در زمان نگارش این مقاله ، یاندکس 44 درصد سهم بازار در روسیه (برای جستجو) در مقایسه با 53 درصد گوگل را در اختیار دارد ، و این یکی از نزدیکترین میدان های نبرد گوگل برای برتری است.
Yandex بسیار بیشتر از یک موتور جستجو است. طی دو دهه اخیر تنوع پیدا کرده و به یک شرکت فناوری مصرف کننده تبدیل شده است. امروز ، یاندکس بیشتر در زمینه امور مالی شخصی و تجاری و تحویل مواد غذایی فعالیت دارد.
به همین دلیل و برای اهداف این مقاله ، من فقط قصد دارم محصول جستجوی Yandex (و محصولات مستقیماً مرتبط با عملکرد وب سایت) را در مقایسه با جستجوی Google مقایسه کنم.
اصول SEO خوب برای Google همچنین می تواند در Yandex اعمال شود.
با این وجود ، تفاوت های اساسی در نحوه مدیریت Yandex با برخی از فن آوری ها و انتظاراتی که باید در نتیجه داشته باشید ، وجود دارد.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
تفاوت سئو فنی
بیایید نگاهی به برخی از تفاوت های مهم گوگل و یاندکس در زمینه سئو فنی بیندازیم.
موتورهای جستجو توانایی کشف ، خزیدن و ارائه محتوای وب سایت را دارند. سپس پردازش می شود ، امتیاز می گیرد و با توجه به سایر اسناد توزین می شود ، سپس بر اساس آن رتبه بندی و در صفحات نتایج جستجو نمایش داده می شود
در بیشتر موارد ، گوگل و یاندکس در نحوه پردازش عناصر فنی وب سایت بسیار شبیه به یکدیگر هستند. هنوز ، تفاوت های منحصر به فردی وجود دارد که باید هنگام بهینه سازی برای RuNet مورد توجه قرار گیرد.
1. جاوا اسکریپت
برخلاف گوگل ، Yandex در خزیدن و نمایه سازی مشکل دارد وب سایت های جاوا اسکریپت. برنامه های تک صفحه ای که صرفاً در JavaScript توسعه یافته اند و از قبل ارائه نشده اند (یا بصورت پویا ارائه نشده اند) برای Yandex نمایه نخواهند شد.
Yandex با اعلام این موضوع این مسئله را اشتباه گرفت به روز رسانی الگوریتم Vega در اواخر سال 2019. در همان بیانیه مطبوعاتی، این شرکت در مورد نتایج جستجو قبل از ارائه برای کاربران تلفن همراه صحبت کرد.
برخی این اشتباه را بعنوان وب سایتهای پیش رندر Yandex برای اهداف جستجو انجام داده اند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
در حقیقت ، Yandex در واقع از هوش مصنوعی برای پیش بینی بهتر پرسش کاربر و پیش بارگیری و بارگیری قبل از بارگیری نتایج مربوط به نتایج جستجو استفاده می کند تا اصطکاک کاربر را هنگام استفاده از سرویس جستجو کاهش دهد.
2. AMP در مقابل توربو
در حالی که Google AMP دارد ، Yandex دارای Turbo است. استقبال جامعه سئو روسیه در مورد نیاز به Turbo قابل مقایسه است ، با صداهای هر دو گوشه موارد خوبی در مورد نیاز یا عدم نیاز آنها وجود دارد.
هنگامی که صفحات Turbo برای اولین بار راه اندازی شد ، توسط وب مسترها محدود کننده و “یک اسباب بازی” برای وب سایت های محتوا توصیف شد.
با این وجود ، طی سالهای اخیر ، برای پشتیبانی از شخصی سازی بیشتر ، تبلیغات و قابلیت تجارت الکترونیکی (با چندین گزینه پرداخت) ، بهبود یافته اند. صفحات توربو همچنین به یک “مارک کیفیت” قابل مشاهده سایت در صفحات نتایج جستجو کمک می کنند – بیشتر در یک دقیقه.
3. هدف گذاری منطقه سایت
مانند گوگل ، یاندکس نیز الگوریتم ها و ملاحظاتی را برای درخواستهای جستجو با هدف محلی یا همانطور که Yandex آنها را تعریف می کند ، پرس و جوهای وابسته به موقعیت جغرافیایی دارد.
