در چند سال گذشته، افراد بیشتری را دیده ام که می گویند پیوندها از بین رفته اند، برای رتبه بندی اهمیتی ندارند، یا اهمیت خود را از دست داده اند. پیوندها یک عامل رتبهبندی اصلی تأیید شده هستند، بنابراین فکر کردم که آزمایش تأثیر آنها جالب است.
به جای ایجاد پیوند به صفحات، ساده ترین راه برای آزمایش این است که پیوندهای یک صفحه را حذف کنید و ببینید چه اتفاقی افتاده است. با کمک جاشوا هاردویک، رئیس محتوای Ahrefs، ما سه مقاله را انتخاب کردیم و همه پیوندهای این صفحات را به مدت یک ماه رد کردیم، بنابراین ارزش پیوندهای خارجی را حذف کردیم. یک ماه بعد آنها را از فایل disavow حذف کردم که باید ارزش لینک ها را بازیابی می کرد.
فایل Disavow بلافاصله پردازش شد، اما پیوندهای داخل فایل هنوز نیاز به خزیدن مجدد دارند قبل از اینکه تاثیر انکار دیده شود. وقتی انکار حذف شد همینطور بود. صفحات پیوند دهنده باید دوباره خزیده می شدند تا تاثیر آن را ببینیم. من فکر کردم یک ماه برای هر دوره زمانی باید به اندازه کافی طولانی باشد تا مهم ترین پیوندها خزیده شوند و ما تأثیری را ببینیم.
ما 3476 پیوند را در سه پست وبلاگ رد کردیم. در 17 اوت آپلود شد و چهار هفته بعد در 14 سپتامبر حذف شد.

هشدار اسپویلر: پیوندها هنوز مهم هستند. ترافیک و رتبهبندی کلمات کلیدی پس از رد کردن لینکها کاهش یافت و پس از حذف فایل Disavow افزایش یافت.

نتایج آزمون انکار ما.
به کاهش فوری ترافیک زمانی که فایل Disavow را در 17 آگوست آپلود کردم نگاه کنید. روند نزولی برای مدتی ادامه یافت زیرا صفحات بیشتری که به این وبلاگ ها پیوند داده می شدند خزیده شدند. هنگامی که فایل Disavow را در 14 سپتامبر حذف کردم، می توانید افزایش فوری را نیز مشاهده کنید. من گمان می کنم این تأثیر فوری به این دلیل است که پیوندهای ارزشمندتر در صفحاتی هستند که احتمالاً رتبه صفحه بالاتری دارند و اغلب خزیده می شوند.
حالا بیایید با جزئیات بیشتری به مثال ها نگاه کنیم.
صفحات تست
نمودار بالا میانگین ترافیک ارگانیک Ahrefs را نشان میدهد، که معیاری پایدار است که دید جستجو را اندازهگیری میکند. ترافیک را بر اساس رتبه بندی و CTR مورد انتظار برای همه کلمات کلیدی که یک صفحه برای آنها رتبه بندی می کند، تقریبی می کند.
من معیاری پایدار میخواستم زیرا مواردی مانند کلیکها یا نمایشها میتوانند تحت تأثیر فصلی بودن یا رفتارهای کاربر قرار بگیرند. معیارهای مربوط به کلیکها و نمایشهای Google Search Console عمدتاً از همان روند پیروی میکنند، اما نه در همه موارد.
این آزمون در مجموع سه صفحه مختلف را پوشش داد، بنابراین اجازه دهید به هر نمونه نگاه کنیم.
مثال 1.
صفحه: جستجوهای برتر YouTube (2021)

من انتظار داشتم که برای برخی از جستجوهای پرطرفدار رتبهبندی را از دست بدهیم و در نهایت به دلیل رقابتی بودن این موضوع، مقداری از ترافیک را از دست بدهیم. که در نهایت دقیق بود. این صفحه در ماه اول حدود 18 درصد از ترافیک جستجوی خود را از دست داد. اما من انتظار نداشتم که پس از حذف فایل Disavow، 4 درصد دیگر کاهش یابد.
از آن زمان تاکنون بیش از نیمی از ضرر را جبران کردهایم، اما ترافیک جستجو هنوز به طور کلی پایین است.
بیایید نگاه کنیم چرا.
در اینجا برخی از عباراتی است که بیشترین تأثیر را بر تخمین ترافیک ما و رتبه آنها در طول آزمون داشتند.

برای «جستجوهای یوتیوب»، یک صفحه یوتیوب و یک صفحه Google Trends صفحه ما را در نتایج آزمایش پایین انداختند. ما به شماره 1 بازگشته ایم و ترافیک این دوره را بازیابی کرده ایم.
برای «چیزی که بیشترین جستجو را در یوتیوب داشته است» و «چیزی که بیشترین جستجو را در یوتیوب داشته است»، یک رقیب قطعه برجسته را از ما گرفت و همچنان آن را نگه داشته است.
مثال 2.
صفحه: قیمت سئو: ~ 350 آژانس، مشاور و فریلنسر هزینه سئو را نشان می دهد

من انتظار نداشتم که با حذف پیوندها تأثیر زیادی روی این صفحه بگذارم زیرا رقابت در اینجا بسیار ضعیف تر بود. اما در این مورد من اشتباه کردم. در حالی که پیوندها رد شدند، این صفحه 13.3 درصد از ترافیک خود را از دست داد. اما وقتی فایل را حذف کردیم، صفحه به 99 درصد از ترافیک قبلی برگشت.
در اینجا برخی از عباراتی است که بیشترین تأثیر را بر تخمین ترافیک ما و رتبه آنها در طول آزمون داشتند.

مثال 3.
صفحه: جستجوهای برتر بینگ (2021)

به دلیل رقابت در اینجا، من انتظار داشتم این صفحه کاهش قابل توجهی داشته باشد. جالب اینجاست که ترافیک در دوره انکار به سختی کاهش پیدا کرد. اما زمانی که فایل Disavow را حذف کردم، صفحه بیش از 44 درصد در ترافیک بالا رفت.
این در واقع صفحهای است که با روند کلیکها و برداشتها آشفته است. من فکر می کنم که بیشتر به این دلیل است که بسیاری از اصطلاحات واقعاً تحت تأثیر قرار نگرفته اند.
فقط یک عبارت واقعاً بر تخمین ترافیک این صفحه تأثیر گذاشت.

نتیجه
پیوندها هنوز مهم هستند. صفحات تست شده هنوز از جایی که شروع شده اند پایین هستند. این ممکن است به دلیل تغییرات الگوریتم باشد، پیوندهایی که هنوز خزیده نشده اند، یا اینکه سایت های دیگر لینک های بیشتری دریافت کرده اند در حالی که ما حذف شده ایم. اما من امیدوارم که حداقل به جایی که بودیم برگردیم.
من قطعاً توصیه نمیکنم همه پیوندهای صفحات شما را حذف کنید. ابزار Disavow، به طور کلی، باید با احتیاط استفاده شود، زیرا گوگل این روزها بیشتر ارزش لینک های بد را برای شما کاهش می دهد.
به نظر شما باید این تست را چندین بار اجرا کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد؟ خبرم کن در توییتر.