بهینه سازی موتور جستجو (SEO) عمل افزایش ترافیک وب سایت از نتایج جستجوی ارگانیک است. همه می توانند این کار را انجام دهند و تقریباً ترافیک رایگان ارائه می دهد. اما مانند بسیاری از چیزهای زندگی، موفقیت در درک فرآیند صحیح و پایبندی به آن است.
در این مقاله کوتاه، سعی می کنم فرآیند سئو را به ماهیت آن تقطیر کنم: چهار مرحله. برای اثبات کارکرد این فرآیند، من از مثال خودمان استفاده میکنم، یعنی فرآیند SEO که ما برای رشد یک شرکت SaaS سالانه با درآمد 100 میلیون دلاری استفاده کردهایم.
در اینجا چهار مرحله از فرآیند SEO وجود دارد:

عوامل فنی می توانند بر رتبه شما تأثیر بگذارند یا حتی از نمایش سایت شما در صفحات نتایج جستجوی Google جلوگیری کنند.
برای رتبه بندی محتوای شما، گوگل باید:
- محتوای خود را بیابید و بخزید – اگر محتوای شما در دسترس Google نباشد، رتبهبندی نمیکنید (ممکن است به دلیل وجود ربات Google غیر مجاز باشد).
- محتوای خود را ایندکس کنید – ما در مورد لیست اصلی همه صفحاتی صحبت می کنیم که Google برای نمایش آنها برای جستجوهای مربوطه نگه می دارد. اول از همه، میتوانید با گذاشتن دستورالعملهای خاصی برای رباتهای جستجو، در آن فهرست ظاهر نشوید. همچنین، اگر گوگل فکر میکند که آن صفحات نسخه اصلی محتوا نیستند، ممکن است تصمیم بگیرد که صفحات خاصی را نشان ندهد (برای اطلاعات بیشتر به متعارفسازی مراجعه کنید).
در بیشتر موارد، مگر اینکه به طور خاص به Googlebot دستور داده باشید که سایت شما را خزیده و/یا ایندکس نکند، صفحات شما آماده نمایش در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) هستند. به خاطر داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل محتوای شما را ایندکس کند.
اما این پایان داستان فنی سئو نیست. اگر فاکتورهای فنی متعددی شکسته شوند، می توانند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارند، اما اگر درست تنظیم شوند، به نفع شما خواهند بود.
ساده ترین راه حل برای مسائل فنی سئو، دریافت ابزارهای ممیزی سئو و رفع مشکلاتی است که آنها به شما گزارش می دهند. دو ابزاری که ما توصیه می کنیم عبارتند از Google Search Console و Ahrefs Webmaster Tools. همچنین می توانید راه اندازی کنید ابزارهای وب مستر بینگ اگر می خواهید عملکرد خود را در بینگ نظارت کنید.

برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو، باید در مورد چیزی که مردم جستجو می کنند محتوا ایجاد کنید. اینجاست که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs وارد عمل می شوند.

با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، به راحتی صدها یا حتی هزاران ایده برای کلمات کلیدی پیدا خواهید کرد.

اما شما همچنین باید بدانید که چگونه مواردی را انتخاب کنید که ارزش ادامه دادن را دارند. بنابراین در اینجا مواردی است که هنگام اولویت بندی کلمات کلیدی باید در نظر بگیرید:
- پتانسیل ترافیک جستجو قابل توجهی است – پتانسیل ترافیک جستجو (که نباید با حجم جستجو اشتباه گرفته شود) به شما می گوید که به طور بالقوه می توانید از یک کلمه کلیدی ترافیک دریافت کنید.
- پتانسیل تجاری بالا – موضوعات با پتانسیل تجاری بالا می توانند بخش خوبی از بازدیدکنندگان شما را به مشتریان تبدیل کنند. موضوعاتی که پتانسیل تجاری پایینی دارند، ارائه محصول/خدمت خود را برای شما سخت می کند. و موضوعاتی که هیچ پتانسیل تجاری ندارند معمولاً فقط برای آوردن افراد بیشتر به خانه شما خوب هستند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مردم واقعاً به آنچه شما ارائه می دهید علاقه مند شوند.
- سختی رتبه پایین – هرچه صفحات با رتبه برتر بک لینک بیشتری داشته باشند و برندهای رقیب شهرت بیشتری داشته باشند، رتبه بندی برای شما دشوارتر خواهد بود.
- پاک کردن هدف جستجو – دلیل جستجو معمولاً این یکی از سه چیز است: پیدا کردن یک وب سایت خاص، یادگیری چیزی یا خرید چیزی.