با توجه به وسعت روسیه ، این مورد برای رضایت کاربر مهم است.
Yandex توصیه می کند (به شدت) برخی از انواع وب سایت ها از تنظیم “اتصال منطقه ای” در Yandex Webmaster Tools استفاده می کنند تا هم به Yandex کمک کند تا آنها را در مکان های جغرافیایی صحیح SERP نشان دهد و هم اطمینان حاصل کند که توسط پایگاه کاربر هدف خود دیده می شوند.

یاندکس توصیه می کند که وب سایت های مقاله / محتوای عمومی بدون تمرکز منطقه ای (مانند مثال در تصویر بالا) نیازی به الزام آور منطقه ای ندارند.
با این حال ، وب سایت هایی که به موضوعات خاص منطقه ای یا محلی توجه دارند ، مانند روزنامه ها و برخی از مجلات یا وب سایت هایی که محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند که عملکرد ملی ندارند ، باید مناطقی را که در آن فعالیت می کنند مشخص کنند.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
قابل ذکر: Hreflang
اگر من این مقاله را یک سال پیش می نوشتم ، برجسته می کردم که Yandex پشتیبانی نمی کند hreflang از طریق نقشه سایت XML.
در آگوست 2020 ، با این وجود ، تغییراتی در مستندات مدیر وب Yandex در مورد پشتیبانی بین المللی و یک بخش جدید پوشش نقشه سایت XML hreflang.
این به این معنی است که Yandex از قابلیت پشتیبانی hreflang همان گوگل برخوردار است.
ابزارهای مدیر وب در مقابل کنسول جستجو
چند سال پیش ، ابزارهای مدیر وب Yandex نسبتاً محدود بود. اما در سال های اخیر ، تیم Yandex سرمایه گذاری زیادی در این سیستم عامل انجام داده است.
در اینجا برخی از تفاوت های اساسی وجود دارد که می تواند به شما در نظارت ، فهرست بندی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد کمپین های شما در جستجوی ارگانیک Yandex کمک کند.
4. نظارت بر URL فعال
یکی از ویژگی های بسیار مفید در Yandex Webmaster Tools توانایی نظارت فعال بر روی 100 URL در سایت شما است.

این ویژگی به طور خودکار به روز می شود و می توانید URL هایی را که می خواهید ردیابی کنید مشخص کنید.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
این وضعیت صفحه فعلی ، کدام نسخه از صفحه در نتایج نشان داده می شود (ذخیره شده در آخرین حافظه پنهان شده) و آخرین تاریخ نمایه شده به شما نشان می دهد.
در تصویر بالا ، URL پایین آخرین بار در 17 آوریل نمایه شد ، 200 عدد را بازگرداند و این نسخه در نتایج جستجو استفاده می شود.
همراه با گزارش آمار خزیدن (که در Yandex WMT در دسترس است) ، می توانید تعیین کنید که چه زمانی محتوای به روز شده شما مجدداً از بین برود و سپس به کاربران ارائه شود.
5. نشان های مارک کیفیت
Google برای به روزرسانی آتی تجربه Speed Page ، نمایش نمادها را در SERP آزمایش کرده است.
در حالی که این مورد جدیدی برای گوگل است ، Yandex (و بایدو) برای مدتی آیکون هایی را در نتایج جستجو نشان می دهد.
Yandex دارای 16 آیکون است که به عنوان شاخص های کیفیت سایت شناخته می شوند و می توانند برای نمایش انتخاب کنند.
برخی از این موارد را می توان از طریق تنظیمات فنی ، مانند نشان صفحه Turbo ، به دست آورد.
سایر موارد ، مانند نشان محبوب سایت ، به وب سایت اعتماد می کنند و نمره بالایی را در SQI (شاخص کیفیت سایت) کسب می کنند ، که از تعداد بیشماری از فاکتورها محاسبه می شود:
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
- حجم مخاطبان وب سایت.
- سطح تخمینی رضایت کاربر (سیگنالهای رفتاری).
- چقدر اعتماد Yandex به سایت دارند (استنباط سیگنالهای EAT).
