اکثر سئوکاران کنسول جستجوی گوگل (GSC) را منبع حقیقت خود می دانند و به دقیق بودن داده ها اعتماد دارند. اگر به شما بگویم که GSC همه کلمات کلیدی را که از آنها ترافیک دریافت می کنید را به شما نمی گوید چه؟ در واقع، این ابزار برای تقریباً نیمی از کلیک ها عبارتی را نشان نمی دهد.
این موارد از اصطلاحات پنهان 46.08٪ از کل کلیکها در مطالعه ما را تشکیل میدهند. این مطالعه شامل داده های یک ماهه از 146741 وب سایت و نزدیک به 9 میلیارد کل کلیک است.
بیایید شیرجه بزنیم
ابتدا، میخواهم از مائوریسیو فرناندز از تیم پشتیبان ما برای کمک به من در جمعآوری این دادهها تشکر بزرگی کنم. فقدان به صورت زیر محاسبه می شود:
(کل کلیک ها – مجموع کلیک ها به همه کلمات کلیدی) / کل کلیک ها
این یک نمودار پراکنده است که در آن هر نقطه یکی از 146741 وب سایت را نشان می دهد. درصد کلیک هایی که از دست رفته و ترافیک کلی سایت را نشان می دهد.

همانطور که می بینید، برخی از سایت ها هیچ شرایطی با کلیک های مرتبط ندارند و برخی دیگر همه داده های خود را دارند. هر سایتی متفاوت است و میزان داده های از دست رفته در مجموعه داده متفاوت است.
در اینجا چند نکته وجود دارد که به دلیل اهمیت آنها می خواهم در مورد آنها صحبت کنم. یک سایت (1) با 100 میلیون کلیک وجود دارد که 90.3٪ از داده ها از دست رفته است. یک سایت دیگر (2) با 63 میلیون کلیک وجود دارد که فقط برای 2.27٪ از کلیک های آنها عبارت از بین رفته است. همانطور که می بینید، داده ها بسیار متفاوت است!

راه دیگر برای نشان دادن میزان تفاوت دادههای کلیک از دست رفته این است که به توزیع تعداد دادههای از دست رفته در مجموعه داده نگاه کنید. در هر سطل تعداد زیادی سایت وجود دارد. حدس زدن اینکه چه مقدار داده از هر سایتی گم شده است، برای شما مشکل خواهد بود.

شما سایت های زیادی را در وسط و یک جهش بزرگ با 95٪ -100٪ کلیک های از دست رفته می بینید. بنابراین بسیاری از سایتها تقریباً نیمی از دادههای خود را از دست دادهاند، اما تعداد زیادی از سایتها اکثر دادهها را از دست دادهاند.
چیزی که من فکر می کنم ممکن است جالب باشد این است که سایت ها را با ترافیکی که دریافت می کنند سطل کنیم. در نمودار کادر زیر، خواهید دید که هم سایت های کم ترافیک و هم سایت های پربازدید، داده های بیشتری را از دست می دهند. سایتهایی که در سطلهای میانی قرار دارند معمولاً دادههای گمشده کمتری دارند.

داده ها معمولا با ترافیک بیشتر بهتر می شوند. اما پس از حدود 10 میلیون کلیک، داده ها به طور قابل توجهی بدتر می شوند.
اگر برای اولین بار است که نمودارهای جعبه را می بینید، در اینجا باید آنها را بخوانید:

خطوط کوچک روی لبه ها نشان دهنده مقادیر حداقل و حداکثر هستند. و 50٪ از تمام مقادیر در مناطق برجسته قرار می گیرند. خط در آن ناحیه مقدار میانه است.
در این مرحله، ممکن است فکر کنید که ما با داده ها اشتباه کرده ایم. اینکه ما تنها 1000 ردیف نشان داده شده در رابط GSC را جمع آوری کردیم که برای دریافت داده ها قابل صادرات هستند، و به همین دلیل است که تعداد زیادی از آنها از دست رفته است.
اما اینطور نیست. ما این دادهها را از طریق API جمعآوری کردیم، که به ما امکان میدهد همه دادهها را دریافت کنیم – و هنوز هم چیزهای زیادی گم شده است!
من میدانم که نگرانی اصلی هر کسی این است که چه مقدار داده از سایت خود کم است، بنابراین میخواهم راهی برای بررسی این موضوع به شما ارائه کنم. سادهترین راه برای دیدن تعداد کلیکهایی که Google به شما نشان نمیدهد این است که از رابط GSC در Google Data Studio استفاده کنید.
من ساختم گزارش Data Studio که می توانید برای بررسی داده های گم شده برای وب سایت خود کپی کنید. این از داده های 12 ماه گذشته استفاده می کند. تقریباً نیمی از دادهها برای سایت شخصی من در زمان نوشتن از دست رفته است.