کلمات کلیدی که تمام چهار مورد بالا را علامت می زنند، یک موقعیت ایده آل هستند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. عمدتاً، سئوکاران و بازاریابان محتوا باید به دنبال مصالحه باشند، به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی با پتانسیل تجاری بالا اما پتانسیل ترافیک کمتر را هدف قرار دهند.
محتوای یک صفحه چیزی است که به گوگل اجازه میدهد شما را با جستجوگران «پیوند» کند. هر چه محتوای شما جالب تر و مفیدتر باشد، بهتر است. و این به این دلیل است که محتوای با کیفیت چیزی است که کاربران انتظار دارند و موتورهای جستجو باید ارائه کنند. در حقیقت، گوگل اعتراف می کند که محتوا مهم ترین سیگنال رتبه بندی است.

ایجاد محتوای طراحی شده برای رتبه بندی (به اصطلاح محتوای سئو) یک موضوع ظریف است. این فرآیند مخصوص به خود را دارد و جزئیات زیادی برای مراقبت وجود دارد.
برای سختتر کردن همه چیز، نحوه رتبهبندی محتوا توسط گوگل به صورت راز نگه داشته میشود. اما گوگل در واقع یک اشاره ارائه می دهد در مورد پنج موردی که تعیین می کند کدام نتایج برای یک عبارت جستجوی مشخص نشان داده می شود:
- معنی – چقدر یک صفحه با انتظارات جستجوگران مطابقت دارد. محتوای بالاترین رتبه در SERP ها معمولاً بهترین مکان برای بررسی آن است.
- ارتباط – آیا یک صفحه حاوی اطلاعات مرتبط است، به عنوان مثال، کلمات، عبارات، و حتی تصاویر و ویدیوهای مرتبط با آنچه جستجوگرها به دنبال آن هستند.
- کیفیت – محتوا نیز باید مفید باشد. برای تعیین کیفیت محتوا، گوگل هم عواملی را که در صفحه اتفاق میافتد (به عنوان مثال، EAT، شکل واضح و سازماندهی شده، تازگی) و عواملی که خارج از صفحه رخ میدهند (بک لینکها، که بعداً در مورد آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد) را در نظر میگیرد.
- قابلیت استفاده – اگر صفحات شما و رقبای شما از هر نظر با هم برابر باشند، گوگل ممکن است رتبه بالاتری را به صفحاتی که در دسترستر میبیند اختصاص دهد (مثلاً سازگار با موبایل، ایمنشده با SSL، بارگذاری سریع).
- زمینه و تنظیمات – گوگل ممکن است نتایج جستجو را بر اساس سابقه جستجوی کاربران و مکان فعلی آنها سفارشی کند. به همین دلیل است که صاحبان مشاغل محلی ممکن است بخواهند کلمات کلیدی را با هدف جستجوی محلی اولویت بندی کنند.
اکنون، تکنیکهایی وجود دارد که سئوکاران و بازاریابان محتوا برای رعایت این دستورالعملها از آنها استفاده میکنند. اما موارد زیادی برای توضیح در این مقاله کوتاه وجود دارد. اگر میخواهید چند لحظه با آن تکنیکها آشنا شوید، ویدیوی زیر را ببینید. در غیر این صورت، اجازه دهید به نکته بعدی برویم: ایجاد پیوند.
https://www.youtube.com/watch?v=ZWiNz-7gZ24
Sidenote.
تمام تلاش های سئو برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو استفاده نمی شود. برخی از آنها عناصری را بهینه می کنند که فاکتورهای رتبه بندی نیستند اما برای کاربر قابل مشاهده هستند و می توانند شانس کلیک سایت را افزایش دهند. به عنوان مثال می توان به توضیحات متا، نشانه گذاری طرحواره و غیره اشاره کرد.
خواندن توصیه می شود: محتوای سئو چیست؟ چگونه محتوایی بنویسیم که رتبه بندی می کند
شما به دو نوع لینک نیاز دارید: لینک های داخلی و بک لینک. هر دو سیگنال رتبه بندی هستند و بک لینک ها یکی از سیگنال های اصلی در سئو هستند.
لینک های داخلی
پیوندهای داخلی پیوندهایی از صفحات دیگر در همان وب سایت هستند، به عنوان مثال، پیوندی از یک مقاله به مقاله دیگر در وبلاگ ما. نقش اصلی آنها در سئو کمک به رباتهای جستجوگر برای خزیدن مؤثرتر صفحات و انتقال ارزش لینک از صفحات پیوند دهنده است.
به دلیل دلایل بالا، احتمالاً مقالهای در وبلاگ ما بدون حداقل یک پیوند داخلی که به مقاله دیگری یا صفحه فرود محصول اشاره دارد، پیدا نخواهید کرد.
با داشتن لینکهای داخلی، میتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که صفحهای با بک لینکهای زیاد بتواند به صفحات جدیدتر کمک کند (برای جزئیات بیشتر به روش واسطه مراجعه کنید).