عوامل دیگری نیز وجود دارد و لازم به ذکر است که چون Yandex برای تعدادی از الگوریتم ها و تعیین کیفیت خود به سیگنال های رفتار کاربر متکی است ، اگر بازاریاب ها بخواهند سیستم را به طور مصنوعی بازی کنند ، در کار کردن بسیار عالی می شود.
در مستندات خود ، Yandex می گوید كه “اگر SQI تلاش كند تاثیری در نمره بگذارد ، می تواند مجدداً تنظیم شود یا برای یك وب سایت حذف شود.”
همچنین ، با تمام مجازات های الگوریتمی ، Yandex توضیح می دهد که:
“یاندکس در مورد تغییرات این شاخص توضیحی نمی دهد و هیچگونه ضمانت و تاریخی برای بهبود آن ارائه نمی دهد.”
6. محتوای ویژه خرابی بلوک نتیجه خاص
مانند Google ، Yandex دارای تعداد زیادی بلوک نتیجه خاص و قطعه قطعه است که می تواند برای افزایش صفحه نتایج جستجو استفاده کند.
با این حال ، برخلاف Google ، در Yandex Webmaster Tools می توانید واجد شرایط بودن خود را برای سه نوع نتیجه خاص مختلف و یازده نوع نتیجه قطعه مشاهده کنید. این موارد در مواردی را برجسته می کند که موارد خاصی از صلاحیت شما جلوگیری می کند.
قابل ذکر: سرعت نمایه سازی
بسیاری از مقالات Yandex و Google مربوط به سال های اخیر نشان می دهد که Yandex در فهرست بندی یک وب سایت اغلب کندتر است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
حکایت این است که طی دو سال گذشته چنین نبوده است. با باز کردن ایندکس ، Yandex یک ردیف خزنده به سایت شما اختصاص می دهد و بر اساس آن فهرست می شود.
تفاوت های الگوریتمی
در اکثر موارد ، بسیاری از الگوریتم های Yandex مطابق با اهداف گوگل هستند و اهداف مشابهی دارند.
با این وجود ، دو تفاوت مشخص وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
7. عوامل رفتاری
در حالی که بحث در مورد چگونگی استفاده Google از سیگنالهای رفتار کاربر (و تا چه اندازه) به عنوان بخشی از الگوریتم های خود وجود دارد ، موضع Yandex بسیار تک رنگ است.
یاندکس میکند فاکتور در سیگنال های کاربر.
از سیگنالهای کاربر و CTR های SERP می توان برای تعیین موارد زیر استفاده کرد:
- موقعیت یابی در SQI (فهرست کیفیت سایت) ، کمک به اعطای نشان های مارک کیفیت.
- موقعیت یابی نتایج در صفحات نتایج موتور جستجو.
در نتیجه ، Yandex اقدامات لازم را برای شناسایی هرگونه بازی یا تقلب در معیارهای رفتار کاربر انجام داده است. بازاریابان و طرفداران سئو می توانند از طریق Metrica به ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل بهتر شادی کاربر دسترسی پیدا کنند (در این مورد در ادامه مقاله).
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
علاوه بر این ، Yandex توصیه می کند که شما به طور منظم گزارش های سرور وب خود را تجزیه و تحلیل می کنید. توجه ویژه به:
- منابع ترافیک: بدانید کدام منابع بیشترین بازدید کننده را به وب سایت شما وارد می کنند.
- نمایش داده شد: تجزیه و تحلیل کنید که کدام سeriesالات بازدید کننده را به سایت شما می آورد.
- صفحات را هدف قرار دهید: تبدیل ها را در صفحاتی مانند سبد خرید و فرم ها اندازه گیری کنید.
- مشخصات سیستم عامل: مشخص کنید که کاربران از چه سیستم عامل هایی برای یافتن شما استفاده می کنند و برای تجربه بهتر در محل سایت بهینه سازی می کنند.
8. امتیاز ICS (یا IKS)
نمره Yandex ICS راهی برای ارزیابی کیفیت یک وب سایت است. فاکتورهایی مانند تعداد بازدید ، زمان کاربر در سایت و کلیک روی تبلیغات را در نظر می گیرد.
این موارد با نظرسنجی های انجام شده توسط انسان درباره صحت و خوانایی محتوا برای تولید نمره نهایی ترکیب می شوند.