کپی خود را از گزارش و داده های GSC خود را به عنوان منبع اضافه کنید. در اینجا چگونه است:
- در بالا سمت راست، روی سه نقطه کلیک کنید و سپس روی «ایجاد یک کپی» کلیک کنید.
- در منوی کشویی «New Data Source»، منبع داده GSC را برای سایتی که به آن علاقه دارید انتخاب کنید.
- اگر سایت در دسترس نیست، «ایجاد منبع داده» را انتخاب کنید. «Search Console» را جستجو کرده و روی آن کلیک کنید.
- روی ویژگی GSC که میخواهید استفاده کنید کلیک کنید > روی «نمایش سایت» > روی «وب» کلیک کنید. سپس در گوشه سمت راست بالا، روی «اتصال» کلیک کنید.
- در گوشه سمت راست بالا، روی «افزودن به گزارش» کلیک کنید.
- روی «کپی گزارش» کلیک کنید.
من دوست دارم برخی از داده های کاربر خود را برای این کار گزارش کنند. اگر میخواهید به اشتراک بگذارید، اعداد «کل کل» خود را از شماره 1 و 2 به توییت کنید @patrickstox و @ahrefs. یا فقط برای من در توییتر PM ارسال کنید، و من دادههای گزارششده خودم را جمعآوری میکنم تا در تاریخ بعد در اینجا به اشتراک بگذارم. من گمان میکنم که بیشتر دادههای گزارششده توسط کاربر با دادههای مطالعه که نشان میدهد مقدار گمشده در سایتها متفاوت است، تأیید میکند.
گوگل می دهد چند دلیل برای این اختلاف:
برای محافظت از حریم خصوصی کاربر، گزارش عملکرد همه داده ها را نشان نمی دهد. به عنوان مثال، ممکن است برخی از پرس و جوهایی را که تعداد بسیار کمی از آنها انجام می شود یا آنهایی که حاوی اطلاعات شخصی یا حساس هستند را ردیابی نکنیم.
من حتی یک لحظه هم باور نمی کنم که تقریباً نیمی از جستجوهای همه این سایت ها خصوصی بوده است. این باعث میشود که برخی از پرسوجوها چند بار انجام شوند که اغلب به آنها کلمات کلیدی طولانی گفته میشود. ممکن است گوگل این موضوع را کمی کمتر بیان کرده باشد. به هر حال، 46.08 درصد از دست رفته بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتم.
ما آن را میدانیم 15 درصد از کل جستجوهای گوگل قبلاً دیده نشده است. من مطمئن هستم که گوگل این سوالات را ذخیره می کند. در غیر این صورت نمی تواند به این آمار برسد.
با این حال، من حدس می زنم که تیم پشتیبان GSC منابع محدودی دارد و ذخیره یا افشای همه داده ها را به زحمت نمی اندازد. این فقط میزان داده هایی است که از دست رفته است برای من تعجب آور است و ممکن است برای شما شوکه کننده باشد.
افکار نهایی
میتوانید با استفاده از گزارش عملکرد در GSC یا بررسی کلمات کلیدی ارگانیک گزارش در سایت اکسپلورر Ahrefs. دادههای پنهان در GSC احتمالاً شامل عباراتی است که مشابه عباراتی است که در اینجا ذکر شده است.
به عنوان مثال، گوگل در مورد 35٪ از کلیک های پست ما در مورد تحقیق کلمات کلیدی، داده ها را از دست داده است. در ایالات متحده، 327 اصطلاح در GSC و 426 در Ahrefs فهرست شده است.

در مجموع، 178 مورد از این موارد در مجموعه دادهها تکرار میشوند، اما تعدادی عبارت منحصر به فرد در هر مجموعه داده باقی میماند. در حالی که نمیتوانیم با اطمینان بگوییم که اصطلاحات مفقود چیست، آنها احتمالاً مشابه اصطلاحات موجود در این گزارشها هستند.
به من پیام بزن در توییتر اگر هر سوالی دارید.