آیا گوگل با دادن مزیت رتبهبندی به افرادی که از تبلیغات پولی استفاده میکنند در نتایج جستجوی ارگانیک از تبلیغکنندگان حمایت میکند؟
این موضوعی است که در طول این سال ها به شدت مورد بحث قرار گرفته است.
بیایید نگاهی بیندازیم به این که چرا مردم این را درست میدانند – و اینکه آیا Google Ads واقعاً میتواند به شما کمک کند در جستجوی ارگانیک رتبه بالاتری داشته باشید.
ادعا: تبلیغات گوگل به عنوان یک عامل رتبه بندی
این یکی از بی اعتمادی مداوم به Google the Mega Corporation ناشی می شود. این نشان می دهد که اگر در یک بخش (در این مورد، Google Ads) پول خرج کنید، در بخش دیگر (جستجو) از مزایایی برخوردار خواهید شد.
شواهدی برای تبلیغات گوگل به عنوان یک عامل رتبه بندی
هر چند وقت یکبار، یک متخصص سئو برای به اشتراک گذاشتن شواهد حکایتی در مورد کاهش رتبه بندی در ارتباط با کمپین تبلیغات گوگل ظاهر می شود (به یک مثال در بخش بعدی مراجعه کنید).
اما این همان چیزی است که وجود دارد – هیچ مدرکی دال بر علیت وجود ندارد، و جمع حکایت، داده نیست.
در اوایل سال 2021، یکی از اعضای جامعه بازاریابی جستجو، مجموعهای از توییتها را منتشر کرد و گوگل را متهم کرد که نه تنها از هزینههای کمپین تبلیغاتی برای تأثیرگذاری بر رتبهبندی جستجوی ارگانیک استفاده میکند، بلکه تلاش میکند با این روش از صاحبان مشاغل اخاذی کند.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
در یکی از آنها نوشت:
من هنوز مطمئن نیستم که چگونه این واقعیت را پردازش کنم که Google به تازگی یکی از مشتریان ما را تغییر داده است. در اصل، به آنها گفته شد که برای بهبود جستجوی ارگانیک *نام تجاری خود، بیشتر روی تبلیغات پولی هزینه کنند.
همانطور که انتظار می رفت، هرج و مرج به وجود آمد. کسانی که به رتبهبندیهای Google Ads/ارگانیک اعتقاد داشتند، برای اثبات این موضوع تشویق میشوند. متخصصان سئو مشت های ضرب المثل خود را در آسمان توییتر تکان دادند.
گوگل دوباره ما را فریب داد!
دیگران استدلال کردند که امکان پذیر نیست. که هدف از پیام نماینده فروش در ترجمه گم شده است.
پس از بازجویی، او اصرار داشت که این یک ارتباط نادرست نبوده و نماینده فروش گوگل ادز حتی تاییدیه کتبی ارسال کرده است که افزایش هزینه تبلیغات باعث بهبود رتبه بندی ارگانیک برند می شود.
آیا گوگل با اسلحه سیگار کشیدن گرفتار شد و در ازای رتبه بندی پول دریافت کرد؟
شواهد در برابر تبلیغات گوگل به عنوان یک عامل رتبه بندی
دنی سالیوان، مدیر گوگل، گفتگوی بالا را مورد توجه قرار داد و در انکار هر گونه ارتباط بین این دو صریح بود:

این تعجب آور نیست، زیرا گوگل مدتهاست که معتقد است هیچ ارتباطی بین تبلیغات و جستجوی ارگانیک وجود ندارد.
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
مت کاتز این افسانه را در یک ویدیو 2014، با توصیف اصرار مداوم بر اینکه تبلیغات گوگل (در آن زمان ادوردز) به هر نحوی با عملکرد جستجوی ارگانیک مرتبط بود به عنوان ماده تئوری های توطئه:
… افسانه های سئو زیادی وجود دارد. بنابراین یکی از بزرگترین چیزی که همیشه می شنویم این است که “اگر تبلیغات بخرید، در گوگل رتبه بالاتری خواهید داشت.” و سپس یک نظریه توطئه مخالف وجود دارد که این است: “اگر تبلیغات نخرید، رتبه بهتری در گوگل خواهید داشت.”
و ما به نوعی احساس می کنیم که باید آن دو اردوگاه توطئه را با هم جمع کنیم و اجازه دهیم آنها با همه چیز مبارزه کنند. و سپس هرکسی که از آن اتاق بیرون بیاید، میتوانیم آن یک تئوری توطئه را رد کنیم.»
او گفت یکی دیگر از تئوری های توطئه این بود که گوگل تغییراتی در الگوریتم ایجاد می کند تا مردم را وادار به خرید تبلیغات کند.
ما میخواهیم نتایج جستجوی واقعاً خوبی را به کاربران برگردانیم تا آنها راضی باشند و به بازگشت ادامه دهند. اساساً همین است.»
اخیراً، جان مولر در یک پاتوق Google Office Hours به این موضوع پرداخت.
یکی از بینندگان گفت که وقتی شروع به اجرای تبلیغات گوگل کردند متوجه کاهش رتبه در یک کلمه کلیدی خاص شدند و وقتی تبلیغات را متوقف کردند، رتبه آنها برگشت.
مولر توضیح داد:
«…این سیستمها از طرف ما کاملاً مجزا هستند. رتبه بندی در تبلیغات، رتبه بندی در جستجو سیستم های کاملاً جداگانه ای هستند و اساساً هیچ ارتباط واقعی در آنجا وجود ندارد.
…بنابراین تغییر رتبهبندی که در آنجا مشاهده کردید به نظر چیزی است که کاملاً با تبلیغات مرتبط نیست.
تبلیغات گوگل به عنوان یک عامل رتبه بندی: حکم ما
تبلیغات
ادامه مطلب زیر
گوگل سازمانی عظیم است که بیش از آن قادر به جدا نگه داشتن این دو بخش است.
علاوه بر این، اجازه دادن به هزینه تبلیغات برای تأثیرگذاری بر رتبهبندی ارگانیک مطمئناً منجر به نتایج کمتر مفید و تجربه کاربری ضعیفتر میشود. این می تواند با هر کاری که گوگل در تلاش است با جستجو انجام دهد مقابله کند.
ممکن است هر آنچه گوگل می گوید باور نکنید.
اما در این مورد، من معتقدم که اگر میتوانستید از طریق تبلیغات راه خود را برای رسیدن به بالاترین رتبهبندی جستجوی ارگانیک بخرید، در بیش از 20 سال گذشته شاهد شواهد دقیقتری خواهیم بود.
این یکی واضح است: گوگل از تبلیغات گوگل به عنوان سیگنال رتبه بندی جستجو استفاده نمی کند.
چه چیز دیگری در مورد گوگل صادق است: چیدمان صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) به وضوح بر تبلیغات (متن سنتی، خرید، هتل ها و غیره) تاکید دارد.
بنابراین در حالی که خرید یک تبلیغ یک عامل رتبه بندی جستجوی ارگانیک نیست، تبلیغات گوگل کاملاً می تواند روی دید و قرارگیری سایت شما در SERP ها تأثیر بگذارد.
تصویر برجسته: پائولو بوبیتا
تبلیغات
ادامه مطلب زیر