وقتی از داخل روسیه چیزی را جستجو می کنید ، بسته به میزان مفید بودن آنها توسط کاربران Yandex و سایر معیارهای پیشنهادی در زیر ، نتایج برتر را با 1 تا 100 نمره مشاهده خواهید کرد.
اگر یک وب سایت زیر یک آستانه مشخص امتیاز کسب کند ، رتبه آن پایین می آید.
Yandex Metrica در مقابل Google Analytics
نسخه یاندکس از تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، Metrica ، دارای بسیاری از گزارشات و عملکردهای مشابه Google Analytics است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
با این وجود ، برخی از ابزارهای عالی وجود دارد که می تواند اطلاعات مفیدی درباره نحوه تعامل کاربران با محتوای شما و همچنین نرخ عملکرد وب سایت شما ارائه دهد.
9. حفظ کاربر
در حالی که تجزیه و تحلیل همگروهی بهتر و نرخ ماندگاری کاربر در GA4 معرفی شده است ، Metrica مدتی است که این مشکل را دارد.
در Metrica ، می توانید به سرعت تجزیه کاربران را براساس جلسه و تکمیل اهداف مشاهده کنید.

این سطح از داده های خارج از جعبه به ویژه هنگام ساختن شخصیت و برنامه ریزی محتوا در سفرهای کاربر بسیار مفید است. همچنین برای کمک به اصلاح تصورات غلط قبلی درمورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت مفید است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
10. نقشه های حرارتی
یکی دیگر از ویژگی های عالی Yandex Metrica که با Google Analytics متفاوت است ، امکان مشاهده کاربر است نقشه های حرارتی.

از آنجا که این ویژگی با تجزیه و تحلیل ترکیب می شود ، مستقیماً در نقشه حرارتی می توانید:
- بخشهای سفارشی را مقایسه کنید (به عنوان مثال کاربران ارگانیک و کاربران اجتماعی).
- دامنه های تاریخ را تغییر دهید.
- معیارهای جلسه را اضافه کنید (به عنوان مثال بیش از 30 ثانیه ، بیش از 2 صفحه مشاهده شده).
نوار ابزار داخلی همچنین به شما اطلاعاتی در مورد معیارهای بالاتر از برابر در برابر زیر برابر می دهد.
به عنوان مثال ، در تصویر بالا می بینیم که 55.9٪ از کلیک های صفحه اصلی (در سه ماهه گذشته) روی پیوندهای قابل مشاهده در بارگذاری صفحه بوده است.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
تفاوتهای پشتیبانی جامعه
سرانجام ، تفاوت بزرگ دیگری که بین گوگل و یاندکس وجود دارد نحوه تعامل آنها با انجمن های جستجوگرها است.
با Google ، ما جان مولر ، دانیل وایزبرگ ، مارتین اسپلیت و گری ایلیس را در آنجا داریم تا س fieldالات تصادفی ارائه دهیم و از مشکلات مدیر وب سایت پشتیبانی و بینایی ارائه دهیم.
با این حال یاندکس فرد یا مجموعه ای از افراد را که می تواند درخواست ها را به آنها هدایت کند ندارد.
در عوض ، آنها یک تیم خدمات پشتیبانی فنی دارند که هر یک از اعضای آن از همان نام قلم عمومی استفاده می کنند ، فلات شوکین.
اگر می خواهید به مخاطبان روسی زبان برسید ، Yandex راهی است که باید دنبال کنید. همانطور که می بینید ، برخی از ویژگیهای وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید ، به نظر می رسد اصول بهینه سازی جهانی هستند.
شرکتهایی که به دنبال گسترش سطح دسترسی خود در سطح بین المللی هستند بهتر است محتوای خود را برای موتورهای جستجو در خارج از گوگل به خصوص در کشورهایی که سایر سیستم عامل ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند ، بهینه کنند.
تا زمانی که شما محتوای با کیفیت را یک تجربه کاربری عالی در اولویت قرار دهید ، مطمئناً در خارج از کشور عملکرد خوبی خواهید داشت.
تبلیغات
ادامه مطلب را در زیر بخوانید
منابع بیشتر:
اعتبار تصویر
همه عکسهای صفحه گرفته شده توسط نویسنده ، آوریل 2021