آیا گوگل در نتایج جستجوی خود از دامنه های قدیمی تر و تاسیس شده حمایت می کند؟
آیا خرید یک نام دامنه کاملاً جدید شما را در معرض ضرر سئو قرار می دهد؟
اینها تنها چند مورد از سوالات مربوط به سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی هستند – موضوعی که در طول دو دهه گذشته به شدت مورد مناقشه و بحث بوده است.
ما می دانیم که گوگل حداقل آن را به عنوان بخشی از الگوریتم امتیازدهی سند در یک مقطع زمانی در نظر گرفته است.
در ادامه بخوانید تا بدانید که آیا سن دامنه واقعاً یک فاکتور رتبه بندی جستجوی گوگل است یا خیر.
ادعا: سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی
ادعا در اینجا دو مورد است:
- هر چه گوگل دامنه طولانی تری در فهرست خود داشته باشد، برای رتبه بندی جستجوی شما سود بیشتری خواهد داشت.
- هرچه دامنه طولانیتر ثبت شود، برای رتبه جستجوی شما مفید خواهد بود.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
اساساً بحث اینجاست:
فرض کنید شما دو دامنه را ثبت کرده اید، یکی در سال 2010 و دیگری در سال 2020. تا سه ماه پیش، شما هرگز محتوایی را در هیچ یک از سایت ها منتشر نمی کردید.
این بدان معناست که گوگل دامنه 2010 را «قویتر» در نظر میگیرد – صرفاً به این دلیل که بیش از 10 سال قبل از سایت دوم ثبت شده است، و باید رتبهبندی زمانی آسانتری داشته باشد.
آیا این منطقی به نظر می رسد؟
شواهد برای سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی
برگشت داخل 2007برخی از افراد در سئو بر این باورند که سن دامنه یکی از 10 فاکتور برتر رتبه بندی است.
اخیراً برخی به آن اشاره کرده اند این ویدیوی مت کاتز همانطور که سن دامنه “اثبات” یک عامل رتبه بندی گوگل است.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
چرا؟
زیرا در آن، کاتز میگوید: «تفاوت بین دامنهای که شش ماه از عمرش میگذرد و یک ساله، واقعاً اصلاً زیاد نیست.»
برای برخی، این به نظر می رسد که گوگل از سن دامنه به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند – اگرچه شاید خیلی مهم نباشد.
شواهد علیه سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی
موضوع این است که آن ویدیو مربوط به سال 2010 است.
و این چیزی است که کاتز در واقع گفت:
- اطلاعات ثبت کننده اصلا مهم نیست. جمع آوری آن بسیار دشوار است و گوگل به اندازه کافی به آن دسترسی ندارد تا سیگنال قابل اعتمادی باشد.
- چیزی که گوگل توانست اندازه گیری کند، زمانی بود که سایت برای اولین بار خزیده شد و زمانی که سایت برای اولین بار توسط سایت دیگری به آن لینک شد.
حتی در آن زمان، وی اظهار داشت:
واقعیت این است که عمدتاً کیفیت محتوای شما و نوع پیوندهایی است که در نتیجه کیفیت محتوای خود به دست می آورید که تعیین می کند تا چه اندازه در موتورهای جستجو رتبه بندی خواهید کرد.
یک درخواست ثبت اختراع در سال 2005 به نام “بازیابی اطلاعات بر اساس داده های تاریخیتوسط Matt Cutts، Paul Haahr، و چندین نفر دیگر، بینش بیشتری در مورد نحوه درک گوگل از سیگنال های دامنه در آن زمان به ما می دهد.
این پتنت روشی را برای شناسایی یک سند و اعطای امتیاز به آن متشکل از انواع مختلف دادههای مربوط به تاریخچه آن تشریح کرد.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
این داده ها شامل:
- اطلاعات در مورد تاریخ شروع آن.
- زمان سپری شده از تاریخ شروع اندازه گیری شده است.
- نحوه و دفعات تغییر محتوای سند در طول زمان.
- میانگین زمان بین تغییرات، تعدادی از تغییرات در یک دوره زمانی، و مقایسه نرخ تغییر در یک دوره زمانی جاری با نرخ تغییر در دوره زمانی قبلی.
- حداقل یکی از موارد زیر: تعداد صفحات جدید مرتبط با سند در یک بازه زمانی، نسبت تعداد صفحات جدید مرتبط با سند به تعداد کل صفحات مرتبط با سند، و درصدی از محتوا. سندی که در یک دوره زمانی تغییر کرده است.
- رفتار پیوندها حداقل به یکی از ظاهر شدن و ناپدید شدن یک یا چند پیوند اشارهکننده به سند مربوط میشود
موارد بسیار بیشتری وجود دارد، اما در حال حاضر می توانید ببینید که این پتنت هرگز فقط مربوط به سن دامنه نبوده است.
عناصری از پیوندها و کیفیت / تازگی محتوا نیز در اینجا وجود دارد.
سن دامنه ممکن است در آن زمان عاملی باشد. اما هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که این یک عامل رتبهبندی مستقیم به اندازه یک سیگنال ضعیف در نمره تاریخچه سند جامعتر بوده است (و شاید هنوز هم عامل رتبهبندی باشد… شاید).
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
در هر صورت، جان امueller واضح بوده است روی این یکی:
سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی: حکم ما
گوگل گفته است که سن دامنه یک عامل رتبه بندی نیست – و ما هیچ دلیلی نداریم که در این مورد به آنها شک کنیم.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
مدت زمانی که دامنه خود را ثبت می کنید برای الگوریتم جستجوی گوگل اهمیتی ندارد.
خرید دامنه های قدیمی به شما کمک نمی کند که رتبه سریعتر یا بالاتری داشته باشید. در واقع، شما می توانید پیوندهای ناخواسته یا سایر ارتباطات منفی را به ارث ببرید که می تواند به تلاش های SEO شما آسیب برساند.
اما باز هم، این صرفاً به دلیل سن نیست – این اتفاقی است که در آن سال ها برای آن دامنه رخ داد.
خط آخر: گوگل از سن دامنه به عنوان سیگنال رتبه بندی جستجوی مستقیم استفاده نمی کند.
تصویر برجسته: پائولو بوبیتا