Domain Authority (DA): یک امتیاز رتبه بندی که توسط Moz ایجاد شده است که میزان احتمال رتبه یک وب سایت در SERP ها را پیش بینی می کند. امتیاز DA از 1 تا 100 متغیر است و امتیازات بالاتر مربوط به دید بیشتر است.
محدودیت ها
این مطالعه مبتنی بر همبستگی است و بنابراین دارای محدودیت هایی است. لطفاً توجه داشته باشید که همبستگی ≠ علیت، و از آنجایی که Google از نظر تاریخی در مورد مطالعات نظر نمی دهد، یا دقیقاً نحوه عملکرد الگوریتم رتبه بندی را نشان نمی دهد، احتمالاً هرگز علیت را پیدا نخواهیم کرد. با این حال، بر اساس پتنت هایی که استفاده از ارتباط موضعی را در ترکیب با یافته های مطالعات همبستگی ذکر می کنند، می توانیم به اعتبار داده ها اطمینان داشته باشیم.
ارتباط در مقابل حجم پیوند
به عنوان مثال، بیایید به بخش حمام نگاه کنیم. هنگامی که به صدها کلمه کلیدی مرتبط با حمام مانند آینه های حمام و ایده های حمام نگاه می کنیم، متوجه شدیم که این بخش بیش از 1.8 میلیون جستجو در ماه دارد و برندهای خانگی پیشرو برای سهم صدا با هم رقابت می کنند.
پس از تجزیه و تحلیل نمایه بک لینک و امتیاز مربوط، سپس یک همبستگی را با سهم صدای آن برند محاسبه می کنیم تا مشخص کنیم آیا ارتباطی بین این متریک و مشاهده ارگانیک وجود دارد یا خیر.
-
هر چیزی زیر صفر همبستگی منفی دارد، بنابراین هیچ ارتباطی وجود ندارد.
-
هر چیزی بالای صفر همبستگی مثبت دارد.
-
هرچه این همبستگی بیشتر باشد، رابطه بین معیارها و دید ارگانیک قوی تر است.
با ضریب همبستگی 0.74، واضح است که معیاری که بیشترین ارتباط را با دید ارگانیک برای بخش حمام دارد، مرتبط بودن پیوند موضعی است.
دامنه های پیوندی منحصر به فرد، در این مورد، همبستگی منفی دارند. به عنوان مثال، IKEA دارای پروفایل بک لینک بیش از 406 هزار ULD است، اما بیشترین سهم بازار را ندارد، که نشان می دهد هیچ ارتباطی بین حجم لینک و سهم بازار وجود ندارد.
ارتباط در مقابل اعتبار دامنه
وقتی به صدها کلمه کلیدی مرتبط با کمد نگاه می کنیم، متوجه شدیم که این بخش بیش از 1.6 میلیون جستجو در ماه دارد.
باز هم، ما همین کار را در اینجا انجام دادیم و نمایه بک لینک و امتیاز مربوط به هر برند را با سهم صدای آن برند مقایسه کردیم.
با ضریب همبستگی 0.61، میبینیم که ارتباط پیوند موضعی، معیاری است که بیشترین ارتباط را با دید ارگانیک برای بخش کمد دارد.
با این حال، این مثال نشان میدهد که هر سه معیار (ارتباط، اعتبار دامنه، و حجم پیوند) برای مشاهده ارگانیک حیاتی هستند. هر سه همبستگی بسیار بالایی دارند، که نشان میدهد نه تنها این معیارها همبستگی دارند، بلکه شاید برای تقویت دید ارگانیک در این بخش ضروری هستند.
مطالعه کامل را اینجا ببینید. (و در صورت تمایل مستقیماً با من تماس بگیرید، اگر می خواهید یک گزارش مرتبط رایگان برای شما ارائه کنیم).
در سئو، محبوب بودن کافی نیست، بلکه باید مرتبط باشید
از لحاظ تاریخی، صنعت سئو بر معیارهایی مانند Domain Authority و حجم لینک متکی بوده است. این دو معیار مهم هستند، اما تنها بخشی از پازل را ارائه می دهند. آنها به تنهایی به سوال اصلی گوگل پاسخ نمی دهند: کدام وب سایت برای یک پرس و جو بیشتر مرتبط است؟
همه ما کمپین هایی را در طبیعت دیده ایم که باعث می شود سرمان را خارانیم و فکر کنیم: “این موضوع چه ربطی دارد که مشتری؟” فکر کنید: چرا یک شرکت CBD در حال انجام مطالعه در مورد هر چیزی غیر از CBD است؟ چرا شرکتی که لوازم حمام می فروشد در مورد سگ ها محتوا تولید می کند؟
وقتی نمی توانید ارتباط بین داستان و مشتری را ببینید، می دانید که آنها فقط به یک چیز فکر می کنند: پیوندها.
اما به عنوان همکارم بث نانینگتون دوست دارد بگوید “در سئو، محبوب بودن کافی نیست، بلکه باید مرتبط باشید.”
فراموش نکنید، اکثر مشتریان به خاطر پیوندها، لینک نمی خواهند. آنها آنچه را که لینک ها به ارمغان می آورند می خواهند: افزایش ترافیک، رتبه بندی بهتر برای کلمات کلیدی اولویت دار، افزایش درآمد، آگاهی از برند و غیره.
و پیوندها تنها زمانی به این اهداف کمک خواهند کرد که مرتبط باشند.
اشتباه متوجه نشوید – من هنوز به یک CNN علاقه دارم (و همینطور مشتریان)، اما اکنون، من همچنین می خواهم که مرتبط باشد.