بک لینک ها
بک لینک ها لینک هایی از وب سایت های خارجی هستند. آنها به عنوان رای عمل می کنند. هرچه “رای” بیشتری کسب کنید، شانس شما برای برتری در رقبا بیشتر است.
مشکل اینجاست که نمی توانید بک لینک ها را به طور کامل کنترل کنید. شما می توانید آنها را به صورت ارگانیک به دست آورید (منتظر بمانید تا مردم شما را کشف کنند و به شما پیوند دهند) یا آنها را بسازید (از مردم بخواهید به شما پیوند دهند). بیایید با جزئیات بیشتری به آن نگاه کنیم.
در تصویر زیر نمونه هایی از مطالعات موردی ما را مشاهده می کنید که به کسب بک لینک به صورت ارگانیک ادامه می دهند.
اولین مقاله در مورد زمان مورد نیاز برای رتبه بندی در گوگل پاسخی مبتنی بر داده به یک سوال رایج در مورد سئو ارائه می دهد.
مورد دوم بینشی جالب و منحصر به فرد در مورد اثربخشی SEO ارائه می دهد. در این مقاله، ما بر این واقعیت تمرکز می کنیم که اگر در مورد سئو می نویسید، نادیده گرفتن این موضوع سخت است که بیشتر محتواها هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمی کنند.

و در اینجا یک نمونه از یک قطعه محتوا، 63 آمار SEO است. این قطعه به این دلیل ایجاد شد که میخواستیم به طور خاص یک کمپین تبلیغاتی در مورد آن اجرا کنیم. بر خلاف نمونه های قبلی، نیازی به مطالعه اصلی ندارد. ما روند بود:
- تحقیق در مورد بیشترین استناد در آمار سئو در بین مقالات با رتبه برتر.
- یافتن و گنجاندن نسخه های به روزتر آنها در مقاله ما.
- از افرادی که به وبسایتهایی با آمار قدیمی پیوند دادهاند میخواهیم بهجای آن به مقاله ما پیوند بدهند (این بخش اطلاع رسانی است).

در مورد بک لینک ها، مهم است که بدانید همه لینک ها وزن یکسانی ندارند.
به طور کلی، بهترین لینکهایی که میتوانید دریافت کنید، پیوندهای «فالو» هستند که در محتوای اصلی قرار میگیرند و آنهایی که از وبسایتهای مرتبط و معتبر میآیند.
اگر می خواهید در مورد بک لینک و لینک بیلدینگ بیشتر بدانید، به راهنماهای فهرست شده در زیر بروید.
افکار نهایی
سئو یک فرآیند طولانی مدت است که گاهی اوقات نیاز به بازنگری دارد. بنابراین همیشه ایده خوبی است که قبل از سرمایه گذاری منابع خود دقیقاً بدانید که می خواهید به چه چیزی برسید. برای این کار می توانید از این روش آزمایش شده به نام هرم هدف استفاده کنید.
در نهایت، نظارت بر نتایج به طور منظم بسیار مهم است زیرا رتبه بندی موتورهای جستجو تغییر می کند. برای این کار، بهتر است از ابزاری استفاده کنید که سابقه رتبه بندی شما را ردیابی می کند و نشان می دهد که چگونه در مقابل رقبا قرار می گیرید (برای مثال به ردیاب رتبه ما مراجعه کنید).
سوال یا نظری دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.